صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۷

دغدغه‌هایی که باید اولویت وزارت ورزش باشد

نزدیک مثل هانگـــــژو

بازی‌های آسیایی هانگژو بعد از یک سال وقفه قرار است مهرماه امسال در هانگژو برگزار شود و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد، ورزش ایران کمتر از شش ماه فرصت دارد تا آماده حضور در این رویداد شود.
بازی‌های آسیایی برای ورزش ایران همواره اهمیت بالایی داشته و رده‌ای که در آن قرار می‌گیرد، تعیین‌کننده سطح ورزش کشور بوده است.
سال‌ها دغدغه‌ این بوده که ورزش ایران در رده‌های چهارم یا پنجم قرار گیرد و این نتیجه ایده‌آلش بوده اما در این چند سال اخیر سقف این آرزو کوتاهتر شده و حالا کار به جایی رسیده که مسئولان ورزش کشور می‌گویند ورزش ایران در بهترین حالت در بازی‌های آسیایی هانگژو در رده ششم قرار می‌گیرد. نتیجه‌ای که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی با کسب ۶۲ مدال برای ایران به دست آمد اما حالا با «اما و اگر» درباره‌اش صحبت می‌شود.
البته نگاه به وضعیتی که ورزش کشور دارد و حواشی که پشت سر گذاشته، پیش‌بینی‌ها را سخت‌تر و این سؤال را ایجاد می‌کند که با توجه به این احتمال‌ها چرا کارها جدی گرفته نمی‌شود و چرا در این فاصله زمانی، هنوز درباره وضعیت نهایی کاروان ایران تصمیم گیری نشده است؟
ستاد عالی بازی‌های آسیایی به ریاست وزیر ورزش مرجع نهایی تصمیم‌گیری درباره کاروانی‌ است که به هانگژو اعزام می‌شود اما با وجود گذشت ماه‌ها، این ستاد هنوز تعیین وضعیت نکرده و برخی از رشته‌ها با اینکه شرایط‌ش را ندارند، تلاش می‌کنند مسافر هانگژو شوند.
البته زمان ثبت نام به پایان رسیده و تمام رشته‌ها و ورزشکارانی که احتمال حضور‌شان در بازی‌های آسیایی وجود داشته، نام‌شان به کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی داده شده و حالا باید تعیین شود که چه تعداد از این افراد در ترکیب کاروان ایران ماندنی می‌شوند.
یکی از آسیب‌هایی که این تعلل به همراه دارد، تلاش برخی مدیران برای گنجاندن برخی رشته‌ها و ورزشکارانی است که بر اساس چهارچوب تعیین شده در کمیته ملی المپیک، صلاحیت حضور در بازی‌های آسیایی پیش رو ندارند.
از این دست اتفاق‌ها در دوره‌های مختلف افتاده و در همین دوره هم در روند ثبت نام ورزشکاران دیده شد تا جایی که در روز پایانی مهلت ثبت نام یکی از مدیران رده بالای وزارت ورزش طی تماسی با مسئولان کمیته، تلاش می‌کرد تعدادی از ورزشکاران یک رشته‌ رزمی را به فهرست اضافه کند!
این شرایط در ماه‌های پیش رو تا زمانی که ستاد عالی بازی‌ها اقدام نکند، ادامه دارد.
 ستاد باید شکل بگیرد و علاوه بر اینکه تعداد رشته‌ها و ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی مشخص شود، سایر جزئیات مانند میزان  پاداش مدال‌آوران و ... نیز اعلام شود اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. تیم جدید مدیریتی کمیته ملی المپیک از شهریورماه کارش را آغاز کرده و در تمام این روزها فرصت بوده که حمید سجادی ستاد را تشکیل دهد.
پیش از این گفته می‌شد پیش از پایان سال 1401 نشست ستاد عالی بازی‌ها تشکیل می‌شود اما این اتفاق نیفتاد و با توجه به سانحه‌ای که برای وزیر ورزش و تیم همراهش اتفاق افتاد، شرایط به گونه‌ای دیگر پیش رفت تا اینکه وزیر ورزش از چند روز قبل بازدید‌هایش را آغاز کرد.
حضور وزیر ورزش در اردوی کشتی نشان می‌دهد همه چیز روی روال است و در نتیجه مشکلی برای برگزاری نشست ستاد عالی وجود ندارد اما گفته می‌شود هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.
***
در کنار این موضوع در شروع سال جدید وزارت ورزش و مدیران رده بالای این وزارتخانه باید دغدغه دیگری هم داشته باشند. تعداد قابل توجهی از رشته‌هایی که راهی بازی‌های آسیایی می‌شوند، در روزهای پایانی سال 1401 روسای خود را شناختند. همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که این فدراسیون‌ها تا چه حد از برنامه‌هایشان عقب هستند. این دغدغه زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم روند تأیید بودجه فدراسیون‌ها و امضای تفاهمنامه‌های مالی با آنها تا چه حد زمانبر است تا جایی که برخی فدراسیون‌ها تا پایان سال گذشته تفاهمنامه 1401 را امضا نکردند.
در این شرایط به نظر می‌رسد خیلی زود باید به جای نشست‌های نمایشی، جلسه مدیران وزارت با فدراسیون‌ها برگزار شود.
البته بخشی از این نشست‌ها در سال گذشته برگزار شده اما گویا نتایج خوبی به دست نیامده و توافق‌های لازم صورت نگرفته است. رشته‌های مدال آور ورزش ایران در بازی‌های آسیایی مانند کشتی، تکواندو، ووشو و... این روزها دغدغه‌های زیادی دارند و باید هر چه سریعتر هم تکلیف این رشته‌ها، هم بقیه مشخص شود تا بتوانند از زمان محدود باقی‌مانده تا بازی‌های آسیایی بیشتـــــــــــــــرین استفاده
را ببرند.

ZOOM

زمان ثبت نام به پایان رسیده و تمام رشته‌ها و ورزشکارانی که احتمال حضور‌شان در بازی‌های آسیایی وجود داشته، نام‌شان به کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی داده شده و حالا باید تعیین شود که چه تعداد از این افراد در ترکیب کاروان ایران ماندنی می‌شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی