صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

نمره قبولی نصیرشلال و کادرجدید فنی پای پرواز به جینجو

آماده برای آزمون نهایی در کره

رضا عباسپور
خبرنگار
نخستین تجربه هدایت فنی نواب نصیرشلال و تیم فنی همراهش در کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری، رکوردگیری آسیایی کره جنوبی بود که حکم دومین میدان گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس را نیز دارد. این تجربه با توجه به حضور تمامی ستاره‌های سن و سال‌دار، همینطور جویای نام و جوان وزنه‌برداری ایران قطعاً تجربه‌ای متفاوت برای تیم جدید فنی وزنه‌برداری بود. بی‌تردید سوای تمام نقاط قوت و قابل تقدیر موجود در این دوئل رکوردگیری، برخی موارد و نقاط ضعف نیز در این رویداد وجود داشت که در ادامه به برخی موارد آن می‌پردازیم. ضمن اینکه عملکرد فنی ستاره های ملی‌پوش وزنه‌برداری نیز در اوزانی که برای این رکوردگیری در نظر گرفته شده بود قابل تحلیل است که به آن نیز اشاره‌ای مختصر خواهیم داشت تا ببینیم نهایتاً شرایط کمی و کیفی تیم اعزامی به رقابت‌های قهرمانی قاره آسیا در کره‌جنوبی پای پرواز به جینجو چگونه است؟
 
بازگشت سلطانی
 به روزهای اوج
رقابت دسته 81 کیلوگرم با حضور دو وزنه‌بردار جوان رقابت جذابی را برای حاضرین در مسابقه رکوردگیری آسیایی رقم زد. حسین سلطانی و پوریا اکبری، دو وزنه‌بردار ملی‌پوش این دسته وزنی بودند که با نظر کادرفنی روی تخته رفتند. سلطانی تقریباً بعد از آسیب‌دیدگی آرنجش، مدت‌ها از شرایط آرمانی دور بود. اما او در رکوردگیری آسیایی کره نشان داد که آرام آرام دارد به اوج بازمی‌گردد. سلطانی مخصوصاً در دوضرب با مهار وزنه 198 کیلوگرم تیم فنی را به آینده خود امیدوار کرد. امینی هم وزنه‌بردار جوانی است که قطعاً با حمایت بیشتر می‌تواند آینده خوبی داشته باشد.
 
رستمی موتور حرکتی جوادی
عملکرد فنی دسته وزنی المپیکی 89 کیلوگرم مطمئناً برای کادرفنی و وزنه‌برداری ایران در مسیر کسب سهمیه برای المپیک 2024 پاریس بسیار حایز اهمیت است. زیرا حضور دو چهره شاخص و عنواندار جهانی و المپیکی یعنی کیانوش رستمی و مصطفی جوادی در این وزن باعث شده تا نگاه نصیر شلال و مربیان تیم ملی به این دسته وزنی نگاه متفاوتی باشد. اگرچه اینطور به نظر می‌رسید که رستمی در روز رکوردگیری خیلی سرحال نیست، اما نوع وزنه زدن و شرایط بدنی کیانوش بیانگر این است که ستاره پا به سن گذاشته وزنه‌برداری تمام تمرکز و تجربه خود را معطوف کرده روی تمریناتش برای حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس و کسب سومین مدال المپیک. رستمی در رکوردگیری به خاطر اینکه وزن کم نکند، در دسته 96 کیلوگرم با رقبا مبارزه کرد. اما نهایتاً او برای المپیکی شدن نگاهش به دسته وزنی 89 کیلوگرم است. این روحیه و تلاش رستمی برای موفقیت، باعث شده تا موتور انگیزشی جوادی روشن شده و او در رکوردگیری با ثبت وزنه 158 یکضرب، 208 دوضرب و مجموع 366 کیلوگرم عملکرد فنی قابل قبولی برای خود ثبت کند. به هر حال باید منتظر ماند و دید که در صورت اعزام هر دو وزنه‌بردار به آسیایی کره، عملکرد کدام یک از آنها برای رسیدن به سهمیه المپیک بیشتر از دیگری است؟
 
سهراب امیدوارمان کرد
قطعاً رقابت دو دسته وزنی 96 و 102 کیلوگرم جذابیت‌های خاصی داشت که بازگشت دوباره سهراب روی تخته جذابیت‌ آن را برای علاقه‌مندان وزنه‌برداری دوچندان کرده بود. بدون شک سهرابی که در رکوردگیری دیدیم هم باروحیه‌تر و هم از نظر بدنی آماده‌تر از سال‌های قبل بود. ولی تنها نکته‌ای که باعث شد او خیلی روی تخته به بدنش فشار نیاورد، استرسی است که هنوز بابت کتف تازه بهبود یافته‌اش دارد. سوای سهراب، رضا دهدار و علیرضا معینی هم عملکرد فنی خوبی در دو دسته وزنی 102 و 96 کیلوگرم داشتند. وزنه‌برداران جوانی که می‌توان به درخشش آنها در آسیایی و رویدادهای معتبر آینده امیدوار بود. رقابت دسته 109 کیلوگرم هم بین علی هاشمی، مهدی کرمی، امیر عزیزی و مسعود ممیوند بود که در نهایت این جوان‌های جویای نام مثل کرمی، ممیوند و عزیزی بودند که با کنار زدن علی هاشمی خود را سرحال‌تر و باروحیه‌تر برای کسب موفقیت در میادین آتی نشان دادند.

ZOOM
قطعاً رقابت دسته فوق سنگین رکوردگیری آسیایی وزنه‌برداری بین علی داودی، آیت شریفی، علیرضا یوسفی و علیرضا اسفندیاری جوان و خوش‌آتیه مثل همیشه رقابتی جذاب و مهیج بود. مخصوصاً بعد از درخشش آیت شریفی و علیرضا یوسفی که هر دو روز درخشانی را به نسبت علی داودی، نایب قهرمان المپیک 2021 توکیو در رکوردگیری آسیایی داشتند. موضوع اسفندیاری هم برای کادرفنی، بیشتر بحث پشتوانه‌سازی برای دسته فوق سنگین بود تا محک رقابتی او با ستاره‌های مدعی این دسته وزنی. به هر روی چند نکته در رقابت دسته فوق سنگین مهم و کلیدی بود که نباید از کنارش به سادگی عبور کرد. نکته اول افت محسوس داودی به نسبت قبل است که باید دید چرا این شرایط برای نایب قهرمان المپیک پیش آمده است. نکته دوم درخشش شریفی و یوسفی، دو ستاره آینده‌دار فوق‌سنگین است که البته هنوز آنها هم برای مدعی‌شدن در رده سنی بزرگسالان از نظر رکوردی جا و کار دارند. بنابراین به نظر می‌رسد نواب نصیرشلال و تیم فنی او اگر دنبال مدال فوق‌سنگین در رقابت‌های جهانی عربستان و بازی‌های المپیک 2024 هستند، باید روی این سه وزنه‌بردار یعنی داودی، شریفی و یوسفی ویژه‌تر از همیشه کار کنند. اسفندیاری هم قطعاً می‌تواند در کنار این ستاره‌ها آینده فوق سنگین را تضمین کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی