سی و سومین دوره کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در قزاقستان

جـــــــــام آخـــــــــــــــــر

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار
مراسم قرعه کشی سی و سومین دوره رقابت های کشتی فرنگی بزرگسالان قهرمانی آسیا، بعد از ظهر دیروز در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و مسابقات هم از صبح امروز آغاز می‌شود. در روز نخست رقابت‌های کشتی‌گیران اوزان 55، 63، 77، 87 و 130 برگزار می‌شود اما مراسم قرعه کشی در تمامی اوزان برگزار شد و کشتی‌گیران ایران در هر 10 وزن رقبای خود را شناختند.
این شاید آخرین باری باشد که کشتی فرنگی ایران شانس رسیدن به جام قهرمانی را به دست می‌آورد. اگر حضور روس‌ها در کشتی آسیا قطعی شود از سال آینده این کشور هم به مسابقات قهرمانی آسیا اضافه می‌شود. فعلا حضور روسیه در بازی‌های آسیایی هانگژو قطعی شده اما خبری که مبنی بر فراهم شدن حضور کشتی‌گیران روسیه در قهرمانی جهان و بازی‌های المپیک مطرح شد، کمی ابهام در این‌باره به وجود آورده که آیا با وجود این بخشش باز هم روس‌ها به آسیا ملحق می‌شوند یا نه؟
اگر حضور آن‌ها در آسیا قطعی شود دیگر قهرمان شدن در آسیا به این آسانی ممکن نیست. در سال‌های گذشته کشتی فرنگی همیشه مدعی اول قهرمانی بوده و در این چند سال اخیر هم که قهرمانی به دست نیامده با خاطر استفاده از نفرات جوان و دوم بوده اما وقتی روس‌ها باشند داستان متفاوت می‌شود و حتی قهرمانی با نفرات اصلی هم سخت است. به هر شکل تیم ملی کشتی فرنگی با اولین حضور حسن رنگرز در مسابقات قهرمانی آسیا از امروز رقابتش را آغاز می‌کند و باید دید که او در این مرحله چه می‌کند.

مدال آسان؟
در مراسم قرعه کشی که عصر دیروز برگزار شد فرنگی‌کاران ایران رقبای خود را شناختند که در وزن 55 کیلوگرم که 11 نفر حضور دارند، پویا دادمرز پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی  به مصاف برنده مبارزه میان تایگاه اونیشی از ژاپن و مصطفی الکوادی از اردن می‌رود. قرعه نسبتاً آسان که خیلی راحت دادمرز را به فینال می‌رساند. دادمرز بدون مسابقه در بین 8 نفر حضور دارد و با یک برد به نیمه نهایی می‌رسد، بنابراین اولین مدال ایران می‌تواند به نام او ثبت شود.
در وزن 60 کیلوگرم هم مهدی محسن نژاد شرایط مشابه به دادمرز دارد و بعد از استراحت در دور اول، در مرحله یک چهارم نهایی با برنده مبارزه میان یرنور فیداخمتوف از قزاقستان و هوانگ از چین تایپه کشتی می گیرد.

استقبال کم از
وزن غیرالمپیکی
دومین کشتی‌گیر ایران در روز نخست ایمان محمدی در وزن 63 کیلوگرم است که با 9 نفررقابت می‌کند.او پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف برنده مبارزه میان نیراج از هند و داستان کادیروف از قرقیزستان می‌رود. رقابت 9 نفر نشان می‌دهد که از این وزن غیرالمپیکی کمترین استقبال شده و ایمان با یک برد به سادگی در نیمه نهایی حاضر می‌شود. قرعه استراحت تقریبا برای بیشتر کشتی‌گیران ایران رقم خورده و در آسان ترین شرایط قرار گرفتند. رضا عباسی در وزن 67 کیلوگرم با 11 نفر برای رسیدن به مدال رقابت می‌کند. او قرعه مشابهی نسبت به سه کشتی‌گیر قبلی دارد. دور اول استراحت و در دور دوم یک چهارم نهایی نوباتوف از ترکمنستان را در پیش دارد.

جانشین شاهین
سجاد ایمن طلب در وزن 72 کیلوگرم در روز دوم باید به روی تشک برود اما او هم دور اول استراحت و در یک چهارم نهایی باید با برنده ویکاس از هند و جی یئون لی از کره جنوبی مبارزه کند.
امین کاویانی‌نژاد در وزن 77 کیلوگرم 12 نفر را در پیش رو دارد که اولین کشتی‌گیر روز نخست است که بدون استراحت شروع می‌کند و در دور نخست به مصاف ساجان از هند می‌رود و در صورت گذر از این حریف در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی با ریو لیو از چین مبارزه می‌کند. امین کاویانی‌نژاد به وزن 77 کیلوگرم آمده تا پا جای محمد علی‌گرایی شاهین کشتی ایران بگذارد.

طلای سوم؟
در وزن 87 کیلوگرم که 10 شرکت کننده دارد، ناصر علیزاده از ایران حضور دارد. کشتی‌گیری که سال گذشته هم در قهرمانی آسیا درخشید و بعد به جهانی رفت اما در جهانی ناکام ماند.
در سومین حضورش در قهرمانی آسیا به نظر کار سختی ندارد. او پس از استراحت در دور اول، در یک چهارم نهایی به مصاف برنده دیدار میان ماساتو سومی از ژاپن و سید اسلام‌الدین اویلیکوف از ترکمنستان می‌رود.در وزن 82 کیلوگرم هم علیرضا محمدی پس از استراحت در دور نخست، در یک چهارم نهایی با برنده مبارزه میان سی جین یانگ از کره جنوبی و هالیشان باهیجیانگ از چین کشتی می‌گیرد.

انتقام جهانی
در وزن 97 کیلوگرم 10 نفر حضور دارند و مهدی بالی برای تیم ملی کشتی فرنگی سومین حضورش در قهرمانی آسیا را تجربه می‌کند و سومین طلای خود را هم درقهرمانی آسیا کسب کند. او پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف یوتا نارا از ژاپن می‌رود. در وزن 130 کیلوگرم 12 نفر حضور دارند و امین میرزازاده پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با برنده کشتی میان سوتا اوکومورا از ژاپن و مین سئوک کیم از کره جنوبی مصاف می‌دهد. امین به‌دنبال طلای قهرمانی آسیا است تا انتقام جهانی صربستان را اینجا بگیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی