صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

هفته آینده جشن صعود شمس‌آذر؟

قزوین و بازگشت متفاوت به لیگ برتر

سمیرا شیرمردی
روزنامه نگار

استان قزوین یکی از استان‌هایی است که بازیکنان زیادی می‌سازد اما تیمی نداشت که بتواند آنها را معرفی کند. همین مسأله و البته تعدد تیم‌های تهرانی باعث شد سال ۱۳۸۷ بحث انتقال تیم‌ها به استان‌هایی که تیم لیگ برتری نداشتند، مطرح شود. خیلی‌ها مخالف این طرح بودند و اعتقاد داشتند استان‌ها باید خودشان تیم بسازند و مرحله مرحله بالا بیاورند تا وارد لیگ برتر شوند. اگرچه این طرح مخالفان زیادی داشت اما در نهایت اجرا شد. به این ترتیب پیکان به قزوین منتقل شد تا با عنوان «پیکان قزوین» راهی مسابقات لیگ برتر شود. تیم‌های دیگر از جمله صبا باتری، پاس، راه‌آهن و... هم به استان‌های دیگر منتقل شدند که هیچ‌کدام سرنوشت روشنی نداشتند. به هر حال، پیکان در آن زمان به قزوین منتقل شد و هواداران زیادی را به ورزشگاه کشاند اما این تیم خیلی زود دچار مشکل شد و به لیگ یک سقوط کرد. تیمی که به یک تیم بازیکن‌ساز در تهران شهرت داشت حالا دیگر شرایط خوبی نداشت. به این ترتیب بود که در نهایت پیکان سال ۹۰ به تهران بازگشت. اگرچه پیکان به تهران برگشت اما دیگر خبری از پاس و صبا باتری نبود و این تیم‌ها سرنوشت تلخ‌تری داشتند.
 سقوط پیکان و بازگشت به تهران، باعث شد مسئولان ورزش و فوتبال استان قزوین به فکر تیم دیگری برای استان‌شان باشند. در این مدت چند تیم در لیگ یک و لیگ دو مشغول فعالیت شدند اما خبری از حضور در لیگ برتر نشد. حتی خبر رسید فیروز کریمی یک تیم در لیگ دسته پایین قزوین خریده است و قصد دارد آن را لیگ برتری کند اما آن هم به نتیجه نرسید. امید‌ها هر بار ناامید شد و دیگر کسی فکر نمی‌کرد قزوین به این زودی صاحب تیم در لیگ برتر و حتی لیگ یک شود اما حالا شرایط متفاوت شده است. آن هم با قدرتنمایی شمس‌آذر قزوین در لیگ یک.
 فصل گذشته وقتی بحث انتقال امتیاز لیگ یکی بادران تهران به شمس‌آذر قزوین مطرح شد باز هم حواشی زیادی به وجود آمد. مدیرعامل بادران بارها این مسأله را تکذیب کرد اما ظاهراً تکذیب‌ها فقط برای فرار از پاسخگویی به دلیل این اتفاق بود. در نهایت امتیاز لیگ یکی بادران تهران که مالک آن شهره موسوی نایب رئیس وقت فدراسیون فوتبال بود، به شمس‌آذر قزوین منتقل شد. به این ترتیب شمس‌آذر با سرمربیگری سعید دقیقی و کاملاً آرام و بدون حاشیه پا به مسابقات لیگ یک گذاشت. در آن روزهای ابتدایی شروع لیگ یک، شاید حتی یک نفر هم حدس نمی‌زد این تیم بتواند مدعی لیگ برتری شدن باشد اما دقیقی کارش را خوب بلد است. او تیمی خوب ساخت و در کمال آرامش آن را برای بازی‌ها آماده می‌کرد. حالا شمس‌آذر هفته‌ها است که صدرنشین است و مدعی اصلی صعود به لیگ برتر. شمس‌آذر پیش از شروع سال جدید اختلاف امتیازی خود را با تیم‌های دوم و سوم، ۲ رقمی کرد تا در سال ۱۴۰۲ با خیال راحت کارش را دنبال کند. شمس‌آذر در اولین بازی در سال جدید توانست مقابل تیم مدعی خیبر خرم‌آباد به پیروزی ارزشمندی دست پیدا کند تا حالا خیلی‌ها او را اولین تیم صعود کرده به لیگ برتر بدانند.
 شمس‌آذر قزوین با هدایت سعید دقیقی که نشان داد در مدیریت هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، توانست نتایج درخشانی کسب کند تا حالا با ۵۵ امتیاز در صدر جدول لیگ یک قرار بگیرد. این در حالی است که تیم دوم یعنی استقلال خوزستان ۴۴ امتیاز دارد و تیم سوم یعنی فجرسپاسی شیراز (با یک بازی کمتر) ۴۲ امتیازی است. با توجه به اینکه ۲۷ هفته از رقابت‌ها گذشته و تنها چند هفته به پایان این فصل لیگ یک باقی مانده است، شمس‌آذر به احتمال زیاد می‌تواند هفته آینده صعود به لیگ برتر را جشن بگیرد. البته همه این تیم را از هفته‌ها قبل لیگ برتری می‌دانند اما هفته آینده می‌تواند روزی باشد که این تیم قطعاً راهی لیگ برتر شده و هیچ اما و اگری نمی‌ماند. با این شرایط، حالا قزوین صاحب یک تیم لیگ برتری می‌شود اما این بار متفاوت با گذشته. این بار آنها با مهیا کردن زیرساخت‌ها و با حضور هواداران پرشوری که بازی‌ها را از قبل دنبال می‌کردند به دنبال حضور و شاید خودنمایی در لیگ برتر خواهند بود، نه با بخشش و انتقال امتیاز از سوی استان‌های دیگر.

جستجو
آرشیو تاریخی