صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۶

بعد از خدا، علیرضا استکی به کمکم آمد

امیر علی اکبری: میان مرگ و زندگی، زندگی نصیبم شد

هنوز هم حسرت UFC را می‌خورم

یکی از استثناهای ورزش ایران امیرعلی اکبری است. چهره استثنایی در کشتی فرنگی با بدبیاری از کورس قهرمانی در کشتی فرنگی خارج شد و مسیرش به MMA افتاد. شاید هم از شانس این ورزش تازه‌وارد بود که به یکباره چهره درخشانی مثل امیر علی اکبری مسیرش به آن افتاد و حالا امیر است و درخشش‌های بی‌نظیر در ورزشی که حالا طرفداران زیادی را در ایران پیدا کرده است. درخشش امیر در این ورزش میکس ترکیبی به حدی زیاد بود که نامش هم با آن عجین شده و شاید خیلی‌ها اصلاً امیر با  MMA می‌شناسند. در آخرین روزهای سال 1401 به سراغ این نابغه ورزش رفتیم تا از او درباره این سال فوق‌العاده خوب بپرسیم. سالی که دوباره امیر را بعد از دو شکست بد و کنسل شدن چند مسابقه و بعد هم کنسل شدن قراردادش با مهم‌ترین لیگ مسابقات میکس یعنی  UFCبه ورزش برگرداند.

محسن وظیفه
روزنامه نگار

به آخرین روزهای سال 1401 رسیدیم و ظاهراً امسال برای امیر علی اکبری سال بسیار خوبی بود.
 به لحاظ ورزشی سال بدی بود اما به طور کلی سال خوبی نبود و امروز هم که مردم را در سطح شهر می‌بینیم به وضوح مشخص است که حال مردم خوب نیست.
ولی بازگشت شکوهمندانه‌ای داشتی.
ورزش همیشه بالا و پایین‌های زیادی داشته و من هم پایینش را دیدم و هم بالای آن‌ را ولی به لطف خدا الان در قسمت خوب آن قرار دارم. نه هنگام پایین بودن ناامید شدم و نه الان که دوباره به کورس برگشتم به خودم غره شدم.
تقریباً چهار سال سخت اما متفاوت داشتی. دو شکست بد و دو برد خوب؛ که با همین دو برد هم دوباره در اوج قرار گرفتی.
بعد از تقریباً سه سال و نیم بدبیاری دوباره خدا به من رو کرد. در این مدت 2 قرارداد بزرگ کنسل شد و شرایط فوق‌العاده سخت بود.
UFC مهم‌ترین قراردادی بود که لغو شد.
یکی از این قراردادها مربوط به UFC بود اما در این سه سال و نیم علاوه بر این دو قرارداد بزرگ و مهم 7 الی 8 مسابقه هم کنسل شد و دو باخت بد هم در همین مدت رقم خورد که کلی دردسر برای ما به وجود آورد.
ولی بعد از این همه مشکل دوباره اوج گرفتی.
خدا به ما رو کرد؛ علی آقای استکی برگشت و هم تجربه‌اش و هم انرژی که به من منتقل کرد، کمک کرد تا بتوانم دوباره اوج بگیرم.
شاید قابل باور نبود که بعد از آن جدایی دوباره با هم همکاری کنید.
مشکلی با هم نداشتیم اما در آن مقطع تصمیم گرفتیم که از هم جدا کار کنیم. با علی آقا صحبت کردم که قبول کرد برگردد و از همان روز اول برگشتش هم کلی به من انرژی مثبت داد و به لحاظ روحی خیلی کمکم کرد.
بعد از بازگشت علی استکی دوباره استارت بردها زده شد؟
بله. خواست خدا بود که دوباره به کورس قهرمانی برگشتیم. البته برای اینکه این بردها به دست بیاید؛ 3 الی 4 کمپ تمرینی در روسیه  و امارات برگزار کردم که خیلی به من کمک کرد. همه‌ آدم‌های خوب دوباره کنارم جمع شدند. مربی بدنساز فوق‌ا‌لعاده خوبی داشتم؛ سجاد کشاورز که واقعاً به من در این دو بردی که به دست آوردم؛ کمک زیادی کرد.
علاوه بر آقای استکی و مربی بدنساز از مربی دیگری کمک گرفتی؟
بله مربی جوجیتسو حامد جراحی را هم کنارم داشتم اما علیرضا استکی به من فوق‌العاده کمک کرد. بعد از خدا، استکی به من کمک کرد تا بتوانم برگردم.  
حالا که به سطح اول برگشتی، از برنامه سال آینده بگو، چه در پیش داری؟
بعد از دو باختی که آوردم و البته کنسلی چند تا مسابقات کمی از کورس قهرمانی عقب افتادم اما این دو برد اخیر خیلی به من کمک کرد که بتوانم دوباره به سطح اول برگردم.
به نظر حریف سختی داشته باشی؟
با توجه به دو بردی که پشت سرهم مقابل نفرات بالای وان داشتم به احتمال زیاد یکی از مدعیان وان را برای مبارزه مقابل من می‌گذارند. 4 الی 5 نفر هستند که خیلی خوبند و به احتمال زیاد باید با یکی از این نفرات مسابقه بدهم. حالا منتظر هستم که وان درباره این مسابقه اظهارنظر کند اما اینکه چه زمانی و به چه شکلی هنوز مشخص نیست. نفرات اول تا پنجم وان همه مدعی هستند و حتماً مسابقه بعدی هم خیلی سخت می‌شود.
به عنوان یک ورزشکار روزهای سخت کم نداشتی. بعد از ماجراهایی که در کشتی برای تو پیش آمد به یکباره سر از MMA و البته اینجا هم سختی کم نکشیدی. چطور از این مشکلات خلاصی پیدا کردی؟
بعضی روزها به حدی سخت بود که احساس می‌کردم میان مرگ و زندگی گیر کرده‌ام اما دوباره زندگی نصیبم شد. این لطف بزرگ خدا به من بوده و همیشه بابت این لطفش شاکرم.
از مرگ و زندگی رهایی پیدا کردی و دوباره به اوج قهرمانی رسیدی؟
همه این روزهای خوبم را می‌بینند اما با یک شکست و یک ناکامی همه چیز تغییر می‌کند. برای ماها که از قشر فقیر و بی‌امکانات جامعه هستیم، خانواده مهم‌ترین دارایی است و در تمام این روزهای سخت خانواده را در کنارم دیدم و انگیزه گرفتم. البته اول باید خدا به آدم نظر داشته باشد اما بعد از لطف خدا این خانواده هست که نقش تعیین کننده دارد. اینکه خانواده کی و چطور حمایت کند، بسیار مهم و تعیین کننده‌ است و خوشبختانه درباره من این موهبت الهی نصیبم شد که خانواده‌ام تمام قد کنارم ایستادند. روزهایی که من در ورزش گذراندم واقعاً سخت و دشوار بود؛ تقریباً تمام عمرم را در ورزش بودم.
مدال تاریخی در کشتی و بعد هم معرفی MMA به علاقه‌مندان این ورزش در ایران.
لطف خدا و ائمه بود که باعث معرفی این ورزش در ایران شدم. برای این ورزش خیلی عذاب و سختی کشیدم. در غربت چند سال به تنهایی تمرین کردم و حالا خدا را شکر که این ورزش به ایران آمده و حالا کلی هم طرفدار دارد.
برای علاقه‌مندان به این رشته که کم هم نیستند، چه پیشنهادی داری؟
توصیه می‌کنم که علاقه‌مندان به این ورزش سه رشته را خیلی جدی پیگیری کنند و کاملاً اصولی یاد بگیرند و بعد میکس آنها را هم در این مسابقات به نمایش بگذارند. رشته اول که خیلی مهم است، کیگ بوکسینگ است و بعد هم کشتی و جوجیتسو گراپلینگ را باید یاد بگیرند. این سه تا خفن‌ترین و بهترین ورزش‌ها برای موفقیت در MMA است.
یک سال پیش بحث‌های زیادی بود که بعد از دو باخت دیگر شاید برنگردی.
خب روزها سخت و دشوار برایم می‌گذشت. در اوج بودم اما به یکباره همه‌ چیز به هم ریخت. شایعات هم بیشتر از هر چیز دیگری به من آسیب می‌زد اما با تصمیماتی که گرفتم توانستم خودم را جمع و جور کنم و یکی از روزهایی که برایم حکم مرگ و زندگی داشت همین لحظات بود اما خدا را شکر خوب از این بحران عبور کردم.
و حالا که برگشتی تا کجا می‌خواهی ادامه بدهی؟
من راه نرفته زیاد دارم. هنوز خیلی از خواسته‌‌هایم مانده که می‌خواهم تلاش کنم به آنها برسم. این ورزش هم بی رکورد و هم غیر قابل پیش‌بینی است. شرط سنی هم ندارد و تا جایی که بتوانم ادامه می‌دهم تا بتوانم وقتی از ورزش می‌روم به تمام خواسته‌هایم برسم.
حتماً مهم‌ترین خواسته و آرزو هم حضور در UFC است؟
بله. یکی از خواسته‌هایم تجربه حضور در UFC است که هنوز هم حسرت از دست دادن آن را می‌خورم.
هیچ‌وقت مشخص نشد که چرا قراردادی به این مهمی با چنین لیگ معتبری به هم خورد؟
مشکلات ویزایی و البته یکسری مسائل که شاید الان قابل بیان نباشد، مانع انجام آن شد اما حالا تلاش دارم که به آن برسم. کل زندگی‌ام در ورزش گذشته و می‌خواهم که به شکل ایده‌آلی از ورزش بروم.

جستجو
آرشیو تاریخی