صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

استقلال در سال ۱۴۰۱

رکورد تاریخی و فراموش‌نشدنی فرهاد مجیدی

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
امشب وقتی سوت پایان بازی با فولاد به صدا در بیاید، کار استقلال در سال ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد و این تیم تا اواخر تعطیلات نوروزی هیچ مسابقه رسمی دیگری نخواهد داشت. در واقع سال برای آبی‌پوشان در اهواز به پایان می‌رسد اما فصل همچنان به قوت خود باقی است و پس از آغاز بهار، آنها باید روزهای بسیار حساسی را در عرصه لیگ برتر و جام حذفی دنبال کنند. آبی‌پوشان به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی پیکارهای لیگ حرفه‌ای کار بسیار نفس‌گیری دارند و در قامت پر افتخار‌ترین تیم جام حذفی نیز تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند قافیه را به حریفان خود واگذار کنند.  استقلال در سالی که روزهای پایانی آن را می‌گذرانیم به موفقیت بسیار بزرگ و مهمی دست پیدا کرد. قهرمانی در لیگ برتر و شکستن سلطه پرسپولیسی‌ها در عرصه پیکار‌های مذکور. البته کسی که استقلال را به این عنوان رساند حالا دیگر در این تیم حضور ندارد.

شروع سال با توقف
سال ۱۴۰۱ برای استقلال در حالی آغاز شد که این تیم مدعی شماره یک کسب عنوان قهرمانی بیست و یکمین دوره پیکارهای لیگ برتر بود و تساوی مقابل پرسپولیس در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۰ راه برای تحقق چنین امری را هموارتر هم کرد اما با وجود این، شاگردان فرهاد مجیدی در نیمه فروردین به مصاف پیکان رفتند و نخستین مسابقه امسال را با تساوی بدون گل به پایان رساندند. اتفاقاً استقلال اولین بازی خود در سال ۱۴۰۰ را هم برابر همین پیکان انجام داده بود و در آن مقطع نیز به نتیجه بهتر از مساوی دست پیدا نکرد.

وداع با جام حذفی
وقتی پرسپولیس در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی برابر آلومینیوم اراک شکست خورد، استقلالی‌ها حسابی خوشحال شدند چون اولاً حریف سنتی خود را ناکام می‌دیدند و علاوه بر آن، این امیدواری را داشتند که جدا از فتح لیگ برتر، کاپ قهرمانی جام حذفی را هم به دست آورند اما نساجی مازندران تمام رویاهای آنها برای دبل کردن را به یأس تبدیل کرد و در یک شب عجیب و غریب، استقلال را درون ورزشگاه آزادی شکست داد تا این تیم هم به مانند پرسپولیس با جام حذفی وداع کند. در پایان بازی، فرهاد مجیدی به‌شدت تصمیمات داور مسابقه را زیر سؤال برد و مورد انتقاد قرار داد.

قهرمانی با ثبت رکورد تاریخی
اگرچه استقلال از جام حذفی کنار رفت اما پس از ۹ سال توانست عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد و فرهاد مجیدی به رکوردی تاریخی برسد که نه تنها در استقلال بلکه در تمام تاریخ برگزاری پیکارهای لیگ برتر بی‌سابقه بوده است. استقلال توانست مقتدرانه قهرمان لیگ برتر شود و این عنوان را در حالی به دست آورد که حتی یک شکست هم در کارنامه آبی‌پوشان ثبت نشد. رکوردی که تا قبل از این هیچ تیم دیگری در عرصه مذکور موفق به خلق آن نشده بود و قطعاً قهرمان این دوره از مسابقات لیگ حرفه‌ای همچنین  آماری را نخواهد داشت. استقلال به فاصله سه هفته مانده تا پایان مسابقات قهرمانی خود را قطعی کرد و البته در دیدار‌های تشریفاتی هم جوانمردانه به میدان رفت.

شوک جدایی
در حالی که هواداران استقلال سرمست از قهرمانی خود و شکستن طلسم قهرمانی‌های مداوم پرسپولیس بودند، ناگهان خبری عجیب همه آنها را شوکه کرد. فرهاد مجیدی با وجود قرارداد طولانی مدت که با استقلال منعقد کرده بود، از این تیم جدا شد تا راهی امارات شود و در لیگ حرفه‌ای آن کشور دوران مربیگری خود را ادامه بدهد. اتفاقی بسیار عجیب که همه استقلالی‌ها را در حیرت فرو برد اما چاره‌ای جز کنار آمدن با آن نداشتند و باشگاه هم با انتشار بیانیه‌ای برای فرهاد آرزوی موفقیت کرد. این یعنی آغاز پروسه جذب سرمربی جدید.

از کناره‌گیری داخلی‌ها تا آمدن ساپینتو
تلاش برای جذب سرمربی جدید آغاز شد و روی نام دو گزینه داخلی خیلی مانور شد؛ جواد نکونام و رضا عنایتی. البته عنایتی از گردونه کاندیداها خارج شد ولی نکونام تا مراحل پایانی هم پیش رفت ولی در نهایت مصطفی آجورلو مدیرعامل وقت باشگاه تصمیم گرفت سرمربی خارجی بیاورد. به همین‌خاطر زمینه برای حضور ریکاردو ساپینتو در استقلال فراهم شد. چهره سرشناس پرتغالی که بازیکن بزرگی بود اما در فوتبال تحت عنوان سرمربی افتخارات چندانی نداشت.

تغییرات مدیریتی
در اواخر مهر ماه امسال یک تحول دیگر نیز در استقلال به وقوع پیوست تا دامنه تغییرات این تیم در سال‌جاری را تکمیل کند. مصطفی آجورلو که مهرماه پارسال مدیرعامل استقلال شده بود و استقلال همراه با او پس از ۹ سال قهرمان لیگ برتر شد، مهرماه امسال برکنار شد تا علی فتح‌الله‌زاده چهره نام‌آشنای استقلالی‌ها دوباره مدیرعامل شود؛ اتفاقی که از همان زمان مشخص بود تبعات فراوانی را در پی خواهد داشت. اگرچه فتح‌الله‌زاده در روز اول مدیریت خود حسابی از آجورلو حمایت کرد اما می‌شد حدس زد که کار به تقابل رسانه‌ای کشیده شود و این اتفاق در کمتر از ۴ ماه بعد به وضوح رخ داد.

دغدغه بزرگی به‌نام استراماچونی
 استقلال این روزها از نظر فنی در قیاس با فصل پاییز مشکلات به مراتب کمتری دارد و تیمش روی غلطک هماهنگی افتاده است ولی یک مشکل بسیار بزرگ دیگری دارد که دغدغه بزرگ هواداران شده است. آندره آ استراماچونی سرمربی اسبق آبی‌ها اواخر مرداد ماه حکم قطعی خود علیه استقلال را گرفت و این باشگاه باید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بابت قرارداد قبلی او بپردازد ولی چنین تسویه حسابی در دوره مدیریت آجورلو انجام نشد و فتح‌الله‌زاده هم هنوز نتوانسته از پس آن بر‌بیاید. اگر مطالبات استراماچونی پرداخت نشود، استقلال برای دومین فصل متوالی از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم خواهد شد و این یک نمره ضعیف در کارنامه مدیران کنونی و سابق باشگاه به حساب خواهد آمد و قطعاً روی انگیزه نفرات هم تأثیر منفی می‌گذارد.

استارت لرزان، مربی عصبی
فصل جدید آغاز شد و استقلال تحت عنوان مدافع عنوان قهرمانی پا به عرصه این پیکارها گذاشت ولی دیگر اثری از دوران شکست‌ناپذیری فرهاد مجیدی نبود. استقلال در همان هفته نخست بازی را به سپاهان واگذار کرد و از هفته دوم فصل جاری همه فهمیدند که روی نیمکت این تیم یک مربی فوق‌العاده عصبی نشسته است. مردی که داستان محرومیت‌هایش از همان اوایل فصل آغاز شد و تا هفته گذشته ادامه داشت. ریکارد‌و ساپینتو اصلاً روی اعصاب خود مسلط نیست و تا به امروز دیدارهای بسیاری را به خاطر همین مسأله محروم شده است. اتفاقی که در استقلال رکوردی تلخ و بی‌سابقه به حساب می‌آید.
البته از حق نباید گذشت که شرایط تاکتیکی این تیم پس از آغاز دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر و بویژه از هفته هفدهم به مراتب بهتر شده و آنها دوباره مدعی قهرمانی شده‌اند. استقلال در جام حذفی هم حضور دارد و همین مسأله هوادارانش را همچنان به سرمربی پرتغالی و شاگردان خود امیدوار نگه داشته است.

ZOOM
فرهاد مجیدی با وجود قرارداد طولانی مدت که با استقلال منعقد کرده بود، از این تیم جدا شد تا راهی امارات شود و در لیگ حرفه‌ای آن کشور دوران مربیگری خود را ادامه بدهد. اتفاقی بسیار عجیب که همه استقلالی‌ها را در حیرت فرو برد اما چاره‌ای جز کنار آمدن با آن نداشتند و باشگاه هم با انتشار بیانیه‌ای برای فرهاد آرزوی موفقیت کرد. این یعنی آغاز پروسه جذب سرمربی جدید.

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی