صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۴

از آماده‌باش به داسیلوا و یامگا تا بازی با 3 مهاجم

یک استثنا؛ ترکیب برنده تغییر می‌کند

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار
6 گل در کیسه هوادار! نمایشی فوق‌العاده از ساپینتو و شاگردان. سال‌ها بود که استقلال بردی با این قاطعیت به دست نیاورده بود؛ بردی که خوشبین‌ترین هواداران آبی نیز پیش‌بینی‌اش نمی‌کردند. 6 گل در کیسه هوادار! چه کسی فکرش را می‌کرد؟
 استقلال شبی به یادماندنی را برای خود در تاریخ حیاتش رقم زد. شبی دل‌انگیز که در کنار هواداران این باشگاه تبدیل شد به یک خاطره ماندگار و ابدی.
 در آن میدان رأس تا ذیل استقلال بهترین خود. 100 خود. آن هم در آستانه دربی 100. حتی بازیکنانی که به جای دو ستاره تیم‌شان بعد از مدت‌ها وارد ترکیب اصلی شده بودند؛ مرادمند و حردانی.
دو عنصر کلیدی در خط دفاع نشان دادند با وجود اینکه هفته‌های متمادی به دلایل گوناگون در ترکیب اصلی قرار نگرفته‌اند اما آنقدر آماده‌اند که می‌توانند هر زمان که از سوی ساپینتو به کار گرفته شوند، نیاز او را برآورده کنند.
درخشش حردانی و مرادمند در میدان بازی با هوادار (همچون دیگر بازیکنان) در آستانه دربی 100این سؤال کلیدی را به وجود آورده که آیا آنها باز هم برای استقلال به میدان خواهند رفت و در ترکیب اصلی دربی قرار خواهند گرفت؟
 اینجا یک استثنا حکمرانی می‌کند. حقیقت این است که حردانی و مرادمند با بودن داسیلوا و یامگا لااقل برای این بازی شانسی برای حضور در ترکیب اصلی ندارند و باید دلخوش به تعویض باشند. نه مرادمند و نه حردانی در پازل اصلی سرمربی استقلال جایی ندارند و بار دیگر باید از روی نیمکت نظاره‌گرنمایش تیم خود باشند.
 شاید برای حردانی و مرادمند سخت باشد اما برای ساپینتو راه دیگری وجود ندارد. او ناچار است دوباره رجوع کند به داسیلوا و یامگا تا همان ترکیبی که هفته‌های متمادی برایش 3 امتیازهای شیرین را به دست آوردند، دوباره در میدان رقابت ظاهر شوند.
ساپینتو برای این بازی بزرگ به طور قطع دوباره دو مهره کلیدی را به ترکیب اصلی فرا خواهد خواند.
 سرمربی استقلال قصد ندارد برای این بازی دست به اقدامی هیجانی و پرریسک بزند. او نه به ترکیب تیمش (تا قبل از بازی با هوادار) دست می‌زند و نه تاکتیک بازی را تغییر می‌دهد.
 علاوه بر بازگشت داسیلوا و یامگا باید اشاره داشت به شکل بازی استقلال در بخش هجومی. شاید این ذهنیت ایجاد شود که ساپینتو برای این بازی قدری آرایش تیمش را دفاعی‌تر کند؛ مثلاً از دو مهاجم بازی بگیرد و یک گزینه به خط میانی‌اش بیفزاید. این استدلال اما صحیح نیست و سرمربی استقلال قصد ندارد تاکتیک بازی تیمش را تغییر دهد.
 او به دنبال بازی با سه مهاجم است. بالطبع از سه هافبک میانی هم بهره خواهد گرفت و آن دو مثل جذابی که در هفته‌های پیروزی به کار می‌گرفت، بار دیگر در میدان ظاهر خواهد کرد.
 ترکیب خط دفاعی هم که با بازگشت داسیلوا و یامگا روشن است و ساپینتو از همان مردان همیشگی بهره خواهد گرفت.
البته ساپینتو حساب ویژه‌تری روی حردانی و مرادمند برای تعویض باز خواهد کرد و به احتمال زیاد این دو بازیکن تبدیل به دو گزینه اصلی برای ورود به ترکیب استقلال در مواقع لزوم خواهند شد. اینکه ساپینتو قصد داشته باشد آرایش تیمش را تا پایان بازی هجومی نگه دارد قطعاً به شرایط بازی بستگی دارد اما معمولاً مربیان چه به جهت حفظ برد و چه به جهت حفظ یک امتیاز در چنین بازی‌های بزرگی با نزدیک شدن به دقایق پایانی رو به انجام تعویض‌های دفاعی‌تر می‌آورند واز هجومی‌تر کردن تیم خود پرهیز می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی