صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

به‌شدت انتقاد پذیرم، اگر نیت منتقدین تخریب نباشد

نواب نصیرشلال: حس کنم مفید نیستم می روم

رضا عباسپور
روزنامه‌نگار

انتخاب نواب نصیرشلال قهرمان طلایی بازی‌های المپیک 2012 لندن و یکی از مربیان جوان اما تحصیلکرده و توانمند برای سرمربیگری تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان اگرچه دیر انجام شد، اما اتفاقی خوب و امیدوارکننده بود برای شروع تمرینات اردویی پولادمردان و تشکیل تیم ملی برای حضوری قدرتمند در تورنمنت‌های مهم و معتبر پیش روی وزنه‌برداری ایران در سال 2023. نصیرشلال در دوره قهرمانی شخصیت کاریزماتیکی داشت که همچنان آن را در قامت سرمربیگری تیم ملی وزنه‌برداری حفظ کرده است. به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که او به همراه بهمن زارع و وحید ربیعی مربیان باتجربه و نام آشنایی که کادر فنی‌اش را تشکیل می‌دهند، بتوانند ساختار درست و اصولی در تیم ملی بنا نهاده و کم و کاستی‌های قبل را در بدنه و استخوان‌بندی اصلی تیم ملی جبران کنند. به همین بهانه و باتوجه به شروع مرحله نخست اردوی آماده‌سازی تیم ملی وزنه‌برداری برای حضور در رقابت‌های آسیـــــــــــــــــــایی 2023 جینجو کره جنوبی (تورنمنت گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس) با سرمربی جدید تیم ملی وزنه‌برداری همکلام شدیم تا از زبان خودش نحوه و نوع برنامه‌ریزی و سازماندهی تیم ملی را برای شرکت در رویدادهای معتبر آتی بشنویم.

آرام آرام شرایط اردویی دارد
رو به راه می‌شود
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری می‌گوید که ابتدای شروع اردوی تیم ملی وزنه‌برداری که هم‌اکنون در آکادمی ملی المپیک در حال برگزاری است، چون همزمان با تعطیلات نوروز بود و بخش زیادی از مجموعه مدیریتی و خدماتی وزارت ورزش و کمیته المپیک تعطیل بود، نقایص و کمبودهایی داشت که الان با پایان یافتن تعطیلات شرایط آرام آرام دارد برای ما مهیا و رو به راه می‌شود. او معتقد است: «تقریباً یک هفته‌ای می‌شود که با دعوت از 18 وزنه‌بردار ملی‌پوش تمریناتمان را در مجموعه ورزشی انقلاب و آکادمی ملی المپیک آغاز کردیم. چون کمپ تمرینی تیم‌های ملی وزنه‌برداری در حال بازسازی و ترمیم است، چاره‌ای نداشتیم جز اینکه مرحله نخست تمریناتمان را در آکادمی المپیک استارت بزنیم. با توجه به شرایط انتخاباتی وزنه‌برداری ما برای تعیین تکلیف تیم جدید مدیریتی چاره‌ای نداشتیم جز صبر. به همین دلیل مدت زمان زیادی را برای شروع تمرینات آماده‌سازی تیم ملی از دست دادیم. همین وقفه‌ای که برای شروع اردوی آسیایی داشتیم باعث شد تا اغلب وزنه‌برداران کم سن و سال و کم‌تجربه‌تر از شرایط تمرینی و رکوردی مناسب برای حضور در اردو فاصله داشته باشند. این را ما پس از شروع اردو متوجه شدیم که اغلب بچه‌ها به خاطر بی‌تمرینی و دوری از شرایط استاندارد اردویی از آمادگی ایده‌آل فاصله گرفته و دور هستند. بنابراین چاره‌ای نداریم تا در زمان محدود باقی‌مانده بخشی از تمرکزمان را برای هماهنگی بچه‌ها صرف کنیم و باقی‌مانده را برای رساندن ملی‌پوشان به فرم ایده‌آل برای رفتن روی تخته آسیایی معطوف نماییم. همین موضوع یعنی نداشتن زمان کافی باعث می‌شود که نتوانیم آن‌طور که می‌خواهیم برای آسیایی حاضر شویم. البته من و دوستانم در کادرفنی با حمایت تمام قد تیم مدیریتی فدراسیون تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا در همین فرصت محدود زمانی نیز بهترین و شایسته‌ترین تیم را برای کسب افتخار و موفقیت در رقابت‌های آسیایی کره جنوبی که انتخابی المپیک پاریس نیز به شمار می‌رود گزینش و سازماندهی کنیم.»

سهراب و کیانوش با کادرفنی هماهنگ هستند
نواب نصیرشلال، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در پاسخ به این پرسش که چگونه به تمرین انفرادی کیانوش رستمی و سهراب مرادی رضایت داده است، در حالی‌ که قبل‌تر و در دوره‌ای که او کمک مربی سجاد انوشیروانی در تیم بزرگسالان بود به نشانه اعتراض به تمرین انفرادی ملی‌پوشان قید مربیگری تیم ملی را زد، می‌گوید: «خودتان کامل درجریان هستید، آن دوره که ما به تمرین انفرادی رستمی گیر دادیم و معتقد بودیم که او باید با کادرفنی هماهنگ باشد، سیستم مدیریتی فدراسیون قدرت تصمیم‌گیری را از کادرفنی گرفته بود و خودشان شخصاً تصمیم می‌گرفتند که کدام وزنه‌بردار در اردو باشد یا نباشد. ما هم به همین موضوع اعتراض داشتیم و وقتی دیدیم که تغییری ایجاد نمی‌شود عطای تیم ملی را به لقایش بخشیدیم. الان شرایط کاملاً با آن دوره فرق دارد. زیرا هم سهراب مرادی و هم کیانوش رستمی کاملاً با کادرفنی هماهنگ هستند. تیم مدیریتی فدراسیون هم اراده و قدرت کامل برای تصمیم‌گیری در مورد ملی‌پوشان را به کادرفنی سپرده است.
بنابراین من شخصاً با هر دو قهرمان بزرگ و افتخارآفرین وزنه‌برداری ایران صحبت کردم و شرط جدا تمرین کردن آنها را مهیا بودن برای تست دوپینگ و حضور در رکوردگیری قرار دادم. هم کیانوش و هم سهراب، قهرمانان بزرگ وزنه‌برداری ایران هستند که خوب می‌دانند چطور تمرین کنند و خودشان را برای حضور در مسابقات مختلف مهیا کنند. به همین دلیل من و کادرفنی تصمیم گرفتیم به آنها این اجازه را بدهیم که هماهنگ با کادرفنی آنطور که شرایطش را دارند تمرین کنند و برای مسابقات مهم پیش رو مهیا شوند. البته سهراب مرادی کنار ما در اردوها حضور دارد و من کاملاً ناظر بر تمرینات و نحوه آماده‌سازی او هستم. از شرایط آمادگی کیانوش هم مطلعم و می‌دانم که او با انگیزه‌ای که دارد برای حضور در المپیک پاریس و کسب سومین مدال ارزشمند المپیکی خود تلاش می‌کند. به هر روی این امتیاز ویژه فقط برای این دو نفر که جزو افتخارآفرینان وزنه‌برداری ایران هستند در نظر گرفته شده است. باقی وزنه‌برداران بی‌چون و چرا باید در اردو حاضر باشند و همراه سایر اردونشینان تمرین کنند. من تقریباً خیالم از بابت سهراب و کیانوش چون حرفه‌ای زندگی و تمرین می‌کنند راحت است. مشکل من وزنه‌برداران جوانی هستند که تازه ابتدای مسیر قهرمانی‌اند اما در مدتی که اردو برقرارنبود، تمریناتشان را کلاً کنار گذاشته بودند و با بدن‌های ناآماده وارد اردوی آسیایی شدند. همین موضوع هم باعث شده ما بیشتر انرژی و توانمان را صرف هماهنگی و سریع‌تر رسیدن وزنه‌برداران به شرایط آرمانی برای مسابقه دادن کنیم. امیدوارم جوان‌های جویای نام از قهرمانان بزرگی مثل کیانوش و سهراب درس بگیرند و بدانند که برای رسیدن به اهداف بزرگ باید حرفه‌ای زندگی و تمرین کنند.»

تلاش می‌کنیم تیمی یکدست به آسیایی اعزام کنیم
نصیرشلال درخصوص وضعیت تیم ملی اعزامی به رقابت‌های آسیایی کره جنوبی مرحله دوم گزینشی المپیک تأکید دارد: «حقیقتاً به خاطر خلأ بزرگی که در بخش پشتوانه‌سازی طی سال‌های گذشته داشتیم، اصلاً شرایط خوبی بر وزنه‌برداری و تیم‌های ملی حاکم نیست اما من یاد گرفتم که هیچ‌وقت دنبال بهانه تراشی نباشم. به همین دلیل برای خود یک زمانبندی کوتاه مدت (مسابقات آسیایی کره و بازی‌های آسیایی هانگ ژو)، میان مدت (رقابت‌های جهانی 2023 عربستان - مرحله نهایی گزینشی المپیک پاریس و خود بازی‌های المپیک 2024پاریس) و نهایتا برنامه بلند مدت (بعد از بازی‌های المپیک 2024) در نظر گرفتیم تا به واسطه این برنامه‌ریزی با حمایت کامل فدراسیون، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و حامیان مالی بتوانیم با هماهنگی کادرفنی تیم‌های پایه، آینده‌ای درخشان را برای وزنه‌برداری ایران بسازیم و رقم بزنیم. اولویت ما هم مسابقات آسیایی جینجو کره جنوبی است. قطعاً تلاش می‌کنیم تا تیمی یکدست و هماهنگ را برای اعزام به کره جنوبی تدارک ببینیم. این مسابقات گزینشی المپیک است و قطعاً ضمن اینکه سطح کیفی بالایی خواهد داشت، برای ما نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.»

انتقادپذیرم اگر منتقدین دنبال تخریب نباشند!
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در مورد اینکه آیا انتقادپذیر است یا جلوی انتقادات موضع می‌گیرد، می‌گوید: «من به شدت انتقادپذیر هستم و نقدهایی را که منصفانه باشد و برای پیشرفت و پوشش نقاط ضعف خودم یا تیم باشد با جان و دل می‌پذیرم و از آن استقبال می‌کنم اما اگر احساس کنم منتقدین بجای اصلاح امور با نیت تخریب انتقاد می‌کنند. نه تنها توجهی به این قبیل انتقادات نمی‌کنم. بلکه هر چه توان دارم می‌گذارم تا سرجایشان بنشینند. به نظرم انتقاد درست و سازنده باعث پیشرفت شخصیت هر فرد و یا گروهی می‌شود. بنابراین نباید جلوی هر نقدی ایستاد و آن را سرکوب کرد.»

از هرخطایی بگذرم
از دوپینگ هرگز!
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری و دارنده نشان طلای بازی‌های المپیک 2012 لندن در خصوص حضور مأموران آژانس بین‌المللی کنترل دوپینگ و گرفتن تست از 4 ملی‌پوش حاضر در اردو معتقد است: «دوپینگ خط قرمز من، کادرفنی تیم ملی و تیم مدیریتی فدراسیون است. خدا را گواه می‌گیرم، اخلاقی دارم که ممکن است چشمم را روی خیلی اشتباهات ببندم و بازهم به افراد خاطی زمان برای جبران بدهم اما تنها چیزی که خط قرمز من است و هرگز چشمم را روی آن نخواهم بست، موضوع دوپینگ است. زیرا این ماجرا آبرو و حیثیت ملی ما را زیرسؤال می‌برد. افسران کنترل دوپینگ جهانی که قطعاً همیشه سرزده در اردوها حاضر می‌شوند و ملی‌پوشان وظیفه دارند که مهیای تست دوپینگ باشند. سوای آن ما خودمان هم از ستاد کنترل دوپینگ ایران (نادو) خواستیم قبل آسیایی در اردو حاضر شود و برای اینکه ما خیالمان بابت سلامتی ملی‌پوشان راحت باشد از بچه‌ها تست دوپینگ بگیرد.»

ترکیب المپیکی بعد از جهانی عربستان معلوم می‌شود
نواب نصیرشلال در خصوص تعیین ترکیب المپیکی تیم ملی وزنه‌برداری معتقد است: «ما تا جهانی عربستان که تقریباً مرحله نهایی کسب سهمیه است، به تمامی مدعیان المپیکی فرصت می‌دهیم تا شانس خود را برای کسب سهمیه المپیک بسنجند. قطعاً بعد از مسابقات جهانی عربستان هم تعداد سهمیه‌های المپیکی وزنه‌برداری مشخص می‌شود، هم ما به ترکیب اصلی المپیکی خود می‌رسیم.»

هاشمی هم برای
المپیکی شدن در 102 کیلو می‌جنگد
سرمربی تیم ملی در خصوص ترافیک ملی‌پوشان عنواندار در اوزان المپیکی خصوصاً دسته 102 کیلوگرم و برنامه کادرفنی برای انتخاب بهترین‌ها اعتقاد دارد: «ما فضا را برای همه مدعیان پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک باز گذاشتیم. در اوزانی هم که ترافیک حضور ستاره‌ها مثل دسته 102 کیلوگرم زیاد است، سعی می‌کنیم با گذاشتن رکوردگیری‌های متعدد در شرایط مسابقه‌ای، همینطور عملکرد وزنه‌برداران در رقابت‌های مختلف، بهترین نفرات را برای المپیک انتخاب کنیم. علی هاشمی را هم چون وزنش الان که در اردو حضور دارد، حدود 104کیلوگرم است، گفتیم می‌تواند شانسش را در دسته 102 کیلوگرم برای المپیک محک بزند. مطمئناً سوای جذابیت‌هایی که رقابت ستاره‌های ملی‌پوش ما در اوزان المپیکی خواهد داشت. کادرفنی هم سعی می‌کند بهترین و شایسته‌ترین‌ها را برای کسب افتخار و مدال در المپیک پاریس گزینش کند.»

ZOOM

سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری تأکید دارد: «آدمی هستم که ممکن است حتی در اوج یکدفعه همه چیز را ببوسم و بگذارم کنار. الان هم فقط برای کمک به وزنه‌برداری و تیم ملی پا پیش گذاشتم. هر وقت احساس کنم برای وزنه‌برداری مفید نیستم و نمی‌توانم باری از روی دوش تیم ملی بردارم، بدون هیچ بهانه‌تراشی از همه عذرخواهی کرده و خداحافظی می‌کنم. الان هم اگرسرمربیگری تیم ملی را پذیرفتم، دلیلش این بود که انرژی مثبت و خوبی در سیستم مدیریتی و فنی وزنه‌برداری جاری شده است. بنابراین پذیرفتم که کنار تیم مدیریتی جدید، سکان هدایت فنی وزنه‌برداری را دست گرفته و هرآنچه در توان دارم برای اعتلای نام و پرچم کشورم از وجودم هزینه کنم. هر چند وزنه‌برداری خلأ و کمبودهای زیادی دارد که قطعاً بدون حمایت مجموعه ورزش کشور و حامیان مالی نمی‌توان امیدوار به روزهای روشن و پرافتخار بود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی