صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۳

میانمار، شروع یک مسیر پر پیچ و خم

مأموریت سخت تیم ملی زنان در راه المپیک پاریس

تیم ملی فوتبال زنان ایران مرحله مقدماتی المپیک پاریس را با دو بازی رفت و برگشت مقابل میانمار شروع می‌کند. تیم ملی قرار بود در یک گروه چهار تیمی رقابت کند، ولی بعد از کناره‌گیری بنگلادش و مالدیو، شاگردان مریم آزمون با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها دو بازی مقابل میانمار میزبان برگزار می‌کنند. این دو بازی فردا، شانزدهم فروردین و نوزدهم فروردین در رانگون، پایتخت میانمار خواهد بود. ملی‌پوشان ایرانی که روزهای ابتدایی سال را در اردو گذراندند، 13 فروردین وارد میانمار شدند تا برای این بازی آماده شوند.
تیم ملی زنان در صورت عبور از سد میانمار وارد مرحله دوم مقدماتی المپیک در آسیا خواهد شد که حریفان به مراتب سخت‌تری در آن حضور دارند. مرحله دوم با حضور دوازده تیم و در سه گروه چهار تیمی برگزار می‌شود. کره شمالی، ژاپن، استرالیا، چین و کره جنوبی، پنج تیم برتر رنکینگ آسیا به طور مستقیم به این مرحله رسیده‌اند و هفت تیم دیگر هم از مرحله اول مقدماتی به آنها اضافه خواهند شد. در این مرحله تیم‌های اول هر گروه به علاوه تیم دوم برتر گروه‌های سه‌گانه صعود می‌کنند. در مرحله سوم و نهایی مقدماتی المپیک، چهار تیم باقیمانده دو به دو تقسیم می‌شوند و بعد از برگزاری دو بازی رفت و برگشت، دو تیم برنده جواز حضور در المپیک پاریس را به دست می‌آورند.
مسابقات فوتبال زنان المپیک با حضور 12 تیم برگزار می‌شود و سهمیه آسیا دو تیم است. در حال حاضر تیم‌های فرانسه میزبان، امریکا به عنوان قهرمان امریکا شمالی و مرکزی و برزیل و کلمبیا به عنوان دو تیم برتر امریکای جنوبی مجوز حضور در این مسابقات را به دست آورده‌اند.
تیم ملی زنان ایران در مسابقات مقدماتی المپیک 2020 توکیو هم حاضر بود و موفق شد به عنوان صدرنشین مرحله اول را پشت سر بگذارد، ولی در مرحله دوم بعد از چین‌تایپه و فیلیپین و بالاتر از فلسطین در رده سوم گروهش ایستاد. میانمار در آن مسابقات عملکرد بهتری داشت و توانست به مرحله سوم برسد، ولی در آنجا بعد از کره جنوبی و ویتنام در رده سوم گروه ایستاد و حذف شد. این تیم در رتبه 48 رنکینگ فیفا قرار دارد، در حالی که ایران در رتبه 68 ایستاده است.

آزمون: میانمار از مدعیان است
مریم آزمون که تیمش 13 فروردین به سمت میانمار پرواز کرد، پیش از این سفر به قدرت تیم حریف اشاره کرد و گفت: «در گروهی قرار داشتیم که سخت بود، چون بنگلادش چند سالی است فوتبال رو به رشد دارد. میانمار هم از مدعیان است. این تیم در آسیا در رده هشتم است و از تیم‌های توسعه‌یافته در بانوان محسوب می‌شود. از تیم مالدیو هم یکی دو فیلم توانستیم پیدا کنیم و نمی‌دانستیم شرایط‌شان چگونه است. البته عنوان شد که بنگلادش و مالدیو کناره‌گیری کرده‌اند.»
سرمربی تیم ملی زنان اضافه کرد: «در این مدت کم فقط سعی کردیم بازی‌های حریف‌مان را آنالیز و روش بازی‌مان را با ملی‌پوشان کار کنیم. بر همین اساس هر روز در دو نوبت اختصاصی روی دروازه‌بان‌ها، فورواردها و مدافعان کار کردیم، چون می‌دانیم آنها چگونه بازی می‌کنند. ما هم تلاش می‌کنیم در بازی‌های خود برنامه‌های مدنظر را داشته باشیم.»
آخرین بازی‌های تدارکاتی تیم ملی زنان دو بازی مقابل بلاروس در آبان ماه سال گذشته بود که با یک برد و یک تساوی به پایان رسید. آزمون با اشاره به کمبود بازی تدارکاتی گفت: «به دست آوردن هماهنگی در این مدت بسیار سخت بود، چون متأسفانه بازی تدارکاتی هم نداشتیم. چند نامه هم برای کشورهای دیگر فرستادیم تا بتوانیم بازی دوستانه داشته باشیم، اما هیچ‌کدام حاضر نشدند و این کار را خیلی برای ما سخت می‌کند.»
با این حال او امیدوار است که شاگردانش از سد میانمار بگذرند: «اگر بتوانیم با همین رویه جلو برویم و بازیکنان به حرف‌های مربیان گوش کنند، می‌تواند اتفاقات خوبی رخ بدهد. البته فکر می‌کنم شرایط خیلی سخت است، چون یک تیم صعود می‌کند. اگر از گروه‌مان صعود کنیم، فکر می‌کنم نقطه عطفی برای فوتبال بانوان باشد، چون بعد از این بازی‌ها می‌توانیم برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی