صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

چکش آخر برای لالیگا کوبیده شد

پیشکشی اتلتیکو به بارسلونا

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

بارسلونا در هفته سی‌ام لالیگا در نیوکمپ با گل فران تورس 1-0 اتلتیکو مادرید را شکست داد، یک پیروزی حیاتی که هم ژاوی را به مسیر پیروزی بازگرداند و هم راه رسیدن به قهرمانی را هموارتر از قبل کرد.
آمار بازی نشان می‌دهد که بازی از فشردگی بالایی برخوردار بود و با وجود برتری تیم ژاوی هرناندز در مالکیت توپ، آنها فقط یک شوت بیشتر از تیم دیگو سیمئونه به سمت دروازه داشتند، درست زمانی که به نظر می‌رسید بازی با نتیجه بدون گل در نیمه اول به پایان خواهد رسید این فران تورس بود که با شوتی زیرکانه بارسلونا را پیش انداخت و تا پایان بازی همین یک گل حفظ شد.
با این نتیجه، بارسلونا پس از دو بازی بدون گل در لالیگا دوباره به گل رسید، از طرف دیگر اتلتیکو 13 بازی بود که رنگ باخت را ندیده بود و اکنون به آمار 17 سال بدون پیروزی در نیوکمپ رسیده است. آبی اناری‌ها با 76 امتیاز، یازده امتیاز بیشتر از رئال مادرید که 65 امتیاز دارد، صدرنشین مطلق لالیگا هستند و اتلتیکو با 60 امتیاز در رده سوم به‌دنبال ماندن در منطقه سهمیه لیگ قهرمانان است.
 رکورد تاریخی ترشتگن
مارک آندره تر اشتگن در این فصل در 30 بازی 23 بار دروازه خود را بسته نگه داشته است که با رکورد کلودیو براوو در فصل 2015-2014 برابری می‌کند. اتلتیکو مادرید به لیست تیم‌هایی پیوست که نتوانست در لالیگا به سنگربان آلمانی گل بزند. بهترین عملکرد تر اشتگن در لالیگا از 28 آگوست تا 9 اکتبر بود که او 6 بازی متوالی را کلین شیت کرد: وایادولید، سویا، کادیز، الچه، مایورکا و سلتا. او در هر دو بازی مقابل رئال سوسیداد، اوساسونا، بتیس و اسپانیول تنها مقابل مادرید گل خورده است. تراشتگن همچنین دارای بهترین رکورد در بین پنج لیگ برتر اروپا است.
دومین رکورد برتر در لیگ 20 کلین شیت است، چیزی که چهار بار رخ داده است: 73-72، 89-88، 2005 - 2004 و 2010 – 2009.
 
رقابت یخ زده پی چی چی
پی‌چی‌چی لالیگا 2023-2022 در این فصل بسیار ارزان تمام خواهد شد. در هشت هفته مانده به پایان راه لالیگا، روبرت لواندوفسکی (بارسا) با 17 گل (بدون گل از روی ضربه پنالتی) صدرنشین است و تعقیب کننده او کریم بنزما (رئال مادرید) با 14 گل (پنج گل از روی نقطه پنالتی) است. اما به نظر می‌رسد که مهاجمان در این کورس کمی گیر کرده‌اند زیرا در 6 هفته از 7 هفته اخیر طعم گلزنی را نچشیده‌اند.
لواندوفسکی آخرین بار در هفته 27 مقابل تیم انتهای جدولی الچه در مارتینز والرو که با برد 4-0 بلوگرانا همراه بود، یک گل به ثمر رساند، از سوی دیگر بنزما با هت‌تریک مقابل رئال وایادولید در سانتیاگو برنابئو در هفته بیست و هفتم درخشید. این بازیکن فرانسوی مقابل اتلتیکو (هفته بیست و سوم)، بتیس (هفته بیست و چهارم)، بارسا (هفته بیست و ششم)، ویارئال (هفته بیست و هشتم)، کادیز (هفته بیست و نهم) و سلتا (هفته 30) ناکام بود.
لازم به یادآوری است که مهاجم فرانسوی رئال مادرید در حال حاضر با 233 گل زده در رده پنجم جدول رده‌بندی برترین گلزنان لالیگا قرار دارد. او تنها یک گل با آمار 234 گل زده هوگو سانچز مکزیکی در لالیگا با پیراهن‌های اتلتیکو، رئال مادرید و رایو وایکانو فاصله دارد.
سکوی برترین گلزن بالاترین رده فوتبال اسپانیا را لئو مسی تشکیل می‌دهد که با بارسا 474 گل به ثمر رساند. کریستیانو رونالدو با 311 گل همراه با رئال مادرید و تلمو زارا با 251 گل همراه با اتلتیک بیلبائو در رده‌های دوم و سوم هستند.
فصل گذشته پی‌چی‌چی با 27 گل در 31 بازی به کریم بنزما رسید.


دفاع تیم ژاوی جور لواندوفسکی را کشید

بارسلونا روزهای سختی را پشت سر می‌گذاشت، قبل از بازی حساس با اتلتیکومادرید در سه بازی برد نداشت و نزدیک به 500 دقیقه گل نزده بود. فاصله‌شان در صدر به هشت امتیاز کاهش یافته بود و این اختلاف می‌توانست خطرناک باشد اگر رئال مادرید همین فرم را ادامه دهد. اما با یک بازی کاملاً حرفه‌ای در نوکمپ همه چیز تمام شد. بارسلونا در شب فرصت سوزی‌های دوباره روبرت لواندوفسکی به وسیله فران تورس به تنها گل بازی رسید و با ارائه یک نمایش دفاعی عالی تیم سوم جدول را شکست داد. گاوی و رافینیا هم فرصت‌های خوبی برای گلزنی را از دست دادند اما با بازی خوب دفاعی رونالد آرائوخو و نمایش قابل اتکای مارک آندره ‌تر اشتگن سه امتیاز حساس برای بارسا به دست آمد.
تورس که با بازگشت پدری به آمادگی کامل از ترکیب اصلی بارسا بیرون می‌افتد، علاوه بر گل، بازی پرتلاش و مؤثری انجام داد تا ریسک ژاوی برای بازی دادن به بازیکن سابق منچسترسیتی کاملاً جواب دهد. انتخاب تورس به جای آنسو فاتی و قراردادن مارکوس آلونسو در قلب دفاع تعجب عده‌ای را برانگیخت اما ژاوی نشان داد شناخت خوبی از تیمش دارد. تیم او می‌توانست چهار گل در این دیدار بزند اما در سوی دیگر میدان آنقدر قابل اتکا بود که این فرصت سوزی به چشم نیاید؛ بارسلونا در این فصل 23 کلین‌شیت داشته و در مجموع 9 گل در لالیگا خورده که دو تایش در نوکمپ بوده. لواندوفسکی یک بازی بد دیگر برای بارسلونا انجام داد، ضربات عجولانه، پاس‌های بدون زمان‌بندی مناسب و افتادن در تله آفساید ایرادهای بازی مهاجم 34 ساله لهستانی در این دیدار بود.
18 ماه از حضور ژاوی روی نیمکت بارسلونا می‌گذرد و او احتمالاً قهرمانی لالیگا را به دست می‌آورد، این تحول بزرگی است برای تیمی که در زمان آمدن او با سرعت در مسیر سقوط بود.
دیگو سیمئونه در این بازی فرصت جادوگری داشت، اتلتیکو روند فوق‌العاده‌ای داشت و شش بازی آخر خود را با فوتبالی شگفت‌انگیز برده بود. می‌توانستند با یک پیروزی عالی در نوکمپ کورس قهرمانی لالیگا را داغ کنند اما در زمین داستان دیگری رقم می‌خورد.
تیم سیمئونه به جز چند ضربه از آنتوان گریزمان کار خاصی مقابل دروازه ‌تر اشتگن نکرد و گل بدی از یک بازیکن خارج از فرم خورد. در آخر هم به خطا و دایو رو آوردند که در سال گذشته مربی را تا آستانه اخراج پیش برده بود. سیمئونه 16 بار به‌عنوان مربی به نوکمپ رفته و هرگز پیروز نشده.

جستجو
آرشیو تاریخی