صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

پوست‌اندازی جودو در آستانه بازگشت روی تاتامی جهانی

دل‌نگران آینده!

 

رضا عباسپور: تک تک ثانیه‌ها و دقایقی که در دوره 4 ساله تعلیق تحمیلی بر جودوی ایران گذشت، لحظات و دقایق تلخی بود که قطعاً در بیشتر مواقع خاطرات ناخوشایندی را برای اهالی این رشته ورزشی به جا گذاشت. اما حالا باتوجه به نزدیک شدن جودوی ایران به روزهای پایانی تعلیق و محرومیت تحمیلی که از سوی فدراسیون جهانی این رشته به ما تعلق گرفت، جودوی ایران مشغول پوست‌اندازی در تمام ابعاد است برای اینکه بتواند بازگشت دوباره خود روی تاتامی جهانی را به بهترین شکل ممکن تجربه کند. طبق اعلام فدراسیون جهانی و حکم محرومیتی که برای جودوی ایران ثبت شده بود، حدوداً شهریورماه 1402 پایان تعلیق 4 ساله جودو است. محرومیتی که صدمات و عقب افتادگی جدی به جودوی ایران وارد کرد، ولی اهالی این رشته تلاش می‌کنند تا بعد از حضور دوباره در عرصه بین‌المللی پرقدرت‌تر از قبل خلأ بزرگ ایجاد شده را بسرعت جبران کرده و با توپ پر مقابل رقبای جهانی حاضر شوند. هرچند همچنان بواسطه خودزنی‌هایی که از داخل و بیرون متوجه جودوی ایران است، حتی پس از اتمام محرومیت 4 ساله جودو، باید دلنگران آینده و روزهای پس از محرومیت باشیم.

حضور در هانگ‌ژو بعد از 4 سال محرومیت
طبق اعلام فدراسیون جهانی جودو و با توجه به حکم تعلیق 4 ساله جودوی ایران از فعالیت در عرصه‌های مختلف بین‌المللی، بازی‌های آسیایی 2023 هانگ‌ژو چین، اولین میدان رسمی جودوی ایران خواهد بود که ملی‌پوشان کشورمان می‌توانند بعد از تحمل محرومیت طولانی مدت(4ساله) در آن روی تاتامی مسابقات رفته و با رقبای خود دست و پنجه نرم کنند. قطعاً با توجه به اینکه تقریباً یک نسل طلایی جودوی ایران به‌خاطر محرومیت تحمیلی 4 ساله‌ای که به ما داده شد، سوخت و از بین رفت، یا اینکه به مهاجرت و تغییر رشته اجباری برخی ستاره‌های نامدار جودوی ایران منجر شد، خیلی نباید از جودو در بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو توقع کسب مدال‌های رنگارنگ و مرغوب داشت. زیرا اغلب چهره‌های نامدار و عنواندار جودوی ایران دیگر در ترکیب اصلی تیم ملی حضور ندارند. به همین دلیل جوانان و پشتوانه‌هایی که در مدت زمان تعلیق جایگزین بزرگان و چهره‌های شاخص تیم ملی جودوی کشورمان شدند، نه میدان دیده هستند و نه تجربه بین‌المللی آنچنانی در رزومه خود دارند. پس اگرچه باید حضور دوباره جودوی ایران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی را بعد از پایان محرومیت 4 ساله این رشته المپیکی به فال نیک گرفت ولی خیلی نمی‌شود از جودو در هانگ‌ژو توقع شگفتی‌سازی و کسب مدال‌های مرغوب با توجه به حضور رقبای گردن کلفت و عنوانداری از کشورهای ژاپن، قزاقستان، ازبکستان و... داشت.

تغییرات پی در پی
از میران تا کامرانی‌فر
قطعاً یکی از نکات جالب توجه و البته تعجب برانگیز دوره جدید ریاست آرش میراسماعیلی در فدراسیون جودو، با توجه به نزدیک شدن به پایان محرومیت 4 ساله این فدراسیون، تغییرات مدیریتی و فنی است که قهرمان پیشین جودوی جهان در دوره جدید مدیریتی خود در دستور کار قرار داده است! از بازگرداندن «محمود میران» سنگین وزن پرافتخار اما حاشیه‌دار جودوی ایران به‌عنوان مدیرفنی تیم ملی گرفته تا ابلاغ حکم سرپرست دبیری فدراسیون جودو برای «حسن کامرانی‌فر» داور مشهور و بین‌المللی فوتبال ایران که سابقه قضاوت در دو جام جهانی (آفریقای جنوبی و برزیل) را درکارنامه فوتبالی خود دارد، همه و همه حکایت از استراتژی جدید میراسماعیلی برای پرقدرت حرکت کردن جودو در آستانه بازگشت روی تاتامی جهانی و پایان محرومیت بین‌المللی دارد. هرچند تجربه مشابه در برخی رشته‌های المپیکی نشان داده است که این قبیل تغییر و تحولات مدیریتی و فنی که در حال حاضر میراسماعیلی برای بهبود شرایط مدیریتی و فنی مجموعه خود در دستور کار قرار داده است، می‌تواند مثل شمشیر دولبه، همان طوری که ممکن است حال نابسامان جودو را خوب کند، به همان مقدار می‌تواند برای جودو و آینده این رشته نیز حواشی مخرب ایجاد کرده و آن‌طوری که پیش‌بینی می‌شود، مفید نباشد. اما آینده هرچه هست، فعلاً میراسماعیلی با این تغییرات نشان داده که می‌خواهد برخلاف گذشته جودو را متحول کرده و با استفاده از تجربیات چهره‌های شاخص و برندهای ورزشی حتی از رشته‌های غیرمرتبط با جودو، حال این رشته را خوب کند. ضمن اینکه خیلی نباید به پایان یافتن محرومیت جودو خوشبین بود. زیرا بار دیگر همان خودزنی‌هایی که در گذشته رخ داد اگر مدیریت و هدایت نشود، بار دیگر می‌تواند همان کابوس تلخ و سنگین محرومیت را برای جودوی ایران تکرار کند.

 

قطعاً حالا که آرش میراسماعیلی رئیس جوان و پرافتخار جودوی ایران، در دوره جدید مدیریتی خود تصمیم گرفته تا با استفاده از برندها و چهره‌های مرتبط یا غیرمرتبط اما شناخته شده و متخصص در رشته‌های ورزشی دیگر، حال جودوی ایران را بعد از اتمام محرومیت خوب کرده و برای پیشرفت جودو قدم‌های مؤثر بلندی بردارد، چقدر عالی بود اگر او با پاک کردن اختلافات گذشته، دست یاری به سوی چهره‌های شاخص، باتجربه و عنواندار جودوی ایران همچون محمد محمدی بریمانلو یا ستاره‌های عنواندار اما جدا شده از جودو دراز می‌کرد و همان طوری که برای همکاری با میران و کامرانی‌فر ابراز علاقه کرد، آنها را نیز که جزو مفاخر و سرمایه‌های جودوی ایران هستند دوباره به این مجموعه باز می‌گرداند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی