صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

جوانان ایران فرصت صعود به جام جهانی را با شکست مقابل عراق از دست داد

حذف با فوتبال از مد افتاده

تیم جوانان ایران با شکست یک بر صفر مقابل عراق فرصت صعود به جام جهانی را از دست داد. تک گل جوانان عراق در بازی حساس مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های جوانان آسیا در دقیقه 1+90 زده شد، وقتی همه منتظر بودند که این بازی کم‌ حادثه به وقت اضافه برود. این گل برای جوانان ایران یک شوک بود و در زمان کوتاه باقی‌مانده راهی برای جبران آن نداشتند.
سرگروهی تیم جوانان به آنها کمک کرد که از روبه‌رو شدن با ازبکستان میزبان اجتناب کنند، ولی مشخص بود که عراق هم قرار نیست حریف آسانی باشد. جوانان ایران در نیمه اول مالکیت بیشتری داشت، ولی بازی متعادل بود و هیچ‌کدام از دو تیم فرصت گلزنی مهمی نداشتند.
عراق در نیمه دوم تغییراتی داشت و توانست کنترل بیشتری بر بازی داشته باشد. جوانان ایران که در بازی‌های قبلی هم مشکلاتی در گردش توپ و طراحی حمله داشت، در این دقایق نمی‌توانست دروازه عراق را به خطر بیندازد و ارسال توپ‌های بلند هم با توجه به حضور مدافعان قلدر حریف چاره‌ساز نبود.
مرفاوی تلاش کرد با تعویض‌هایش جریان بازی را تغییر بدهد. یکی از بازیکنان تازه‌وارد حسین‌نژاد بود که مقابل ویتنام هم نمایش خوبی داشت و گل سوم را زد. چیزی نمانده بود که او بعد از ورود به زمین با یک ضربه ایستگاهی دیدنی دروازه عراق را هم باز کند، ولی حسین حسن با یک شیرجه دیدنی توپ را از گوشه دروازه بیرون کشید. تعویض سحرخیزان اما که در بازی‌های گذشته بهترین مهاجم ایران بود، عجیب به نظر می‌رسید.

ناهماهنگی‌هایی که  برطرف نشد
عراق در دقیقه 80 فرصت خیلی خوبی داشت که مهاجم این تیم در دهانه دروازه نتوانست توپ را قطع کند. این هشداری برای کادر فنی بود که کنترل بازی را دوباره در دست بگیرد. حدود ده دقیقه بعد علی جاسم در حالی که سه مدافع ایران او را اسکورت می‌کردند، وارد محوطه جریمه شد و با یک شوت نوک پا به گوشه دروازه تیمش را به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا و البته جام جهانی فرستاد. در این صحنه میلاد کر در پوشش تعلل کرد و در نهایت توپ از بین پاهای او به گوشه دروازه رفت.
مرفاوی در این مسابقات بازیکنان خوبی در اختیار داشت، ولی ناهماهنگی‌هایی که از بازی اول در فاز حمله دیده می‌شد تا روز آخر برطرف نشد. فاصله خطوط در دقایقی از بازی زیاد بود و پاس‌ها در خط میانی سرعت کافی نداشت تا بتواند دفاع حریف را بشکافد. تیم جوانان تکیه زیادی به توپ‌های بلند و اوت دستی داشت، ولی در برابر تیم عراق که خط دفاعی جنگنده و سرزنی داشت بر خلاف ویتنام روی این توپ‌ها ضعفی نشان نداد. در نهایت این سبک فوتبال قدیمی و از مد افتاده راهی به جام جهانی پیدا نکرد.

مرفاوی: بازیکنان مقصر بودند!
مرفاوی در نشست خبری بازیکنان را مقصر این شکست دانست و گفت: «بازی حساسی برای هر دو تیم بود اما آنچه را که ما از بچه‌ها می‌خواستیم، انجام ندادند. تیم عراق در جنگ‌های تن به تن موفق بود و سعی کردند توپگیری کنند اما بچه‌های ما شرایط فنی لازم را نداشتند و در درگیری‌های یک در مقابل یک، حریف موفق‌تر بود. البته آنها موقعیت آنچنانی نداشتند و در نیمه دوم یک توپ از جلوی دروازه رد شد اما روی یک شوت به گل رسیدند و موفق شدند این بازی را ببرند و من هم تبریک می‌گویم.»
سرمربی جوانان اضافه کرد: «همانطور که گفتم حریف روی یک موقعیتی که به دست آورد، از پشت هجده قدم شوت زد و متأسفانه بازیکنان ما هم تمرکز لازم را نداشتند و در زمان بدی گل دریافت کردیم و نفراتی هم که به تیم اضافه کردیم، نتوانستند به ما کمک کنند. به هر حال از نظر من گل را روی عدم تمرکز دریافت کردیم.»
مرفاوی در واکنش به اینکه بازی بسته و کم موقعیت دنبال شد، گفت: «یک بازی حساس بود و هر دو تیم دنبال صعود به جام جهانی بودند. زمانی که قرار به حذف یک تیم باشد، طبیعی است که آن بازی کم‌ موقعیت دنبال شود و هر دو تیم با احتیاط بازی کنند و بازی درگیرانه باشد؛ همین بازی درگیرانه باعث شد که موقعیت‌های کمی برای هر دو تیم به وجود بیاید و یکی از راه‌های گلزنی همان شوت زدن بود که آنها استفاده کردند و به گل رسیدند.»

جستجو
آرشیو تاریخی