صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

نگاهی به بازی‌های جام ملت‌های اروپا در نوروز

آغاز ماراتن تیم‌ها برای دریافت بلیت آلمان

امیررضا همایون
خبرنگار

یکی از تورنمنت‌های جذاب در طول ایام نوروز 1402 مسابقات انتخابی جام ملت‌های اروپا است. جام ملت‌های اروپا 2024 تابستان سال آینده میلادی به میزبانی آلمان برگزار می‌شود و رقابت‌های انتخابی آن از 3 فروردین 1402 آغاز می‌شود و تا 3 فروردین 1403 ادامه خواهد داشت.
 
مصاف دو مدعی در اولین گام
طبق قرعه‌کشی صورت گرفته تیم‌های اسپانیا، اسکاتلند، قبرس، گرجستان و نروژ در گروه A مسابقات انتخابی قرار گرفته‌اند. گروهی که دو تیم مدعی صعود در آن یعنی اسپانیا و نروژ در اولین گام به مصاف یکدیگر می‌روند. البته که نباید از تیم گرجستان با کوارتسخلیا ستاره ناپولی هم غافل شد زیرا او در یک سال اخیر نشان داده است که فرم بسیار خوبی قرار دارد و می‌تواند به تیم ملی کشورش کمک زیادی کند اما انتظار صعود از گرجستان در حضور تیم‌های مدعی مانند نروژ و اسپانیا عجیب به نظر می‌رسد.
صخره سخت کومان در اولین گام پس از بازگشت
تیم ملی فوتبال هلند در دو سال اخیر روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، روزهایی که با استعفای رونالد کومان از هدایت این تیم در تابستان 2020 آغاز شد و با بازگشت همین مربی در فوریه سال 2023 هم به پایان رسید. کومان در اولین صحبت خودش پس از بازگشت به نیمکت هلند به هواداران این تیم قول بازی هجومی از تیمش را داد، وعده‌ای که به نظر می‌رسد در اولین بازی خودش در دوران تازه روی نیمکت لاله‌های نارنجی قابل اجرا نباشد زیرا این تیم در اولین گام با فرانسه مسابقه دارد، تیمی که از مهاجمان سطح بالایی از جمله امباپه بهره می‌برد و بازی هجومی بدون احتیاط مقابل این تیم می‌تواند تبعات زیادی برای هلندی‌ها داشته باشد.
 
نبرد انتقامی بین فینالیست‌های ومبلی
مهم‌ترین بازی گروه C مقدماتی بین ایتالیا و انگلیس برگزار می‌شود، رقابتی که به نوعی یک جدال انتقامی برای دو تیم بخصوص انگلیس است که در بازی نهایی جام ملت‌های اروپا 2020 بازی را در خانه به لاجوردی‌پوشان واگذار کردند.  البته باید گفت که شرایط حال حاضر تیم تحت هدایت روبرتو مانچینی با آنچه در تابستان 2021 در آن قرار داشت، تفاوت بسیاری دارد و احتمال اینکه سه شیر‌ها موفق به کسب پیروزی مقابل شاگردان مانچینی شوند، وجود دارد.
 
ولز به دنبال هت‌تریک صعود
گروه ِD مسابقات انتخابی باتوجه به تیم‌های حاضر در آن یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین گروه‌های رقابت‌های مقدماتی است، گروهی که مهم‌ترین بازی آن بین تیم‌های کرواسی و ولز برگزار می‌شود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد برنده این مسابقه می‌تواند به عنوان سرگروه به مرحله نهایی جام ملت‌های اروپا 2024 صعود کند.
 البته شانس کرواسی برای پیروزی در این مسابقه باتوجه به نمایشی که در جام جهانی از شاگردان دالیچ شاهد بودیم، به مراتب بیشتر است، ‌با این حال ولزی‌ها نیز انگیزه بالایی برای ثبت سومین صعود به جام ملت‌ها دارند.
 کار سخت سانتوس با لهستان برای صعود به جام ملت‌ها
 لهستان با روبرت لواندوفسکی مهم‌ترین تیم حاضر در گروه E مرحله انتخابی یورو 2024 است، تیمی که البته کار سختی برای صعود به مرحله نهایی با حضور جمهوری چک دارد زیرا جمهوری چک همواره نشان داده است که در مسابقات انتخابی تیم سرسختی است و باتوجه به اینکه لهستان و جمهوری چک از نظر فنی فاصله زیادی ندارند، فرناندو سانتوس سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال پرتغال و فعلی لهستان، کار سختی برای صعود به آلمان 2024 همراه با عقاب‌های سرخ و سفید اروپا دارد.
 
تدسکو در محاصره دو مدعی صعود
گروه F یکی از گروه‌های جذاب این دوره انتخابی جام ملت‌های اروپا به حساب می‌آید، جایی که سه تیم مدعی صعود اتریش، سوئد و بلژیک به هم رسیده‌اند و حضور آنها کار دیگر تیم‌های حاضر در این گروه برای صعود به مرحله نهایی را سخت می‌کند. بلژیک مدعی اول صعود از این گروه است، تیمی که پس از اتمام جام جهانی قطر، دومنیکو تدسکو یکی از سرمربیان جوان و آینده‌دار فوتبال اروپا را استخدام کرد و از همین رو فشار زیادی را برای صعود به مرحله نهایی مسابقات به عنوان صدرنشین تحمل می‌کند باید دید تدسکو می‌تواند به جام ملت‌ها صعود کند و پاسخ اعتماد سران فدراسیون بلژیک را بدهد یا اینکه کار این تیم در اولین گام پس از برکناری مارتینز به مسابقات پلی‌آف و صعود دقیقه نودی به مهم‌ترین تورنمنت ملی فوتبال در قاره سبز می‌کشد.
 
مصاف حساس صربستان و مونته‌نگرو
گروه G انتخابی جام ملت‌های اروپا به علت حضور دو تیم صربستان و مونته‌نگرو که دو کشور تحت سلطه اتحاد جماهیر شوروی سابق محسوب می‌شدند، یکی از سیاسی‌ترین گروه‌های این دوره است. گروهی که البته این دو تیم دو مدعی صعود از آن به آلمان 2024 هستند و جنگ صعود به عنوان صدرنشین بین این دو خواهد بود، جدالی که البته به نظر می‌رسد باتوجه به قدرت صربستان نسبت به مونته‌نگرو به سود این تیم به پایان برسد.

ZOOM

صعود آسان شگفتی‌ساز یورو 2020؟
گروه H مسابقات یکی از آسان‌ترین گروه‌های انتخابی تاریخ برای واکینگ‌ها است، جایی که دانمارکی‌ها طبق قرعه‌کشی از پیش تعیین شده با قزاقستان، اسلوونی، سن مارینو و ایرلند شمالی همگروه شده‌اند، گروهی که برای دانمارک چندان سخت نیست و به نظر می‌رسد شاگردان هیولمند کار سختی برای صعود به یورو 2024 نداشته باشند.
 
قرعه جذاب برای پرتغال
پرتغال هم یکی از تیم‌هایی بود که پس از جام جهانی 2022 قطر سرمربی خودش را تغییر داد و روبرتو مارتینز بلژیکی را جایگزین سانتوس کرد، مربی‌ای که در اولین تورنمنت خودش کار سختی برای صعود به یورو 2024 ندارد چون در کنار تیم‌هایی مثل بوسنی، ایسلند، لوکزامبورگ و اسلواکی قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی