صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

انتخاب حریفان تیم ملی بدون توجه به قرعه کشی؟

اردن و کافا برای قهرمانی در آسیا

برنامه‌های تیم ملی برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا کم کم در حال رسانه‌ای شدن است. حالا می‌دانیم خرداد ماه امسال و پس از پایان پیکارهای لیگ برتر و جام حذفی باید در تورنمنت موسوم به کافا شرکت کنیم .مسابقاتی که چند سالی است مد نظر قرارگرفته و پس از برگزاری درعرصه تیم‌های پایه، حالا نوبت به ورود بزرگسالان به این تورنمنت شده است. مسابقاتی که با حضور ایران و کشورهای آسیای میانه برگزار می‌شود و در کمال احترام به این حریفان باید گفت بازی کردن با آنها بیشتر از اینکه به فوتبال ایران کمک کند، موجب افزایش سطح کیفی رقبا خواهد شد .
از سویی دیگر قرار شده مهرماه نیز تورنمنتی چهارجانبه به میزبانی اردن برگزار شود که علاوه بر کشورمیزبان و حضور تیم ملی کشورمان، قطر و عراق هم به آن دعوت شده‌اند.مسابقاتی که حداقل ازکافا بهتراست اما باید قبول کنیم برای تیمی که می خواهد خود را به فینال آسیا ۲۰۲۳ برساند، عالی نیست.

از دست رفتن فرصت خرداد
اینطور که امیر قلعه نویی گفت، امروزجلسه‌ای میان او، مهدی تاج و همچنین مهدی محمد نبی برگزارمی‌شود تا برای انتخاب حریفان خردادماه تیم ملی تصمیم نهایی اتخاذ شود. سرمربی تیم ملی با صراحت اعلام کرده است روسیه که قرار بود به‌عنوان میهمان در تورنمنت کافا شرکت کند به این پیکارها نمی‌آید و وقتی روس ها نباشند، بدون شک کیفیت این مسابقات برای آماده‌سازی تیم ملی ایران هیچ مزیتی نخواهد داشت. کشورهای حاضر در تورنمنت کافا همگی جزو قدرت‌های درجه دوم و سوم آسیا هستند و بدون هیچ تردیدی بازی کردن با قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و حتی ازبکستان کمک چندانی به تیمی که همین چند ماه قبل در جام جهانی حضور داشت، نمی‌کند. اگر بخواهیم خرداد ماه در کافا شرکت کنیم باید ازهمین حالا بپذیریم که حداقل فرصت دو بازی تدارکاتی خوب را از دست داده‌ایم چون تیم‌هایی که نام‌شان را آوردیم و از میان آنها حاضران در کافا انتخاب می‌شوند، نمی توانند حریفان تدارکاتی مناسبی برای ایران باشند. ما به رقبایی احتیاج داریم که بتوانند فشار فراوانی روی تمام خطوط تیم ملی بیاورند تا نقاط ضعف ایران قبل ازجام ملت‌ها عیان شود و قلعه‌نویی بتواند آنها را برطرف کند.

وضعیت بهتر در اردن
تیم ملی نمی‌تواند مانند تیم‌های باشگاهی هر هفته بازی کند و فقط باید در فرصت‌های تعیین شده توسط فیفا به میدان برود بنابراین ازهرتاریخ معین شده توسط فدراسیون جهانی فوتبال باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد .حالا که قراراست مهرماه به اردن برویم و در آنجا دو بازی تدارکاتی برگزار کنیم، باید به بهترین شکل ممکن از آنها بهره ببریم و اگر خوش شانس باشیم، بازی کردن با عراق و قطر می‌تواند برای فوتبال ما دو دیدار تدارکاتی خوب باشد. بویژه قطری‌ها که مدافع عنوان قهرمانی در آسیا هستند. هر اتفاقی در اردن رخ می‌دهد، قطعاً بهتر از حضورما در تورنمنت موسوم به کافا است که واقعاً کمکی به افزایش سطح کیفی تیم ملی جهت حضور در جام ملت‌های آسیا نمی‌کند.

توجه به خودکشی
نکته مهم دیگری که تحت هیچ شرایطی نباید از نگاه مدیران و سرمربی تیم ملی دور بماند، قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا است. مراسمی که همین ماه برگزار می‌شود و ما متوجه خواهیم شد در مرحله گروهی قطر ۲۰۲۳ با چه تیم‌هایی مصاف می‌دهیم و شکل کار در مراحل حذفی برای ایران چگونه خواهد بود. بدون شک انتخاب حریفان بر اساس چیدمان گروه‌ها می‌تواند به ما خیلی کمک کند و با توجه به اینکه حتماً تیم عربی در گروه ایران قرار خواهد گرفت، تورنمنت مهرماه در اردن کمک مناسبی برای تیم ملی است اما ای کاش تا دیر نشده برای خرداد ماه تصمیم دیگری بگیریم چون دوباره تأکید می‌کنیم تیم‌های آسیای میانه نمی‌توانند حریفان تدارکاتی مناسبی برای آماده‌سازی تیم ملی ایران باشند وبازی با آنها فقط دو فیفا دی را از تیم ملی می‌گیرد و بس.

جستجو
آرشیو تاریخی