صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

برنامه و هدف؛ ویژگی‌های نیوکاسل و کاستی‌های اسپرز

تاتنهام قربانی سوء مدیریت

 

پول 6 - سوء مدیریت یک. این شاید خلاصه بازی تاتنهام و نیوکاسل در دوئل برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان باشد؛ دیداری که کمتر کسی تصور می‌کرد اینقدر مقتدرانه به نفع میزبان تمام شود.
 شکست تحقیرآمیز در سنت جیمز پارک نتیجه مدیریت نادرست تیم در برابر حریفی است که هدف و برنامه داشت.
درباره ثروت نیوکاسل و مالکان سعودی‌اش تردیدها و ابهاماتی وجود دارد اما اگر بشود فوتبال را از پول جدا کرد، باید تأکید کرد پول به تنهایی موفقیت نمی‌آورد، کافی است شرایط فعلی چلسی را مد نظر قرار دهید یا منچستریونایتد در یک دهه بعد از جدایی سر الکس فرگوسن را بررسی کنید.
نیوکاسل مثل زمان ورود شیخ منصور به منچسترسیتی دیدگاه عجولانه‌ای را در پیش نگرفت. در عوض، ادی هاو تیم خوبی ساخته که شکست دادنش سخت است و بهترین عملکرد دفاعی لیگ برتر را دارد. محصول نهایی تیمی است که باور و برنامه دارد؛ چیزهایی که تاتنهام بی‌بهره است. اگر وضعیت دو تیم را در تابستان گذشته بررسی کنید، این اختلاف فاحش در بازی یکشنبه نابخشودنی‌تر می‌شود. تاتنهام آنتونیو کونته را داشت، بازی در لیگ قهرمانان و 160 میلیون پوند برای هزینه در نقل و انتقالات تا فاصله‌شان با منچسترسیتی و لیورپول را کمتر کنند.
تاتنهام قدرت مالی سیتی، یونایتد و چلسی را ندارد و باید با تصمیمات هوشمندانه، هزینه عاقلانه پول و پایبندی به یک برنامه مشخص به هدفش برسد.
بزرگترین اشتباه انتخاب کونته بدون حمایت همه‌جانبه از او بود نه اینکه او به هر چه می‌خواست برسد اما مربی ایتالیایی باور داشت تیم به تغییرات اساسی نیاز دارد و باید بازیکنان ثابت شده جذب شوند تا موفقیت زودهنگام به دست آید.
تاتنهام اما بر سرمایه‌گذاری روی استعدادهای جوان تأکید داشت و با آنکه می‌دانست مربی ایتالیایی چه می‌خواهد، او را آورد. دانیل لوی، رئیس تاتنهام هفته گذشته گفت آرسنال در حمایت از میکل آرتتا از این تیم سبقت گرفته و این حالش را بد می‌کند.
 نتیجه عملکرد هیأت مدیره تاتنهام و شخص لوی، شکل گرفتن تیمی شلخته و بی‌برنامه بدون مدافعان میانی و بال-مدافعان باکیفیت با خط میانی تک‌بعدی است که مصدومیت رودریگو بنتانکور اوضاعش را به هم ریخته و در یک کلام بی‌هویت است.
با اخراج کونته و نصب دستیار او، کریستین استلینی به‌عنوان مربی موقت، تاتنهام همچنان معلق ماند. سایه کونته هنوز روی تیمی است که انتقاد زیادی نسبت به آن داشت و بعد از چنین بازی‌هایی نمی‌توان به مربی ایتالیایی حق نداد. تاتنهام می‌خواهد چطور باشگاهی باشد؟
الان چه نوع تیمی است؟ این سؤال‌ها پاسخ روشنی ندارند و اینکه تلاش برای جذب سرمربی جدید با سرعت پایینی پیش می‌رود، تا حدی به این دلیل است. استلینی به جای سیستم 3-4-3 کونته از چینش 3-3-4 استفاده کرد و تیمش در 21 دقیقه ابتدایی بازی پنج گل خورد و او ترکیب تیم را تغییر داد. کار تاتنهام برای رسیدن به سهمیه‌های اروپایی در این فصل بسیار سخت است، آنها پنجشنبه میزبان منچستریونایتد هستند و یکشنبه میهمان لیورپول. اسپرز رده پنجمی با تیم بالایی خود شش امتیاز فاصله و از برایتون رده هشتمی چهار امتیاز بیشتر دارد با آنکه سه بازی بیشتر از این تیم انجام داده است.

تعویض لوریس
هوگو لوریس تا خودش را گرم کند، پنج گل خورد و بین دو نیمه تعویض شد و جایش را به فریزر فورستر داد. دروازه‌بان فرانسوی که سابقه قهرمانی جام جهانی را دارد و در 36 سالگی کاپیتان تیم است، بعد از بازی توضیح داد که مصدومیت دلیل تعویضش در بین دو نیمه بوده. او گفت: «شرایط خوبی ندارم، وقتی به توپ شوت می‌زنم درد بدی در پشتم احساس می‌کنم نمی‌دانم عضلانی است یا نه.»
 او همچنین اعتراف کرد تیم باید به خاطر این بازی و نتیجه بدی که گرفته، از هواداران عذرخواهی کند. لوریس تا پایان فصل بعد با اسپرز قرارداد دارد.
 
رکورد کین
شاید تنها نکته مثبت تاتنهام در این بازی گلزنی هری کین بود. او در 13 سال بازی برای تاتنهام در 429 بازی 274 گل برای اسپرز زده و بالاتر از جیمی گریوز که با 266 گل به مدت 53 سال رکورددار گلزنی باشگاه تاتنهام بود، قرار گرفت. کاپیتان تیم ملی انگلیس همچنین در لیگ برتر 207 گل زده و یک گل با وین رونی فاصله دارد که در رده دوم بهترین گلزنان تاریخ لیگ برتر قرار دارد. نفر اول این فهرست آلن شیرر با 260 گل است.

جستجو
آرشیو تاریخی