صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

قهرمانی نوجوانان ارمنی در غیاب مدعیان وزنه‌برداری جهان در آلبانی

جای ما خالی بود

رضا عباسپور
روزنامه نگار

پرونده رقابت‌های قهرمانی وزنه‌برداری نوجوانان جهان روز گذشته در شهر دورس آلبانی با قهرمانی تیم ارمنستان در غیاب وزنه‌برداران نوجوان شایسته کشورمان بسته شد. ارمنی‌ها در شرایطی موفق شدند فاتح جام قهرمانی رقابت‌های جهانی 2023 در کشور آلبانی شوند که ملی‌پوشان شایسته و خوش‌آتیه کشورمان به‌دلیل برخی مسائل امنیتی (حضور گروهک تروریستی منافقین در کشور آلبانی) در عین شایستگی و توانمندی برای ایستادن روی سکوی قهرمانی جهان از حضور در این دوره از پیکارهای جهانی باز مانده و انصراف دادند. قطعاً اگر این رویداد در کشوری دیگر برگزار می‌شد و مجوز اعزام برای ستاره‌های آینده‌ساز وزنه‌برداری ایران در رده سنی نوجوانان توسط شورای برون‌مرزی صادر می‌شد با توجه به سطح کیفی و کمی رکوردهای ثبت‌شده در آلبانی و عملکرد رقبای جهانی، ایستادن وزنه‌برداران نوجوان کشورمان روی سکوی قهرمانی جهان قابل پیش‌بینی بود. به هر روی تیم پسران ارمنستان در غیاب نوجوانان ایران با 8 وزنه‌بردار و امتیاز 536 روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد. هندوستان و قزاقستان نیز به ترتیب با 6 و 5 وزنه‌بردار، همین‌طور کسب امتیاز393 و 369 سکوهای تیمی نایب قهرمانی و سومی جهان را به خود اختصاص دادند.
 
ثبت رکوردهای ناامیدکننده در آلبانی
پیکارهای جهانی نوجوانان طبق زمانبندی اعلام شده توسط فدراسیون جهانی وزنه‌برداری از روز 25 مارس (5 فروردین 1402) در شهر دورس کشور آلبانی آغاز شد و نهایتاً روز گذشته با مشخص شدن قهرمانان اوزان مختلف در دو بخش پسران و دختران، همین‌طور رده‌بندی تیم‌های برتر این دوره از مسابقات به کار خود خاتمه داد. قطعاً با یک ارزیابی و مقایسه سطح کیفی و کمی این دوره با ادوار گذشته رقابت‌های جهانی نوجوانان می‌شد دریافت که سطح کیفی و کمی و رکوردی مسابقات جهانی 2023 آلبانی از ادوار گذشته خیلی پایین‌تر بود. به طور مثال در رقابت دسته فوق سنگین پسران در آلبانی ایراکلی وکوآ از کشور گرجستان موفق شد در غیاب ستاره‌های همیشه مدعی دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران با ثبت رکوردهای 141 کیلوگرم یکضرب، 179 کیلوگرم دوضرب و مجموع 320 کیلوگرم صاحب 3 نشان طلای این دسته وزنی و عنوان قویترین نوجوان وزنه‌برداری جهان در سال 2023 شود. قهرمانی وزنه‌بردار فوق سنگین نوجوان گرجستان در شرایطی بود که (طاها نعمتی) ستاره فوق سنگین نوجوان کشورمان موفق شده بود با مهار وزنه‌های 150 یکضرب، 190 کیلوگرم دوضرب و مجموع 340 کیلوگرم همین مدال و عنوان را در دوره قبل تصاحب کند. این در حالی است که هم نعمتی و هم سایر ملی‌پوشان نوجوان کشورمان که تحت هدایت سیدهادی پانزوان سرمربی تیم پایه کشورمان اردوهای آماده‌سازی خوبی را با حمایت فدراسیون وزنه‌برداری برای حضور در رقابت‌های جهانی طی کرده بودند، شرایط آمادگی به مراتب بهتر و باکیفیت‌تری را نسبت به رقبای جهانی خود داشتند. بنابراین با توجه به رکوردهای ثبت‌شده در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری نوجوانان در آلبانی، این‌طور به نظر می‌رسد که اگر به جای آلبانی کشور دیگری میزبان مسابقات جهانی نوجوانان بود و تیم ما نیز به این رویداد اعزام می‌شد، قطعاً می‌توانستیم بی‌چون و چرا سکوی قهرمانی جهان را در سال 2023 و در رده سنی نوجوانان به خود اختصاص دهیم. پایین بودن سطح رکوردی در رقابت‌های جهانی تنها مختص دسته فوق سنگین نبود، بلکه در سایر اوزان نیز رکورد وزنه‌بردارانی که سکوی قهرمانی را به خود اختصاص دادند خیلی چنگی به دل نمی‌زد. قطعاً جای خالی وزنه‌برداران مدعی و قدرتمند نوجوان ایرانی در این دوره از رقابت‌ها خالی بود. خصوصاً در اوزان میان‌وزن و سنگین وزن که همواره حضور وزنه‌برداران ایرانی باعث ارتقای سطح کیفی و رکوردی مسابقات مختلف بین‌المللی می‌شود. پرونده مسابقات جهانی نوجوانان در آلبانی به هر ترتیب ممکن در غیاب وزنه‌برداران ما بسته شد. حالا باید منتظر ماند و دید که کادرفنی تیم‌های پایه برای سال پیش رو و رویدادهای مهم آینده همچون رقابت‌های قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا، همین‌طور رقابت‌های جهانی جوانان در مکزیک چه برنامه‌ریزی در دستور کار دارند.

ZOOM
یکه‌تازی گمنام‌ها در غیاب مدعیان
رقابت‌های جهانی 2023 نوجوانان در شهر دورس آلبانی امسال اگر چه در غیاب اغلب مدعیان شناخته شده جهانی مثل وزنه‌برداران شایسته ایران و برخی کشورهای قدرتمند دیگر برگزار شد، اما نهایتاً پرونده این دوره از مسابقات روز گذشته با مشخص شدن تیم‌های برتر در دو بخش پسران و دختران بسته شد. در بخش پسران تیم‌های ارمنستان، هند و قزاقستان موفق شدند عناوین قهرمانی را به خود اختصاص دهند. همینطور در بخش دختران نیز به ترتیب تیم‌های مصر، امریکا و هندوستان موفق شدند با کسب امتیازات 591، 418 و 413 عناوین قهرمانی تا سومی را کسب نمایند. از نظر مدالی نیز در بخش پسران تیم قزاقستان یا 7 طلا، 2نقره و یک برنز صدرنشین شد، فیلیپین با 5 طلا، 2 نقره و یک برنز در جایگاه دومی قرار گرفت. تیم ترکیه نیز با 5 طلا، یک نقره و 2 برنز جایگاه سومی را کسب کرد. در بخش دختران نیز تایلند با 6 مدال طلا صدرنشین شد. ترکمنستان با 5 طلا، 1 نقره و یک برنز در رتبه دومی ایستاد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی