صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

سعید دقیقی صحبت از رفتن کرده است اما

فصل رؤیایی فوتبال قزوین

وصال روحانی
روزنامه نگار
قزوین این روزها بابت صعود شمس آذر به لیگ برتر فوتبال کشور بسیار شادمان است. چند سال پیش که فرستادن برخی تیم‌های تهرانی به شهرستان‌ها باب شده بود تا آنهایی که تیم لیگ برتری ندارند در سایه حضور آن تیم‌ها در این مسابقات مهم احساس وجود و غرور کنند، مدتی هم تیم پیکان تهران را به قزوین فرستادند تا این تیم به‌نام قزوین به میدان آید اما شمس آذر اولین تیم واقعاً قزوینی است که صعود می‌کند و از درجات یک تیم «لیگ یکی» به سطوح یک تیم لیگ برتری ارتقا می‌یابد.
 
جنگ ادامه دارد اما...
شمس آذر با کسب پیروزی‌های متعدد و فاصله گرفتن از رقبا، سه چهار ماه پیش راهیابی‌اش به لیگ برتر را تقریباً محرز کرده بود اما در هفته بیست و نهم رقابت‌های لیگ دسته اول (طی روزهای 25 و 26 فروردین) که ون پاس اصفهان را 0-3 شکست داد و رقبای نزدیکش هر یک لغزیدند، صعودش را 100 درصد کرد. این تیم پس از گذشت 29 هفته از «لیگ یک» 58 امتیاز اندوخته که 11 امتیاز بیشتر از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش استقلال خوزستان است که 47 پوئن بیشتر ندارد. در جدول رده‌بندی سایپا با 46 امتیاز سوم است و فجر سپاسی و چادرملو اردکان که هر دو 43 امتیازی‌اند، همپا با استقلال خوزستان تا آخرین هفته رقابت‌ها برای کسب رتبه دوم خواهند جنگید زیرا نیل به این مقام دومین (و آخرین) مجوز صعود به لیگ برتر را دربر دارد ولی تا آنجا که به شمس‌آذر مربوط می‌شود، این تیم نه تنها لیگ برتری شدنش را چهار میخه کرده بلکه در قهرمان شدنش در «لیگ یک» هم به سبب فاصله زیاد موجود بین این تیم و رقبای فوق‌الذکر تردیدی وجود ندارد.
 
از قعر تا صدر
کارنامه شمس آذر چنان پر و پیمان است که جز تحسین، چیزی درباره این تیم تلاشگر نمی‌توان گفت. شمس آذر در فاصله چهار هفته تا پایان مسابقات 57 گل زده و بیشتر از 21 گل نخورده و از چهار شکستش دو تا در 35 روز گذشته و زمانی حاصل شد که برتری امتیازی این تیم بر رقبایش آنچنان زیاد شد که دست نیافتنی جلوه کرد و طبعاً قدری از انگیزه‌های بازیکنان کاسته شد. توفیق بزرگ امسال شمس آذر زمانی مهم‌تر به نظر می‌رسد که در نظر بگیریم این تیم فصل پیش در اواخر جدول قرار داشت و نه برای قهرمانی بلکه رهایی از سقوط به «لیگ 2» می‌جنگید. این ارتقای درجه عظیم را در درجه اول سعید دقیقی، سرمربی این تیم تحقق بخشیده است. او که چند سال جزو گلزنان شاخص لیگ ایران بود و در تیم‌هایی مانند پیکان گل‌های زیادی زد و حتی به تیم ملی هم دعوت شد، در این فصل برای اولین بار سرمربیگری یک تیم را تجربه کرد و همین مسأله بر ابعاد موفقیت عجیب و بزرگ وی می‌افزاید. او پس از آویختن کفش‌هایش و اعلام بازنشستگی، مدتی به کارهای مدیریتی در فوتبال پرداخت و در فدراسیون فوتبال شاغل شد و حتی در انتخابات شورای شهر قزوین هم شرکت جست تا نماینده این شهر شود اما در نهایت به سمت فوتبال برگشت و ترجیح داد که کار مربیگری را در تیمی از شهر و استان زادگاهش تجربه کند که همانا شمس آذر بود و حاصل این تجربه، نتایج درخشان و توفیق‌هایی است که برشمردیم.
اختلافات و کناره‌گیری‌ها
در اوایل فصل جاری که او بر کارها سوار نشده بود، به سبب اختلاف نظرهایی که بین وی و سران شمس آذر به وجود آمد، از سمت خود استعفا داد اما بعداً برگشت و دوباره زمامدار این تیم شد و خوش درخشید و حتی دو، سه ماه پیش صحبت از احتمال انتصاب وی به‌عنوان سرمربی تیم ملی امید ایران در میان بود که نزدیک به یک سال است سرمربی ندارد. اگر اینها نقاط مثبت قضیه است، یک نکته منفی هم در ارتباط با دقیقی لااقل از دیدگاه فوتبالدوستان قزوینی به وجود آمده و آن، اعلام جدایی دقیقی از شمس آذر در پایان فصل جاری از جانب خود وی است. با توجه به لیگ برتری شدن شمس آذر، او می‌توانست (و هنوز هم می‌تواند) در این تیم بماند و سرمربیگری در لیگ برتر را هم تجربه کند اما تصور می‌رود که شاید پیشنهادی جالب‌تر از یک تیم معروف‌تر لیگ برتری دریافت کرده باشد که او را وسوسه کرده و به سمت و سوی تیمی بجز تیم اول شهرش سوق داده باشد. دقیقی البته وعده داده است که در پایان فصل هم به‌عنوان یک شهروند قزوینی همیشه در کنار شمس آذر خواهد ماند و از این تیم حمایت می‌کند اما دیگر در این باشگاه کار اجرایی نخواهد کرد.
 
سهامداران یک صعود شگرف
در تیم شمس آذر چند بازیکن زبده و تأثیرگذار در این فصل درخشش زیادی داشته و به تبع آن، سهم محسوسی در صعود این تیم به لیگ برتر داشته‌اند و سرآمد آنها، رحمان جعفری 26 ساله است که پیشینه بازی در تیم شهرخودرو (پدیده) خراسان را دارد و تا اینجای کار 19 گل برای شمس آذر زده که دو تای آنها مقابل ون پارس اصفهان در دیدارهای هفته گذشته «لیگ یک» بود. کنعان ظاهرنژاد، محمد پاپی و احمد الجبوری سایر مردان شاخص شمس آذر در فصل رؤیایی فوتبال قزوین بوده‌اند و لابد طی تابستان امسال این تیم توسط مدیرانش بخوبی تقویت شده و به استخدام نفرات جدید و قوی خواهد پرداخت تا میهمان یک فصلی لیگ برتر نباشد و چه با دقیقی و چه بدون وی در مصاف با بزرگان کم نیاورد. روزگاری نه چندان دور امثال تولی‌پرس سردمداران فوتبال قزوین بودند ولی امروز پرچم در دست شمس آذر است. در دست تیمی که قصه‌ساز اصلی پیکارهای «لیگ یک» در فصل رو به اتمام بوده و همه را شگفت‌زده کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی