صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۸

پاتر و چلسی از ابتدا زوج خوبی نبودند

بولی هم مثل آبراموویچ

 

مثل اینکه چلسی جدید هم درست مثل مدل قدیمی‌اش است. یا برنده می‌شوی یا جایی نداری، رو به جلو برو یا جایت را به دیگری بده. قرار بود انتصاب گراهام پاتر نشانه پایان دوران رومن آبراموویچ باشد که استخدام می‌کرد و بعد اخراج. تاد بولی به پاتر اطمینان داده بود فرصت می‌دهد تیم متفاوتی بسازد و یک باشگاه فوتبال متمایز ایجاد کند.
هیچ کدام نشد. وقتی اوضاع در باشگاه طبق خواسته‌های مالکان پیش نرفت و با اخراج یولیان ناگلسمان از بایرن‌مونیخ، یک آلمانی درخشان در دسترس قرار گرفت، این اتفاق اجتناب ناپذیر شد و این نتیجه کوتاه‌نگری و تصمیم‌گیری برای کوتاه مدت است.
البته چلسی می‌تواند مربی‌های بد را تحمل نکند اما پاتر یکی از آنها نبود اگرچه از برخی جهات ناامیدکننده بود. نتایجش بدتر از چیزی بود که تصور می‌شد اما پاتر اساساً مربی با اثرگذاری سریع نیست. سابقه‌اش این را می‌گوید. فصل اولش در برایتون خوب نبود، خودش هم قبول داشت اما رزومه‌اش می‌گوید اگر فرصت پیدا کند می‌تواند اثر مشخصی روی گروهی از بازیکنان و یک باشگاه فوتبال بگذارد.
به او مهلت ندادند، برخی انتخاب‌هایش غیرعادی بود اما از او خواستند با تیمی پر از بازیکن جدید کار کند که تعادل نداشت. چلسی مثلاً یک مهاجم نوک تخصصی قابل اعتماد نداشت چون آبراموویچ در سال‌های آخر مالکیتش روی خرید مهاجمان بد و نامناسب تأکید داشت. بولی هم آمد و یکی دیگر خرید، پیر امریک اوبامیانگ. از کارهای عجیب چلسی در این ماه‌های اخیر، خریدن مهاجمی مثل اوبامیانگ در مرداد و آوردن مربی‌ای مثل پاتر یک ماه بعد از همه عجیب‌تر بود. شاید باید می‌دانستیم ارائه یک برنامه بلندمدت و منسجم فقط در حرف بولی است نه عملش. در آخرین بازی پاتر آمار خوبی داشتند، 70 درصد مالکیت توپ، 13 کرنر و 27 ضربه به سمت چارچوب استون ویلا که با دو گل در استمفوردبریج به پیروزی رسید.
بعضی می‌گویند پاتر برای تیم بزرگی مثل چلسی مناسب نبوده و اشتباهات زیادی داشته، اینها وقتی گفته می‌شود که مربی می‌بازد. معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد و این تغییر مسیر بزرگ در باشگاه چلسی به کجا می‌انجامد.
تلاش‌های چلسی برای قرارگرفتن در میان چهار تیم بالای جدول لیگ برتر هفته‌ها قبل تمام شد. البته آنها در یک‌چهارم‌نهایی این رقابت‌ها هستند و چلسی پاتر واقعاً عملکرد خوبی در این تورنمنت داشت. بنابراین شاید چلسی و بولی باید به پاتر تا آخر فصل و تابستان و آغاز فصل آینده فرصت می‌دادند و به قولی که داده بودند عمل می‌کردند و این کار جسورانه را انجام می‌دادند.
اما در نهایت چلسی بولی ثابت کرد با مالکیت قبلی تفاوتی ندارد و این ناراحت کننده است. پاتر دوباره بر می‌گردد، او مربی و انسان خوبی است. بعید نیست فصل بعد در لستر باشد، انگار به هم می‌آیند.
او قطعاً تیم بعدی خود را با دقت بیشتری انتخاب می‌کند. او در ابتدای فصل به عنوان مربی برایتون مصاحبه کرد و درباره رفتن به تیم‌های دیگر گفت: «وقتی می‌خواهی شغلی را انتخاب کنی باید بتوانی زندگی کنی. اگر قرار باشد جایی بروی و برای انطباق با شرایط آنجا خودت را تغییر دهی، اصلاً فایده‌ای ندارد.»
با این نگرش، چلسی و گراهام پاتر هیچ‌وقت زوج خوبی نبودند. او تغییر نکرد و چلسی هم همینطور. این همان چلسی است، فقط ظاهرش عوض شده است.

چلسی- لیورپول؛ یک بازی سخت و بدون جذابیت دیگر
پای تلویزیون خوابتان نبرد
چلسی در مقطع حساسی از فصل مربی‌اش را اخراج کرد و امشب باید در دیداری سخت از لیورپول پذیرایی کند که با باخت 4 بر یک این هفته مقابل منچسترسیتی اوضاع خوبی ندارد. تنها دو روز بعد از اخراج گراهام پاتر، در حالی که از ناگلزمن به عنوان گزینه اصلی باشگاه غرب لندن برای مربیگری نام برده می‌شود، بعید است این مربی تا تابستان علاقه‌ای به قبول پیشنهاد باشگاه داشته باشد. چلسی برونو سالتور که یکی از اعضای کادر فنی پاتر بوده به عنوان مربی موقت انتخاب کرده و در بازی با تیم زخم خورده یورگن کلوپ وظیفه سخت هدایت تیم بر عهده او است.
چلسی با باخت مقابل استون ویلا به نیمه دوم جدول لیگ برتر سقوط کرد که با توجه به جایگاه و قدرت مالی این باشگاه اصلاً قابل قبول نیست.
آبی‌ها که در پنج بازی خانگی آخرشان تنها یک پیروزی به دست آورده‌اند، با رتبه چهارم 13 امتیاز فاصله دارند و خیلی بعید است با آشفتگی فعلی خود بتوانند این فاصله را جبران کنند. اوضاع میهمان امشب هم خوب نیست. لیورپول با باخت مقابل سیتی به رده هشتم لغزیده و برایتون و برنتفورد با تساوی3-3 مقابل یکدیگر از تیم مرسی سایدی بالاتر رفته‌اند. لیورپول سه بازی آخر خود را که خارج از خانه بوده باخته و در واقع از هفت بازی آخر خارج از خانه‌اش در لیگ در پنج مسابقه شکست خورده است.
کلوپ در ژانویه در هزارمین مسابقه‌اش به عنوان مربی مقابل چلسی قرار گرفت اما تماشاگران دو تیم پول خود را برای دیدن این مسابقه که بدون گل تمام شد، هدر دادند، این سومین مسابقه متوالی دو تیم بود که در 90 دقیقه موفق به گلزنی نشدند. شاید بازی امشب هم همینطور نزدیک و سخت و کم حادثه باشد.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی