صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۳

جدی‌ترین رقیب تیم ملی از تورنمنت خرداد ماه کنار کشید

کافای بدون روسیه، شبیه پیتزای بدون پنیر!

بعد از دو بازی دوستانه فروردین ماه تیم ملی، امیر قلعه‌نویی تأکید کرد که باید برای فیفادی خرداد ماه هم برنامه مناسبی تدارک دیده شود و او بتواند شاگردانش را در پایان فصل دوباره محک بزند. فدراسیون فوتبال مدتی بعد خبر داد که تیم ملی قرار است خرداد ماه در تورنمنت کافا شرکت کند. این اولین دوره مسابقات قهرمانی غرب آسیا است که ظاهراً به میزبانی قرقیزستان برگزار خواهد شد.
حضور تیم‌های ملی شش عضو فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی در این تورنمنت قطعی شده است. این تیم‌ها ایران، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و افغانستان هستند. شنیده می‌شد که ممکن است دو تیم میهمان هم در این تورنمنت حاضر باشند که مهم‌ترین نام تیم ملی روسیه بود.
روسیه که از طرف یوفا تحریم شده، مدتی است که به فکر الحاق به کنفدراسیون فوتبال آسیا است و سفرها و بازی‌های دوستانه اخیرش هم بیشتر با هدف ارزیابی وضعیت فوتبال این قاره بوده. آنها در اولین روزهای سال 1402 هم به تهران سفر کردند و بازی دوستانه‌ای با تیم ملی داشتند که با تساوی یک بر یک به پایان رسید. روسیه چند روز بعد در مسکو موفق شد عراق، دیگر حریف آسیایی‌اش را با دو گل شکست دهد.
حضور روسیه مهم‌ترین نکته مثبت این تورنمنت بود؛ حریفی که بازیکنان باکیفیتی دارد و می‌توانست تیم ملی را به چالش بکشد و تدارک خوبی برای شاگردان قلعه‌نویی باشد، ولی فدراسیون فوتبال این کشور از حضور در این تورنمنت منصرف شده است. این در حالی است که مهدی تاج چند روز قبل از حضور احتمالی روسیه در این تورنمنت خبر داده بود.
 
کناره‌گیری ناگهانی روسیه
ماکسیم میتروفانوف، دبیرکل فدراسیون فوتبال روسیه گفت: «ما نامه‌ای رسمی به کافا ارسال و از همکاران خود تشکر کردیم. یکسری مشکلات سازمانی داریم. مجبور شدیم حضور در کافا را رد کنیم. هنوز ابهامات و سؤالاتی در مورد اینکه فشار زیادی روی بازیکنان خواهد بود، وجود دارد.» قرار است در آن تاریخ سوپرجام روسیه برگزار شود.
ویاچس کولوسکوف، رئیس افتخاری اتحادیه فوتبال روسیه هم در دفاع از این تصمیم به خبرگزاری تاس گفت: «من معتقدم که یک تصمیم واقع‌بینانه و درست است چرا که اهداف ما از حضور در این رقابت‌ها تأمین نمی‌شود. تیم ملی ما فعلاً درگیر رقابت مهمی نیست و فایده‌ای ندارد که بازیکنان پس از یک فصل شلوغ در تیم ملی جمع بشوند. این تصمیم درست است چرا که شرکت در این مسابقات ممکن است هزینه بالایی برای ما در پی داشته باشد.»
قبلاً هم فدراسیون فوتبال روسیه اعلام کرده بود به‌دلیل شرایط میزبانی برای حضور در این رقابت‌ها تردید دارد. بیشکک که ظاهراً به‌عنوان میزبان این مسابقات انتخاب شده، تجربه میزبانی تورنمنت مهمی را نداشته و مشخص نیست که زمین‌هایش کیفیت مناسبی داشته باشند.
 
تورنمنت فرسایشی
کنار رفتن روسیه خبر خوبی برای تیم ملی نیست و تورنمنت کافا را به مسابقاتی فرسایشی و کم‌اثر تبدیل خواهد کرد. اگر میهمانان جدیدی به این تورنمنت اضافه نشوند که با توجه به فاصله کم احتمال آن پایین است، مسابقات در دو گروه سه تیمی برگزار خواهد شد و تیم‌های اول در فینال با هم روبه‌رو می‌شوند. بدین‌ترتیب انتظار می‌رود که تیم ملی در این تورنمنت سه بازی داشته باشد و تنها حریف قابل توجه ازبکستان خواهد بود که مدتی است به یک تیم درجه دوم در آسیا تبدیل شده.
حالا قلعه‌نویی مجبور است بازیکنانش را پس از فصلی طولانی که شامل جام جهانی هم بوده برای سه بازی کم‌اهمیت به قرقیزستان ببرد و مشخص نیست که این تورنمنت چقدر بتواند برای تدارک جام ملت‌های آسیا به سرمربی جدید تیم ملی کمک کند. مثلاً مهدی طارمی که با پورتو در لیگ و جام حذفی پرتغال و لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته و در جام جهانی و اردوهای پیش از آن هم بوده، باید برای سه بازی برابر حریفان درجه سوم آسیایی راهی بیشکک شود، به جای آنکه استراحت کند تا با طراوت به تمرینات پیش‌فصل برگردد.
اگر تیم ملی قرار بود یک یا دو بازی دوستانه جدی داشته باشد، حضور لژیونرها توجیه داشت و انتظار می‌رفت که قلعه‌نویی تمام نیروهایش را به اردو فرا بخواند، ولی حالا مشخص نیست که ستارگان تیم ملی باید با چه انگیزه‌ای در این مسابقات شرکت کنند.
تورنمنت کافا اولین بار قرار بود در سال 2019 برگزار شود که لغو شد. این بار هم با توجه به شرایط جدید شاید به نفع تیم ملی باشد که این مسابقات دوباره لغو شود و فدراسیون به‌دنبال حریفان تدارکاتی جدی‌تری باشد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی