صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

بررسی اتهام اولتراهای پرسپولیسی

آیا قلعه نویی در تیم ملی نگاه رنگی دارد؟

محمد قراگزلو
روزنامه نگار

17 سال قبل امیر قلعه نویی بعد از جام جهانی 2006 جانشین برانکو ایوانکوویچ شد و چیزی حدود یک سال سرمربی تیم ملی بود.در آن فضای پرانتقاد، قلعه‌نویی دیگر علی دایی را به تیم ملی دعوت نکرد و رضا عنایتی را به ترکیب اصلی آورد تا این حرکت او در ذهن هواداران دوآتشه پرسپولیس مصداقی بر استقلالی بودن او باشد اما این جابه‌جایی غیر منطقی به نظر نمی‌رسید.با این حال قلعه نویی در اولین لیست‌هایی که ارائه داد از محمود فکری برای حضور در تیم ملی دعوت کرد تا کاپیتان 37 ساله استقلال در آخرین سال‌های دوران بازیگری اش به تیم ملی دعوت شود.این دعوت البته بیشتر از فیکس کردن عنایتی در تیم ملی، عرق آبی قلعه نویی را ثابت می‌کرد اما در عوض او از حسین بادامکی هافبک آن فصل پرسپولیس هم دعوت کرد و در مسابقات مقدماتی جام ملت ها از او نیز سود برد که در نهایت نه او و نه فکری در لیست نهایی جام ملت ها قرار نگرفتند.
قلعه نویی در آن مقطع فقط دو پرسپولیسی(معدنچی و کعبی) را به جام ملت ها برد هرچند در آن مقطع استقلالی‌های تیم ملی هم زیاد نبودند و ترکیب اصلی بیشتر شامل لژیونرهای نامدار و ستاره‌هایی می‌شد که نمی‌شد از نام‌شان راحت عبور کرد.
 قلعه نویی در آن تورنمنت سه استقلالی به مالزی برد؛سیدمهدی رحمتی و وحید طالب لو دو دروازه بان وامیرحسین صادقی. از بین سرخابی‌ها مهرزاد معدنچی در بازی یک هشتم نهایی مقابل کره جنوبی از ابتدا به میدان رفت و کل حضورش در جام ملت ها 62 دقیقه بود اما در بین آبی‌ها هیچ کدام از آن سه نفر در چهار بازی تیم ملی در آن تورنمنت فیکس بازی نکردند و غیر از آن حضور طالب لو در ضربات پنالتی بازی با کره، اصلاً به صادقی و رحمتی بازی نرسید.
از خرداد 1386 پرت می‌شویم به روزهای پایانی سال 1401 و اعلام اولین لیست تیم ملی به دست قلعه نویی.مطابق انتظار و پیش‌بینی‌ها و با در نظر گرفتن مصدومیت مرتضی پورعلی گنجی، چهار پرسپولیسی در فهرست نخست قلعه‌نویی جهت حضور در دو بازی دوستانه تیم ملی قرار می‌گیرند.البته همان زمان شائبه‌هایی در خصوص دعوت محمد عمری هم به وجود می‌آید.همان زمان از منابع غیر رسمی شنیده می‌شود علت دعوت نشدن عمری مصدومیتش بوده اما بعداً مشخص می‌شود عمری مصدوم نبوده.اینجا پرسپولیسی‌های دوآتشه برای اولین بار به موضوع استقلالی بودن قلعه نویی استناد کرده و عدم دعوت از عمری را نشانه همین علاقه او به رنگ آبی می‌دانند در حالی که این نگاه تا حدودی بدبینانه به نظر می‌رسد و با توجه به سن و سال عمری و شروع درخشش اش از هفته‌های پایانی نیم فصل نخست همین فصل شاید فرصت برای دعوت از او در آینده وجود داشته باشد.
چند روز بعد به موعد اولین بازی تیم ملی تحت هدایت قلعه نویی رسیدیم.در مصاف با روسیه علیرضا بیرانوند تنها پرسپولیسی حاضر در ترکیب اولیه است و وحید امیری هم از دقیقه 77 به میدان می‌رود.در دومین بازی مقابل کنیا اما هیچ کدام از بازیکنان ملی پوش پرسپولیس در ترکیب اولیه تیم ملی قرار نمی‌گیرند و میلاد سرلک و مهدی ترابی از شروع نیمه دوم به میدان می‌روند .
بعد از این دو بازی هواداران دوآتشه پرسپولیس با توجه به سابقه پررنگ امیر قلعه نویی در استقلال و میزان محبوبیتی که او هنوز بین بسیاری از هواداران رقیب سنتی سرخ‌ها دارد به این مسأله تأکید کردند که قلعه نویی برای راضی نگه داشتن استقلالی‌ها، به پرسپولیسی‌ها بهای زیادی نمی‌دهد که این نگاه نیز تا حدودی سختگیرانه و بیش از حد هواداری است.
ضمن اینکه قلعه نویی استقلالی‌های زیادی را هم در ترکیب اصلی تیم ملی بازی نداد.او در بازی نخست مقابل روسیه، محمد محبی را فیکس کرد و روزبه چشمی را از دقیقه 77 به میدان فرستاد. در دیدار با کنیا اما این دو ملی پوش استقلال را در ترکیب اصلی گذاشت و سیدحسین حسینی را از نیمه دوم آن مسابقه به زمین فرستاد تا با همین تفاوت ناچیز صدای اعتراض اولتراهای پرسپولیسی درفضای مجازی بلند شود.
با در نظر گرفتن مسأله لیست و دو بازی انجام شده تیم ملی تحت هدایت قلعه‌نویی شاید اگر قرار باشد بدانیم او همچنان علاقه‌اش به رنگ آبی و متعاقب آن ضدیت با قرمز را در مهم‌ترین کاری خود اعمال می‌کند یا نه باید منتظر لیست‌های بعدی، بازی‌های دوستانه آینده و البته لیست نهایی تیم ملی برای جام ملت ها باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی