صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۶

کامران قاسمپور بهترین کشتی‌گیر سال شد

درخشان مثل الماس

محسن وظیفه
روزنامه نگار

نظرسنجی بحث‌برانگیز فدراسیون کشتی با برتری کامران قاسمپور به پایان رسید تا این نابغه آینده، به عنوان بهترین کشتی‌گیر سال انتخاب شود. ستاره بی‌بدیل کشتی ایران در دو سال اخیر مسابقات قهرمانی جهان برای رسیدن به این عنوان حسن یزدانی را هم به عنوان رقیب نمی‌دید و در رقابتی نه چندان دردسرساز به عنوان بهترین کشتی‌گیر سال انتخاب شد. هر چند که کشتی‌های خوب کامران در قهرمانی جهان در دو سال اخیر جای هیچ حرفی را هم باقی نگذاشته بود و مشخص بود که با دو قهرمانی مقتدرانه و عبور از جی دن کاکس بهترین کشتی‌گیر ایران می‌شود.
کامران را باید نابغه آینده کشتی ایران دانست. استعداد او در زیر‌گیری و خاک کردن در کشتی‌هایش مقابل کاکس نمایان شد اما قبل از این هم وقتی پشت سر حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم گیر کرده بود، مشخص بود. وقتی دو سال پیاپی قهرمان امیدهای جهان شد، همه متوجه شدند یک استثنا در حال رشد است و بزودی همه معادلات را به هم می‌زند. سال 2018 مجموع کشتی ایران در آزاد و فرنگی در دو رده سنی امید و بزرگسالان بدون طلا مانده بود و این کامران بود که در امیدهای جهان به مدال طلا رسید تا فدراسیون وقت در اوج ناکامی، کورسوی امید داشته باشد.
حالا کامران دو سال پیاپی است که در قهرمانی جهان تمام معادلات را به هم زده و همه برای المپیک سرگیجه گرفته‌اند که او برای طلای 86 کیلوگرم نقشه کشیده و یا می‌خواهد در 97 کیلوگرم برای رشید سعداله اف دردسر درست کند. او همه معادلات را به هم زده که حالا منصور برزگر در 76 سالگی می‌گوید کامران او را به ایام قدیم گذشته برگردانده و با زیرگیری این الماس جویباری یاد روزهای درخشان محمد طلایی، علیرضا حیدری و علیرضا دبیر افتاده است.
 کامران بیش از همه شبیه به علیرضا حیدری کشتی می‌گیرد و حالا همین علیرضا حیدری که به خاطر زیرگیرهایش به عنوان فنی‌ترنی کشتی‌گیر دنیا انتخاب شد، این ستاره آینده‌دار کشتی را شبیه به حاجی مراد گاتسالوف روس‌ها می‌داند و می‌گوید به انتظار نشسته تا کامران طلاهای جهانی را یکی پس از دیگری درو کند. هر چند که خود گاتسالوف هم به تمجید از کامران قاسمپور پرداخته و او را شانس مسلم رسیدن به مدال طلا در المپیک می‌داند.
عباس جدیدی هم که روزگاری خودش یک استثنا در کشتی ایران بود، به جمع افرادی پیوسته که از کامران تعریف و تمجید می‌کنند. چه قدر شایسته است کامران قاسمپور که امروز افرادی‌که روزگاری بهترین ایران و دنیا بودند به تعریف و تمجید از او بپردازند.
کامران برای کشتی ایران یک الماس گرانبها است که به خوبی تراش خورده. روزهای سخت پشت خط ماندن و طعم تلخ شکست خوردن در انتخابی را هم چشیده و حالا به شکلی زیبا در حال درخشش است. باید از این الماس گرانبها به خوبی محافظت کرد؛ خیلی زود در کشتی دنیا به یک ستاره دست‌نیافتنی تبدیل می‌شود.
هنوز کسی فراموش نکرده که کامران با رفتار جوانمردانه‌اش باعث شد تا نناد لالوویچ هم از او تمجید کند و این کشتی‌گیر ایرانی را دارای خصلت‌های مهم فنی و پهلوانی بداند.
کامران قاسمپور در دو سال اخیر دو بار قهرمان جهان شده و حالا در جهانی 2023 می‌تواند سومین طلای جهانی خود را در وزن 92 کیلوگرم کسب کند و برای رسیدن به مدال طلای المپیک سال آینده به وزن 97 کیلوگرم کوچ می‌کند.
حضور در المپیک رؤیای بزرگ کامران است اما برای تحقق این رؤیا کار بسیار سختی دارد و باید این بار زجر افزایش وزن و رسیدن به کیلوهای بیشتر و ساختن عضله‌های قوی را به جان بخرد تا شاید طلای المپیک را در یکقدمی خودش ببیند. کامران می‌تواند با طلای جهانی 2023 به معدود کشتی‌گیران ایران در تاریخ برسد که سه طلای جهان را کسب و خودش را آماده رسیدن به جمع نابغه‌ها می‌کند. 

جستجو
آرشیو تاریخی