صفحات
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

معرفی مشتزن‌های ملی‌پوش برای جدال روی رینگ جهانی

مدال تاریخی بوکس تکرار می‌شود؟

محسن وظیفه
روزنامه نگار

تیم ملی بوکس ایران برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان ترکیب خود را شناخت. این اولین آزمون برای روح‌الله حسینی و کادر فنی جدید تیم ملی است و حالا حسینقلی نهرودی که به تازگی برای چندمین بار سرمربی تیم ملی شده، باید نتایج برنامه‌ریزی و تمریناتش در این چند ماه را نشان بدهد. نهرودی برای اولین آزمون خودش برای رقابت‌های قهرمانی جهان ۷ نفر انتخاب کرده که پوریا عبدالمالکی در وزن ۵۴ کیلوگرم، دانیال شه‌بخش در وزن ۶۰ کیلوگرم، علی حبیبی‌نژاد در وزن ۶۷ کیلوگرم، سید شاهین موسوی در وزن ۷۵ کیلوگرم، میثم قشلاقی در وزن ۸۰ کیلوگرم، امین مجنونی در وزن ۸۶ کیلوگرم و پوریا امیری در وزن ۹۲ کیلوگرم به ترکیب تیم ملی رسیدند.
 
بازگشت ستاره
شاید مهم‌ترین اتفاق در ترکیب تیم ملی بوکس بازگشت دانیال شه‌بخش است. ستاره تیم ملی بوکس که تنها مدال تاریخ بوکس ایران در قهرمانی جهان را با هدایت علیرضا استکی به دست آورد، بعد از غیبت در قهرمانی آسیا دوباره به ترکیب تیم ملی برگشت. بازگشت او که به تازگی تجربه حضور در مسابقات نیمه حرفه‌ای بوکس را هم تجربه کرده کمک بزرگی به تیم ملی است و حتماً می‌تواند به موفقیت تیم کمک کند.
 
لیست تیم ملی آب رفت
ترکیب تیم ملی برای قهرمانی جهان نسبت به قهرمانی آسیا تغییر زیادی کرده است‌. علیرضا استکی که به‌دنبال کسب تجربه تیمش بود، برای قهرمانی آسیا ۱۲ نفر را انتخاب کرد. به خاطر همین هم بود که کسب دو مدال برنز در قهرمانی آسیا ناکامی محسوب شد. حالا فدراسیون بوکس با ۷ نفر تیمش را برای قهرمانی جهان انتخاب کرده تا به این ترتیب تبعات شکست احتمالی را کاهش بدهد.
 
خانه تکانی
تیم ملی بوکس در جهانی سال گذشته با ۱۰ نفر به مسابقات قهرمانی جهان رفت که ۱۰ برد و یک مدال برنز تاریخی حاصل کار این تیم بود. از این تیم اما فقط ۴ نفر در ترکیب جهانی امسال حضور دارند و شش نفر را نهرودی خط زده است. از جمله افرادی که در ترکیب جهانی امسال حضور ندارند‌ سجاد محمدپور و مسلم مقصودی هستند. طوفان شریفی و اشکان رضایی هم از خوب‌های تیم ملی در سال‌های اخیر بودند که امسال در ترکیب تیم ملی بودند.

سرمربی تاریخ ساز در خانه
رقابت‌های قهرمانی جهان امسال یک غایب بزرگ دارد؛ علیرضا استکی سرمربی در جهانی سال گذشته که توانست اولین مدال تاریخ را به دست بیاورد، امسال باید از خانه مسابقات را تماشا کند. استکی اگر چه در دوره‌هایی دستیار همین حسین نهرودی سرمربی فعلی بود اما وقتی به‌عنوان سرمربی انتخاب شد، توانست تحول بزرگی را در بوکس به وجود بیاورد. به نحوی که شعار مدیران و کادر فنی گذشته مبنی بر اعزام نشدن به مسابقات جهانی را تغییر بدهد. مدتی مدیران فدراسیون اعتقاد داشتند که با توجه به احتمال شکست در قهرمانی جهان بهتر است تیم به مسابقات اعزام نشود اما استکی این قانون را به هم زد و بعد از چند دوره حضور مداوم توانست ناکامی بوکس در قهرمانی جهان را بشکند.
 
بازگشت به عقب؟
ظاهراً با تغییر در کادر‌فنی بوکس ایران دوباره می‌خواهد به گذشته نه چندان خوب خود برگردد. انتخاب ترکیب تیم ملی نشان دهنده همین است. ترکیبی محتاطانه که به جای تلاش برای رسیدن به مدال دوم تاریخ به فکر کم کردن انتقادات است. استفاده از بوکسوری که ماه‌ها بیرون از اردوی تیم ملی بوکس تمرین کرده؛ در ترکیب تیم اعزامی به قهرمانی جهان، نشان از تلاش کادر فنی برای رسیدن به موفقیت به هر قیمتی است.

 

بوکس ایران با هدایت علیرضا استکی یکی از چهره‌های شاخص و مربیان توانمند بوکس ایران، موفق شد توسط دانیال شه‌بخش در رقابت‌های جهانی تاریخ‌سازی کرده و یک مدال برنز خوشرنگ جهانی را دشت کند. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا نهرودی پا به سن گذاشته و کهنه‌کار که بعد از سال‌ها مجدداً هدایت فنی تیم ملی بوکس ایران را به دست گرفته است، می‌تواند افتخار بزرگی را که استکی با شاگردانش برای بوکس و ورزش ایران دشت کرد را دوباره در رقابت‌های جهانی امسال تکرار کند یا باید منتظر اتفاق دیگری روی رینگ جهانی بوکس باشیم؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی