دردسر تاریخی استقلال وقتی قلعه نویی سرمربی تیم ملی است

فقط شکست در دربی

شکست استقلال در جدال روز یکشنبه ارتباطی به عوامل بیرونی پیدا نمی‌کند و حرف‌هایی که کارشناسان داوری پیرامون صحنه مشکوک نیمه اول هم می‌گویند، کاملاً نشان دهنده آن است که با هم اتفاق نظر ندارند و نمی‌توان با قاطعیت گفت حتماً در آن  صحنه خطای پنالتی به وقوع پیوست. این نکته را هم فراموش نکنیم که استقلال به لحاظ فنی ضعیف بود و به مراتب کیفیتی پایین‌تر از هفته‌های گذشته نشان داد. این تیم نقشه‌ای برای جبران مافات پس از دریافت گل نداشت و حملاتش هدفمند نبود. از ابتدای مسابقه آرش رضاوند و محمد محبی در کمند یارگیری تاکتیکی پرسپولیسی‌ها اسیر شده بودند و همین مسأله نشان می‌داد که یحیی گل‌محمدی تدابیر فنی بهتری اتخاذ کرده بود.
اگرچه نمی‌توان بازی را به عوامل بیرونی نسبت داد ولی نکته کاملاً جالب توجه اینجاست که هرگاه امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی ایران شده است، استقلال در دربی‌ها بد نتیجه می‌گیرد! این داستانی است که از ۱۷ سال قبل آغاز شد و همچنان ادامه دارد البته امیر در این رابطه تقصیری ندارد ولی ماجرایی تاریخی است که ناخودآگاه پای او را نیز به میان کشیده است.

شکست و مسئولیت دوگانه
امیر قلعه‌نویی در تابستان سال ۱۳۸۵ پس از ماجراهایی که برای تیم ملی فوتبال ایران در عرصه جام جهانی ۲۰۰۶ به وقوع پیوست، هدایت ملی‌پوشان کشورمان را برعهده گرفت. اتفاقی که خیلی‌ها آن را در مقطع فوق برای امیر زود می‌دانستند ولی قلعه‌نویی به تیم ملی رفت و صمد مرفاوی سرمربی استقلال شد. در همان زمان امیر با فدراسیون توافق کرد تا تحت عنوان رئیس سازمان فوتبال استقلال هم مشغول به کار باشد و اتفاقاً هنوز هم بسیاری از کارشناسان و هواداران استقلال بر این باورند که ای کاش قلعه‌نویی چنین تصمیمی را اتخاذ نمی‌کرد چون در نهایت فرجامِ خوبی برایش نداشت. استقلال پاییز سال ۱۳۸۵ به مصاف پرسپولیس رفت و پس از بالغ بر سه سال، دربی را واگذار کرد. بعد از آن شکست بود که خیلی‌ها مدعی شدند بر سر انتخاب ترکیب ثابت ‌اختلاف‌نظرهایی میان قلعه‌نویی و مرفاوی به وجود آمده بود اما هیچ‌کدام از این دو نفر شایعه مذکور را تأیید نکردند.

تساوی در عید نوروز
دومین دربی در زمان سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم ملی نوروز سال ۱۳۸۶ برگزار شد. البته شرایط با مسابقه اول تفاوت آشکاری کرده بود. استقلال حدوداً ۴۰ روز قبل از دربی نوروزی به واسطه عدم ارسال به موقع اسامی بازیکنان خود به دبیرخانه کنفدراسیون فوتبال آسیا از حضور در لیگ قهرمانان محروم شده بود و بسیاری از طرفداران استقلال امیر قلعه‌نویی را عامل اصلی وقوع چنین اتفاقی می‌دانستند. پس از آن ماجرا سازمان فوتبال استقلال منحل شد و امیر دیگر سمت رسمی در تیم نداشت. استقلال و پرسپولیس در نوروز ۱۳۸۶ به مصاف یکدیگر رفتند و بازی با تساوی تمام شد تا استقلال همچنان در دوران سرمربی بودن امیر قلعه‌نویی در تیم ملی نتواند حریف دیرینه خود را شکست بدهد.
سومین بازی بدون پیروزی
مسابقه یکشنبه گذشته در واقع سومین بازی طی دوران سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم ملی محسوب می‌شود و باز هم روند پیروز نشدن استقلال ادامه پیدا کرد. آبی‌ها این بار با یک سرمربی خارجی و البته بدون اینکه امیر نقشی در ساختار آنها داشته باشد با ارائه نمایشی که نتوانست کارشناسان را راضی کند، مغلوب سرخپوشان شدند و داستان نبردن آنها هنگامی که امیر روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند، همچنان ادامه دارد. حالا هیچ بعید نیست استقلال و پرسپولیس در جام حذفی به مصاف یکدیگر بروند و باید ببینیم بازهم همین داستان پیروز نشدن استقلال در دربی‌ها طی دوره حکمرانی قلعه‌نویی بر نیمکت تیم ملی ادامه پیدا می‌کند یا خیر؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی