صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

آغاز کشتی فرنگی قهرمانی آسیا با 5 فینالیست برای ایران

قهرمان روز اول

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار
مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا از روز گذشته به میزبانی قزاقستان آغاز شد و در همان روز نخست فرنگی‌کاران ایران به حدی خوب کار کردند که کار قهرمانی را یکسره کردند. در روز نخست مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا به میزبانی آستانه قزاقستان پویا دادمرز در وزن ۵۵ کیلوگرم، ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، امین‌کاویانی‌نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم، ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم و امین‌ میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم نمایندگان ایران در روز نخست بودند که هر 5 نفر با راهیابی به فینال مسابقات مدال نقره خود را قطعی کردند.
با راهیابی این 5 نفر به فینال کسب عنوان قهرمانی برای تیم ملی کشتی فرنگی دور از دسترس نیست و اگر هر 5 کشتی‌گیر ایران در 5 وزن دوم بتوانند در جدول باقی بمانند، حسن رنگرز در اولین حضورش به‌عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی می‌تواند قهرمانی در آسیا را جشن بگیرد. ایران تنها تیمی بود که 5 فینالیست داشت، 5 فینالیست دیگر از 5 کشور بود؛ هند، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و چین 5 کشوری بودند که در فینال نماینده داشتند؛ همین موضوع قهرمانی تیم ایران را آسانتر می‌کند.
 
چراغ اول
اولین طلای ایران در قهرمانی آسیا را پویا دادمرز در وزن 55 کیلوگرم به دست آورد. دادمرز که با قدرت به فینال رسیده بود، در فینال هم از سد حریف هندی روپین گذشت تا اولین طلایی ایران باشد. گرفتن طلا در وزن اول برای کشتی فرنگی ایران کار بسیار سختی بود و سال‌ها برای کسب این مدال طلا سختی کشیده شد. سال 2008 حمید سوریان برای کشتی فرنگی طلای آسیا را کسب کرد اما تا سال 2020 هیچ کشتی‌گیری از ایران نتوانست این طلا را بگیرد تا این‌که در مسابقات قهرمانی آسیا 2020 پویا ناصر‌پور طلسم ناکامی را شکست و قهرمان آسیا شد. حالا هم پویا دادمرز موفق شد که قهرمان آسیا شود. پویا دادمرز وقتی در رده سنی نوجوانان درخشید خیلی‌ها تصور می‌کردند که شاید او بتواند در سبک وزن یکی مثل سوریان برای کشتی ایران باشد اما در قهرمانی جهان سال گذشته او همه را ناامید کرد.
 
طلای مقتدرانه
دومین فینالیست ایران ایمان محمدی در وزن 63 کیلوگرم بود. کشتی‌گیر جوانی که سال گذشته توسط محمد بنا در قهرمانی آسیا آزمایش شد و توانست در اولین حضورش به مدال برنز برسد. او در دومین حضورش به فینال رسید تا با غلبه بر حریف ازبکستانی شرموخامد شریبجانوف آن‌هم با نتیجه 9 بر صفر که نتیجه مشابه دو دیدار قبلی‌اش بود، مقتدرانه قهرمان شود. ایمان محمدی برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی حتی یک امتیاز هم از دست نداد.
 
نقره آسیا با شکست مقابل نایب قهرمان المپیک
فرنگی کاران ایران در 4 وزن از 5 وزنی که در روز نخست برگزار شد با دو برد به فینال رسیدند و فقط امین کاویانی‌نژاد بود که در وزن 77 کیلوگرم سه دور کشتی گرفت. 
این کشتی‌گیر خوزستانی که می‌تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی محمدعلی‌گرایی باشد، دور اول کشتی‌گیر هند را شکست داد و در دور دوم هم ریو لیو از چین را با نتیجه یک بر یک مساوی از پیش رو برداشت تا در کشتی سوم  به مصاف ژادرایف قزاقستانی برود که این کشتی‌گیر قزاق یک مرحله قبل‌ آرام واردانیان ازبکستانی را شکست داده بود. 
امین با برتری در مصاف با کشتی‌گیر کشور میزبان به فینال رسید تا حریف آکژول محموداف قزقیزستانی شود هر چند که با شکست مقابل این حریف نامدار قرقیز از رسیدن به مدال طلا باز ماند. شاید فینالیست شدن امین مهمترین اتفاق روز نخست بود. او در وزنی مسابقه داد که به تازگی در آن حضور پیدا کرده و این حضورش می‌تواند به کادرفنی کمک کند که برای مسابقات قهرمانی جهان امین کاویانی‌نژاد را کنار محمدعلی‌گرایی قرار بدهد.
 
هت تریک فینال آسیا
در وزن 87 کیلوگرم ناصر علیزاده برای کسب سومین طلای خود در قهرمانی آسیا دست به هر کاری زد و در نهایت با عبور از سد حریفانی از ژاپن و هند به فینال رسید. هر چند که کشتی اول او در مصاف با کشتی‌گیر ژاپنی پرانتقاد و ضعیف بود اما به هر حال او به فینال رسید تا در رسیدن به فینال آسیا هت تریک کند و به مصاف تنها فینالیست کشور میزبان در روز نخست برود. نورسلطان تورسینوف از قزاقستان تنها کشتی‌گیر قزاق‌ها در روز نخست بود که به فینال رسید.

پیش به سوی قهرمانی جهان
پنجمین فینالیست ایران امین میرزازاده در وزن 130 کیلوگرم بود که با غلبه بر حریفانی از قرقیزستان و ازبکستان به فینال رسید. حریف او در فینال لینگ ژی منگ
از چین بود. امین میرزازاده قرار نبود در این مسابقات به میدان برود اما عملکرد سایر سنگین وزن‌های ایران به حدی ضعیف بود که کادرفنی را مجبور کرد تا باز هم امین میرزازاده را برای قهرمانی آسیا انتخاب کند. به احتمال زیاد امین گزینه ایران برای حضور در بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان هم می‌شود.
 

جستجو
آرشیو تاریخی