بودجه کمیته ملی المپیک برای فدراسیون‌ها مشخص شد

کشتی با 23 میلیارد بیشترین پول را می‌گیرد

بعد از چند جلسه‌ای که هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک در ارتباط با تعیین شاخص برگزار کرد، در نهایت سهم هر فدراسیون مشخص شد. در آخرین جلسه، هیأت اجرایی میزان بودجه تخصیص یافته به فدراسیون‌ها در سال 1402 را تصویب کرد؛ بودجه‌ای که قرار است در سال جاری به 33 فدراسیون اختصاص یابد. یکی از شاخص‌های اصلی در این تقسیم بندی، حضور در بازی‌های آسیایی است و سهمی که هر رشته در کاروان اعزامی ایران دارد.
در آخرین نشست هیأت اجرایی مقرر شد که از سوی کمیته المپیک مبلغ 150 میلیارد تومان برای سال جاری در اختیار 33 فدراسیون قرار گیرد.
فدراسیون‌هایی که عضو مجمع کمیته ملی المپیک هستند اما در بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی حضور ندارند نیز مبلغ 600 میلیون تومان دریافت می‌کنند. همچنین فدراسیون‌هایی که عضو مجمع نیستند و در بازی‌های آسیایی و المپیک حضور ندارند اما در ادوار گذشته از کمیته ملی المپیک کمک‌هایی را می‌گرفتند، در سال 1402 کمک 300 میلیون تومانی دریافت می‌کنند.
علاوه بر بودجه مصوب در هیأت اجرایی، مبلغ 50 میلیارد تومان در اختیار رئیس کمیته ملی المپیک قرار می‌گیرد تا بنا به صلاحدید و نیاز فدراسیون‌ها هزینه شود. نکته قابل توجه در این تقسیم بندی، اختصاص 23 میلیارد تومان برای کشتی است. همواره هر بار که قرار بوده بودجه‌ای اختصاص پیدا کند، بیشترین مبلغ به کشتی به عنوان پرمدال‌ترین رشته، تعلق گرفته است؛ اگرچه حتی همین رویه هم نظر مسئولان این فدراسیون و اهالی این رشته را جذب نکرده است. در بین سایر رشته‌های مدال‌آور، تکواندو و وزنه‌برداری هر کدام 12 میلیارد و 500 میلیون تومان می‌گیرند و در ادامه قایقرانی، تیراندازی، والیبال، بسکتبال و کاراته رشته‌هایی هستند که در جدول اعتبارات کمیته، مقابل‌شان 6 میلیارد تومان نوشته شده است. هندبال 5 میلیارد و 500 میلیون تومان و رشته‌های شنا، شیرجه و واترپلو، کبدی و ووشو هر کدام 5 میلیارد به خود اختصاص داده‌اند که بسیار عدد عجیبی است.
ووشو، رشته کوراش را هم تحت پوشش دارد و شانس بالایی برای کسب مدال طلا دارد و کبدی هم در دوره قبل بازی‌های آسیایی دو مدال طلا گرفته اما جالب است که این رشته‌ها از فدراسیون‌هایی مثل بسکتبال، تکواندو و ... پول کمتری می‌گیرند!
به هر حال درباره این جدول کمیته موارد زیادی را می‌توان مطرح کرد که در روزهای آینده درباره‌اش می‌نویسیم؛ چرا که به نظر می‌رسد در ارتباط با برخی رشته‌ها که خیلی شانس برای کسب مدال در بازی‌های آسیایی دارند، بودجه مناسبی لحاظ نشده است.

جستجو
آرشیو تاریخی