صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

پرسپولیس برای بردن دربی فقط تمرکز می‌خواهد

90 دقیقه تعادل در سالن پاتیناژ!

محمد قراگزلو
روزنامه نگار

حالا که بردن دربی حکم فینال پیدا کرده و آخرین راه زنده کردن شانس قهرمانی است پرسپولیس باید تمام راهکارهای پیروزی مقابل استقلال را جست و جو کند. در حوزه فنی حتماً کادر فنی پرسپولیس تمام راه‌های حریف سنتی را مرور خواهد کرد و با آنالیز جزئیات مربوط به این تیم و البته با در نظر گرفتن توانمندی‌های تیم خود بهترین سیستم، استراتژی و ترکیب را برای این بازی در نظر خواهند گرفت اما به نظر می‌رسد پرسپولیس برای موفقیت در این مصاف بزرگ به چیزی بیشتر از اینها نیاز دارد.همه آنهایی که حداقل یک بار دربی را تجربه کرده‌اند از بزرگی و عظمت این مسابقه می‌گویند. اینکه وقتی وارد میدان می‌شوی خودت را جزئی از یک دریا حس می‌کنی و اصلاً در حال و هوای خودت نیستی. اینکه انگار در سالن پاتیناژ مجبور به دویدن هستی و زمین زیر پایت بند نمی‌شود. بازیکنان پرسپولیس و استقلال از این بازی تجربه‌های دست اول فوق‌العاده‌ای دارند که هر بار شنیدنش هر فوتبالدوستی را مشعوف خواهد کرد.
یحیی گل‌محمدی به عنوان یکی از همین بازیکنان بارها دربی را به عنوان بازیکن تجربه کرده اما خودش می‌داند ورود به این مسابقه تاریخی در نقش مربی چیز دیگری است. او در مقطع دوم هدایت پرسپولیس و در تمام دربی‌هایی که طی جام حذفی و لیگ مقابل رقیب سنتی برگزار کرده فقط یک بار برنده بوده است. هر دو شکستش هم در جام حذفی در ضربات پنالتی رخ داده که موفقیت در این ضربات تا حدود زیادی از اراده و توان کادر فنی و سرمربی خارج است.
یحیی دربی لیگ برتر را طی سه فصل اخیر نباخته اما این بار نباختن تنها کافی نیست و فقط پیروزی و برد می‌تواند ادامه مسیر را برای هدف بزرگ هموار کند. پرسپولیس فصل قبل در موقعیتی مشابه قرار گرفت و در فاصله شش هفته مانده به پایان می‌توانست با برتری مقابل رقیب دیرینه اختلاف را به 3 امتیاز تقلیل داده و شانس‌های قهرمانی‌اش را افزایش دهد که آن اتفاقات عجیب افتاد و فاصله کم نشد و استقلال بدون شکست به قهرمانی رسید. این فصل اما ماجرا فرق می‌کند. بعد از این دربی فقط سه هفته از فصل باقی خواهد ماند و اختلاف امتیاز با صدر جدول فقط یکی است. تفاوت دیگر اینکه ضلع سومی هم برای قهرمانی وجود دارد و سپاهان منتظر است تا از این بازی به سود قهرمانی خود کره بگیرد.
 
پرسپولیس اما برای پیروزی در این بازی چه می‌خواهد؟
مهم‌ترین و اولین اصل توانایی و تکیه کادر فنی و بازیکنان روی پتانسیل تیم خودی است. پرسپولیس تیم بزرگی است، کادر فنی موفق و درجه یکی دارد که البته باتجربه هم هستند. پرسپولیس بازیکنان شایسته و باکیفیتی دارد که قادرند ورق مسابقه را به سود تیم‌شان برگردانند. به عبارت خلاصه‌تر پرسپولیس روح بزرگی دارد و کافی است در این بازی فقط خودش باشد و به توانمندی و قابلیت‌های خودش تکیه کند اما با در نظر گرفتن و رعایت یکسری جزئیات. دقیقاً همین جزئیات هستند که می‌توانند برنده دربی را تعیین کنند. اتفاقی که در آن دو بازی حذفی بنا به دلایل مشخص رعایت نشد، در آن دربی عجیب مساوی با تیم محمود فکری نادیده انگاشته شد و البته در دربی برگشت فصل قبل باعث شد تا برد سرخ‌ها یک بار دیگر از دست رفته و امید به پیروزی و زنده شدن شانس قهرمانی بی‌رنگ شود.پرسپولیس با وجود تمام مشکلات فنی ریز و درشتش در این فصل، افت گاه و بیگاه برخی ستاره‌های خود و البته تصمیمات سؤال‌برانگیز کادر فنی در برخی مقاطع و مسابقات الان در نقش یک مدعی تنها یک امتیاز کمتر از دو مدعی دیگر دارد اما هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی بودن تیم یحیی را انکار کند.
با در نظر گرفتن این مهم کافی است یحیی و بازیکنانش به توانایی خود اعتماد کرده و با باور خویش دنبال پیروزی باشند. در واقع پرسپولیس نیاز به آنالیز نقاط قوت استقلال ندارد یا نیازی نیست از فاکتورهای مثبت حریف بترسد بلکه باور به آنچه خود دارد بیشتر پیمانه پیروزی را پر خواهد کرد. جزئیات اما بقیه پیمانه را در برخواهد گرفت و بدون رعایت آن پیروزی ممکن نخواهد شد. مهم‌ترین اصل حفظ تمرکز از دقیقه یک تا سوت پایان است. پرسپولیس تجربه از دست دادن تمرکز در لحظات پایانی و از دست رفتن پیروزی را داشته و دیگر نباید از یک سوراخ چند بار گزیده شود. به همین خاطر بازیکنان و کادر فنی باید بیشتر از هر نکته‌ای به لحاظ روانی آماده این مسابقه باشند و گل‌محمدی با در نظر گرفتن این اصل ترکیب تیمش را آرایش داده و به مصاف حریف بفرستد چرا که بدون تمرکز و روان آماده، قابلیت‌های فنی بهترین بازیکن تیم هم در این میدان بزرگ بروز نخواهد یافت و همان جزئیات نقش تعیین‌کننده بیشتری پیدا خواهند کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی