صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۳

اولین اردوی تیم ملی با سرمربی جدید چگونه گذشت؟

شش چالش قلعه‌نویی در مأموریت جدید

سه فروردین شروع رسمی دوره جدید تیم ملی ایران با هدایت امیر قلعه‌نویی بود. در این روز ملی‌پوشان در ورزشگاه آزادی مقابل تیم ملی روسیه به تساوی یک بر یک رسیدند. 8 فروردین دومین بازی دوستانه تیم ملی در فیفادی فروردین برگزار شد که شاگردان قلعه‌نویی دو بر یک برنده شدند. این دو بازی و البته اردویی که در اولین روزهای سال جدید برگزار شد، می‌تواند نشانه‌هایی از این دوره جدید به ما بدهد، هرچند هنوز زود است که قضاوت دقیقی درباره این تیم داشت.
 
قلعه‌نویی جدید
این دومین حضور قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی است. او 16 سال قبل در جام ملت‌های آسیای 2007 روی نیمکت تیم ملی نشست؛ زمانی که یک مربی نسبتاً کم‌تجربه بود و البته تیم را در شرایط ویژه‌ای تحویل گرفت تا حذف در یک‌چهارم نهایی به معنی پایان کارش باشد. قلعه‌نویی و نزدیکانش معتقدند که این مربی نسبت به آن دوره تغییر کرده و قرار است با یک نگرش و رفتار جدید تیم را مدیریت کند. او قطعاً نسبت به آن روزها پخته‌تر شده، ولی به سختی می‌توان تصور کرد که یک مربی در ششمین دهه زندگی‌اش متحول شود و رویه متفاوتی در پیش بگیرد. همچنین اگر حرف قلعه‌نویی را ملاک قرار بدهیم که در سال‌های اخیر بارها از عملکردش در ذوب‌آهن، سپاهان و گل‌گهر دفاع کرده، اصلاً چرا باید بخواهد رویه‌اش را تغییر بدهد؟ البته این اردو ملاک مناسبی برای قضاوت نیست و باید ببینیم او در روزهای حساس‌تر و بزنگاه‌ها چه تصمیماتی خواهد گرفت.
 
تغییر سبک
قلعه‌نویی در مصاحبه‌های مختلفی که در این اردو داشت، بارها از اصرار به بازی هجومی و تغییر سبک در تیم ملی صحبت کرد. او بازی با روسیه را با دو مهاجم شروع کرد، هرچند طارمی گاهی به خط میانی سر می‌زد. در بازی کنیا که حریف آسانتری محسوب می‌شد، ترکیب تیم نسبتاً هجومی بود. تیم ملی در این دو بازی سه گل زد که آمار خوبی است، ولی نمی‌توان به ازای یک و نیم گل در هر بازی تیمی را هجومی نامید.
باید دید در اردوهای بعدی و با اضافه شدن سردار آزمون مدل و ترکیب بازی تیم ملی چه خواهد بود؟ همچنین ملاک دقیق‌تر جام ملت‌های آسیا به‌عنوان یک تورنمنت حذفی است که بی‌گدار به آب زدن می‌تواند گران تمام شود. آیا در آن روزها هم قلعه‌نویی حاضر خواهد بود پای این ادعا بایستد؟ البته فوتبال ایران از کلیدواژه «فوتبال هجومی» خاطره خوشی ندارد و همه یاد ادعای بزرگ ویلموتس و پایان تلخ مربی بلژیکی می‌افتند.
 
توجه به لیگ
قلعه‌نویی تأکید دارد که می‌خواهد توجه بیشتری به بازیکنان لیگ داشته باشد. این طبیعی است که سرمربی تیم ملی در شروع یک سیکل جدید بخواهد بازیکنان جدیدی را وارد تیم ملی کند و از کی‌روش یا هر مربی دیگری هم انتظار می‌رفت چنین رویکردی را در پیش بگیرد.
بازی با روسیه تقریباً با ترکیب آشنای تیم ملی در سال‌های اخیر شروع شد و در صورت حضور آزمون و جهانبخش، مشخص نبود که مغانلو و محبی در بین بازیکنان اصلی باشند.
 بازی با کنیا ترکیب متفاوتی داشت و بازیکنان جدیدی توانستند فوتبال ملی را تجربه کنند، ولی در همان بازی محدودیت‌های فنی آنها نمایان شد. تیم ملی مقابل کنیا ناهماهنگ‌تر بود و اشتباهات فردی بالاتر رفت. اگر قلعه‌نویی اصرار به استفاده از بازیکنان لیگ برتر دارد، باید ورود آنها تدریجی و محتاطانه باشد.
 
برقراری نظم
قلعه‌نویی در نشست خبری گفت که روی نظم تأکید خواهد داشت، ولی غیبت سردار آزمون اولین حاشیه‌ها را برای او به‌وجود آورد. عکس والیبال بازی کردن مهاجم لورکوزن در حالی که گفته بود گرفتار مشکلات خانوادگی است، نگاه‌ها را به سمت واکنش سرمربی جدید تیم ملی برگرداند. در نهایت این ماجرا جمع شد و آزمون وعده داد که در آینده کاملاً در خدمت تیم ملی خواهد بود، ولی تکرار چنین حاشیه‌هایی در آینده محتمل است و باید دید قلعه‌نویی چه واکنشی نسبت به اتفاقات مشابه نشان خواهد داد؟ رفتار کی‌روش با رحمتی در آن دوره تلنگری برای بقیه بازیکنان بود که با مربی پرتغالی وارد چالش نشوند. حالا قلعه‌نویی هم اگر می‌خواهد با نظم پیش برود، باید این را در عمل نشان بدهد.
 
تقویت کادر فنی؟
قلعه‌نویی در آخرین روزهای اسفند به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شد و زمان زیادی برای انتخاب کادر فنی‌اش نداشت. او دستیار مورد اعتمادش، الهویی را از گل‌گهر به تیم ملی آورد و بعد از کنار رفتن رحمان رضایی، هافبک سابق تیم ملی، آندو تیموریان را به کادرش اضافه کرد.
 او همچنین وعده داده که یک دستیار خارجی در آینده نزدیک به این جمع می‌پیوندد.
قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیای 2007 کادر فنی پرشماری داشت که شرح وظایف دقیقی نداشتند و در نهایت نتوانستند چندان به او کمک کنند. قلعه‌نویی این بار نیاز به کادر فنی هماهنگی دارد که در روزهای سخت به کمک او بیایند. انتخاب دستیار خارجی مناسب می‌تواند بخش زیادی از مشکل او را حل کند.
مدیریت مجموعه بازیکنان تیم ملی متشکل از لژیونرهای مشهور تا بازیکنان جوانتر لیگ کار پیچیده‌ای است که به یک کادر مجرب و هوشیار نیاز دارد.
 رابطه با رسانه‌ها
در دوره اول مربیگری‌ قلعه‌نویی در تیم ملی، رسانه‌ها رابطه خیلی خوبی با این مربی نداشتند و همین تنش‌ها به او آسیب زد.
 فضای رسانه‌ای این روزها با دو دهه قبل متفاوت است، ولی باز هم مدیریت نامناسب این فضا می‌تواند برای سرمربی تیم ملی دردسرساز شود.
اولین اختلاف در نشست خبری بعد از بازی با روسیه دیده شد که یک خبرنگار خودش را از مخالفان انتخاب قلعه‌نویی نامید. سرمربی تیم ملی ابتدا سعی کرد از این اظهار نظر بگذرد، ولی ناگهان وارد جدل با این خبرنگار شد و با توجه به امتیازات چهاررقمی‌اش در لیگ برتر با طعنه از او خواست که تا هزار بشمارد.
چنین مخالفت‌هایی قطعاً در آینده هم اتفاق خواهد افتاد و مجادله با خبرنگاران کمک زیادی به قلعه‌نویی نخواهد کرد. اگر سرمربی تیم ملی مدعی است که رویکرد جدیدی دارد، باید در مواجهه با رسانه‌ها صبورتر باشد و وارد چالش‌های بیهوده نشود.
از طرف دیگر اگر قلعه‌نویی نقشه و دورنمای مشخصی برای تیم ملی دارد، باید در مسیر این هدف پیش برود و نیازی ندارد که به‌دنبال اقناع خبرنگاران و رسانه‌ها باشد. اگر نتایج تیم ملی مناسب باشد، رسانه‌ها همراه خواهند شد و برعکس اگر تیم ملی به دردسر بیفتد، با هیچ رویه‌ای نمی‌توان رسانه‌ها را همسو کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی