صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

سه بازی حساس روز یکشنبه که زیر سایه دربی هستند

خیز جدید نفت آبادان به سوی نقطه امن

وصال روحانی
روزنامه نگار
درست است که تمامی مسابقات هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال کشور منجمله بازی‌های روز یکشنبه (3 اردیبهشت) زیر سایه نسخه جدید دربی تهران قرار دارند اما در این روز خاص سه دیدار دیگر هم برگزار می‌شود که هر یک به جهاتی اهمیت فراوانی دارند. این اهمیت هم ریشه در نتایجی دارد که تیم‌های حاضر در این دیدارها طی هفته‌های اخیر گرفته‌اند و هم مرتبط با سرنوشت خوش یا تیره‌ای است که نتایج حاصله در این مسابقه‌ها می‌تواند در پی داشته باشد و کام آنها را تلخ یا به سمت تیرگی‌ها روانه کند.

صنعت نفت - نساجی
سرآمد دیدارهای «عاقبت‌دار» روز یکشنبه، رویارویی صنعت نفت با نساجی قائمشهر در آبادان است. به‌رغم همه ناکامی‌های سه ماه اخیر نساجی که سبب شد حمید مطهری از هدایت این تیم برکنار و یک اسپانیایی نه‌چندان رزومه‌دار سرمربی تیم قائمشهری شود، ثبت یک شکست احتمالی تازه در این مسابقه هم نساجی را دچار بلای بزرگی نخواهد کرد زیرا ابقای این تیم در لیگ برتر حتمی شده اما این مسابقه برای تیم خوزستانی واقعاً بازی مرگ و زندگی است. نفت آبادان در دو بازی قبلی‌اش از حداکثر 6 پوئن ممکن 4 امتیاز گرفته و به این ترتیب از نا‌امیدی محض رهایی یافته و امیدهایی برای ابقا در لیگ برتر یافته است. با این حال این امر منوط به آن است که اولاً خودش نساجی را شکست بدهد و ثانیاً مس کرمان حریف مستقیمش در راه پرهیز از سقوط در دیدار روز دوشنبه خود با مس رفسنجان متوقف شود و حداکثر یک امتیاز بگیرد. در آن صورت عقب‌ماندگی چهار امتیازی فعلی آبادانی‌ها از تیم کرمانی به دو پوئن کاهش خواهد یافت و به تبع آن امیدهای تیم عبدالله ویسی برای اینکه در سه هفته بعدی مسابقات این فاصله را جبران کند، بیشتر خواهد شد. تیم فرزاد حسین‌خانی تا پیش از احیای اخیر دو تیم قعرنشین نفت مسجدسلیمان و نفت آبادان خاطری آسوده در‌ مورد ابقا در لیگ داشت و در نقطه‌ای امن ایستاده بود زیرا 8 امتیاز از هر دوی آنان پیش بود، ولی آن فاصله شگرف اینک به چهار و پنج پوئن کاهش یافته و در نتیجه سقوط مس کرمان به «لیگ یک» آنقدرها هم اتفاق غیر‌ممکنی نیست.

تراکتور - پیکان
پیکان هم به رغم اینکه فصل کم‌ثمری را گذرانده و رکورد «کم گل زدن» در لیگ برتر را کم و بیش شکسته است، اما با اندوخته 27 امتیازی‌اش که 6 امتیاز بیشتر از مس کرمان و 10 پوئن بیشتر از صنعت نفت است، کوچکترین هراسی از سقوط ندارد. تیم مجتبی حسینی در تبریز به دیدار تیمی می‌رود که پس از انتصاب پاکو خمس اسپانیایی به سمت سرمربیگری‌اش متحول شده و در یک‌ قدمی سهمیه آسیایی قرار دارد و کافی است در چهار هفته پیش‌رو گل‌گهر را که فقط با یک امتیاز برتری بر تیم تبریزی صاحب رتبه چهارم است، پشت‌ سر بگذارد و خودش صاحب این رتبه شود. با این اوصاف پیکان باید منتظر حملات فراوانی باشد که خط آتش «پرشورها» به سرکردگی رضا اسدی و محمد عباس‌زاده نفرات اول و دوم جدول گلزنان فصل به اردوی این تیم خواهد برد و از هر سو خودروسازان را هدف خواهد گرفت. خط دفاعی مستحکم پیکان البته نقطه قوت این تیم است اما دیدار یکشنبه آینده احتمالاً پرکارترین روز بازیکنان این تیم خط و سرشار از انواع فشارها و دغدغه‌ها برای آنان خواهد بود.

هوادار - گل‌گهر
گل‌گهر هم مثل تراکتور که وصفش پیش‌تر آمد، بشدت محتاج فتح مسابقه خود است تا رتبه چهارمی را که تعیین‌کننده نسبی سهمیه آسیایی است تا اطلاع ثانوی برای خود حفظ کند. فرقی که تیم تحت رهبی سهید الهویی با تراکتور دارد، این است که حریف این هفته‌اش نه تنها دفاعی پولادین ندارد، بلکه در دیدار قبلی‌اش مقابل استقلال با نتیجه یکطرفه 1-6 مغلوب و از هر جهت خرد و خمیر شد. کار مهم و اصلی ساکت الهامی در یک هفته‌ای که از آن مسابقه پررنج می‌گذرد، زدودن ضایعات روحی فراوان آن مسابقه بوده اما مشخص نیست که سرمربی «هوادار» تا چه حد در این امر موفق بوده و آیا توانسته است ذهن شاگردانش را از آن تلخ‌کامی بزرگ پاک کند و همه آنها را برای یک هماوردی تازه و همه‌ جانبه مهیا سازد یا خیر. با این اوصاف تمامی مقدمات فراهم است تا مرتضی تبریزی و یارانش ولو با زدن گل‌هایی بسیار کمتر از آنچه آبی‌ها به هواداری‌ها تحمیل کردند، به پیروزی مورد‌نظر خود برسند. البته الهامی مربی زرنگ و کارکشته‌ای است و اگر فقط یک فرد بتواند تیمی تار و مار شده مثل هوادار را از روی زمین بلند کند و دوباره روی پای خود قرار بدهد، همین مربی است که در استفاده از مسائل حاشیه‌ای و جانبی استاد است و رقیب ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی