صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

گل‌گهر، تراکتور و مس رفسنجان چهار هفته مهم را پیش‌رو دارند

رقابت حاد شکارچیان سهمیه آسیایی

 

وصال روحانی
روزنامه نگار
جنگ بر سر رتبه چهارمی لیگ برتر فوتبال کشور داغ‌تر از هر زمانی شده است. دلیل این امر این است که کسب این مقام می‌تواند تیم برنده را به سهمیه آسیایی نایل کند و این البته منوط به این است که کنفدراسیون آسیا در بررسی‌های خود پیرامون تیم‌های متقاضی، ضوابط حرفه‌ای آنها را تأیید و مجوز شرکت‌شان در لیگ قهرمانان را صادر کند. با این حال کنار گذاشته شدن مجدد استقلال از این لیگ به سبب تأمین نکردن ضوابط مورد بحث و بدهکاری‌های کلانش به این و آن، بخت تیم‌های زیردستش در جدول رده‌بندی لیگ بیست و دوم و منجمله تیم‌هایی که بر سر رتبه چهارم رقابت دارند را باز کرده است. تیم‌هایی که امید بیشتری برای چهارم شدن دارند، گل‌گهر و تراکتور هستند که اولی 44 امتیاز و دومی 43 امتیاز و مس رفسنجان هم به‌رغم شکست این هفته‌اش در خانه سپاهان و اکتفا به 40 امتیاز و ایستادن در رده ششم جدول هنوز برای چهارم شدن بخت دارد بخصوص که 4 بازی باقی‌مانده برای هر یک از تیم‌ها 12 امتیاز را پیش‌روی همگی می‌گذارد و جبران 3 و 4 امتیازی عقب‌ماندگی فعلی تیم محمد ربیعی از گل‌گهر و تراکتور چیزی نیست که در فرجه باقی‌مانده و دیدارهای بعدی قابل انجام نباشد.

جدال‌هایی مهم زیر سایه دربی تهران
اگر مس رفسنجان 0-2 به طلایی‌های اصفهان باخت و در کورس چهارم شدن از گل‌گهر و تراکتور عقب افتاد، لا‌اقل این دلخوشی را داشت که این دو رقیب نیز هیچ‌یک در هفته بیست و ششم لیگ برنده نشدند و تساوی تنها نتیجه‌ای بود که مقابل رقبای خود گرفتند.
گل‌گهر با خوردن یک گل در وقت تلف شده تن به تساوی 2-2 با فولاد خوزستان داد و تراکتور هم در انزلی با ملوان 1-1 کرد. این مسأله سبب شد مسابقات این سه تیم با حریفان‌شان در چهار هفته بعدی رقابت‌ها منجمله دیدارهای هفته بیست و هفتم لیگ که یکشنبه و دوشنبه آینده انجام می‌پذیرد، اهمیت بسیار بیشتری بیابد. در هفته بیست و هفتم که البته تمامی حواس‌ها متمرکز بر دربی پرماجرای تهران خواهد بود، تراکتور در تبریز پذیرای پیکان تهران خواهد بود که اگرچه در لیگ برتر ماندنی شده اما در اکثر اوقات در رتبه‌ای زیر 10 قرار داشته و فصل کم‌ثمری را پشت‌سر نهاده و آنقدر کم گل زده که به باور نمی‌آید. این تیم البته در کار دفاعی موفق ظاهر شده اما تراکتور می‌تواند امیدوار باشد که در‌ صورت جواب دادن خط آتش کارسازش که رضا اسدی و محمد عباس‌زاده آن را تشکیل می‌دهند، به سه امتیاز دست یابد و به کسب رتبه چهارم امیدوارتر شود.

تقابل با بازنده‌های پرانگیزه
حریف گل‌گهر در هفته پیش‌رو «هوادار» تهران است که اگرچه در پایتخت میزبانی تیم سیرجان را بر‌عهده دارد اما چون تیم تحت هدایت «ساکت الهامی» شنبه شب این هفته در مصاف با استقلال با نتیجه 1-6 خرد شد، به لحاظ روحی وضع خوبی ندارد و اگر تا قبل از ثبت این نتیجه شکست دادن «هوادار» به‌خاطر سیاست‌ها و تاکتیک‌های انتخابی الهامی کار بسیار سختی بود، اینک آن پیچیدگی‌ها رفع شده و شاید الهامی به‌جای اینکه به پیروزی در برابر گل‌گهر بیندیشد، به این فکر کند که چگونه عمل نماید که تیمش بازنده نباشد و یا اگر می‌بازد، با خوردن مجدد پنج یا شش گل نباشد.
مس رفسنجان هم در هفته پیش‌رو در شهر خود روبه‌روی مس کرمان می‌ایستد تا یکی از دربی‌های استان کرمان را شکل بدهد. درست است که مس این هفته را 1-3 به پرسپولیس باخت اما چون بعد از ثبت یک پیروزی و یک تساوی برای صنعت نفت آبادان و به‌دست آمدن یک برد برای نفت مسجدسلیمان حاشیه امنیت قبلی مس کرمان در اواخر جدول از بین رفته و ممکن است مس به قیمت باقی ماندن یکی از دو تیم نفتی در لیگ به قهقرا بیفتد و راهی «لیگ یک» شود، این بازی را بسیار جدی خواهد گرفت و برای پیروز شدن و ماندن در لیگ جانفشانی خواهد کرد.

هر اتفاقی متصور است
اینها احتمالات و مواردی است که پیش‌ روی سه مدعی اصلی کسب رتبه چهارمی جدول و به‌ واقع شکارچیان سهمیه آسیایی خودنمایی می‌کند و فعلاً چیزی بیش از این نمی‌توان گفت.
در پی آن، سه هفته باقی‌مانده از رقابت‌ها را هم پیش‌رو خواهیم داشت که نظر به حساسیت اوضاع و استرس موجود در تیم‌ها کسب هر نتیجه‌ای برای سه تیم مورد بحث و وقوع هر اتفاقی برای خواستاران آسیایی شدن محتمل و مقدور است و همین مسأله یکی از وجوه پرتعدادی است که به چهار هفته پایانی لیگ بیست و دوم اهمیت بیشتری می‌بخشد.

جستجو
آرشیو تاریخی