صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

انتقاد از سیاست‌های دولت بریتانیا کار دست آقای گل جام جهانی داد

تعلیق گری لینه‌کر

هفته پیش دولت ریشی سوناک که خود اصالتی هندی دارد طرحی را به مجلس ارائه داد تا پناه‌جویانی که بوسیله قایق‌های کوچک خود را به خاک این کشور می‌رسانند حق درخواست پناهندگی نداشته باشند و به کشور خودشان یا کشور ثالثی در آفریقا دیپورت شوند. این قانون باعث شد تا شب گذشته برای اولین بار در ۵۹ سال گذشته، برنامه فوتبالی
Match Of The Day بدون مجری، بدون استودیو و بدون گزارشگران اختصاصی شبکه بی‌بی‌سی پخش شود!
این برنامه نزدیک به ۶ دهه است روی آنتن شبکه ملی انگلیس است، تنها شبکه رایگان بریتانیاست که اجازه پخش خلاصه بازی‌ها و تصاویر لیگ برتر را دارد اما حالا به دلیل موضع‌گیری مجری معروفش دچار مشکل شده.
در انگلیس فوتبال‌ها توسط شبکه‌های پولی اسکای و بی‌تی پخش می‌شود و تنها بی‌بی‌سی اجازه دارد در یک برنامه تحلیلی خلاصه بازی‌ها را پخش کند اما حالا به دلیل موضع‌گیری مجری اصلی برنامه علیه سیاست‌های دولت مستقر، این برنامه دچار مشکل شده است.
برنامه Match Of The Day را گری لینه‌کر اجرا می‌کند. مجری معروف انگلیسی که خودش فوتبالیست بوده و در جام جهانی ۱۹۸۶ بالاتر از مارادونا آقای گل مسابقات شد. او از وقتی که دولت دست راستی و محافظه‌کار به قدرت برگشته اعلام کرده سیاست‌های آنها علیه پناه‌جویان مورد قبولش نیست. هفته پیش که طرح دولت ریشی سوناک به مجلس عوام رفت آقای لینه‌کر توئیت‌های زیادی علیه این اقدام منتشر کرد که در یکی از آنها این کار دولت را با کار نازی‌های دهه ۳۰ مقایسه کرد. همین باعث شد تا نمایندگان حزب مستقر خواهان برخورد BBC که بودجه‌اش از دولت تأمین می‌شود بشوند.
جمعه ظهر سرانجام خبر آمد که بی‌بی‌سی و لینه‌کر دچار مشکل شده‌اند. شبکه انگلیسی در بیانیه‌ای اعلام کرد فعلاً لینه‌کر از اجرای برنامه که آن‌ را از سال ۱۹۹۹ در دست دارد کنار گذاشته شده. بی‌بی‌سی در این بیانیه آورده بود: «ما به گری لینه‌کر گفته‌ایم که فعالیت اخیر او در شبکه‌های اجتماعی، نقض دستورالعمل‌های ما بوده است. تا زمانی که ما موضعی موافق و روشن در مورد اظهارنظر در رسانه‌های اجتماعی نداشته باشیم، او از مجری‌گری برنامه
Match of the Day کناره‌گیری خواهد کرد. وقتی حرف از مجری‌گری و پوشش اتفاقات فوتبالی و ورزشی باشد، گری لینه‌کر رقیب ندارد. ما هرگز نگفته‌ایم که او نمی‌تواند در مورد مسائل مهم نظر داشته باشد. اما ما تأکید داریم که این مجری باید از جانبداری در مورد مسائل سیاسی حزبی یا جنجال‌های سیاسی خودداری کند.»
طرفداران تصمیم بی‌بی‌سی می‌گویند لینه‌کر قانون جانبداری این شبکه را زیرپا گذاشته و آشکارا علیه یک حزب موضع گرفته. روزنامه‌های نزدیک به محافظه‌کاران از این تصمیم حمایت کرده‌اند اما اکثریت کاربران در شبکه‌های اجتماعی و همینطور نمایندگان احزاب چپ مثل کارگر با این بیانیه مخالفند و حتی آن را تصمیمی بزدلانه می‌دانند.
لینه‌کر سال گذشته در مصاحبه با خود شبکه بی‌بی‌سی گفته بود که آزار پناه‌جویان که به دلیل مشکلات جنگی یا اقتصادی سخت حاضر به مهاجرت شده‌اند برایش قابل قبول نخواهد بود. او اعتقاد داشت یک مجری مستقل است و حق دارد نظراتش را به صورت علنی اعلام کند اما مدیران بی‌بی‌سی که گفته می‌شود به حزب محافظه‌کار نزدیک هستند چنین نظری نداشتند.
بعد از کنار گذاشتن موقت لینه‌کر از اجرای Match of the Day دیگر مجریان این شبکه از جمله الکس اسکات که شنبه ظهرها برنامه فوتبال فوکوس را اجرا می‌کند، حاضر نشدند حتی به صورت موقت جانشین بازیکن پیشین تیم ملی انگلیس شوند. بعد هم کارشناسان این برنامه یکی یکی از اجرا انصراف دادند. ابتدا آلن شیرر و بعد یان رایت. بی‌بی‌سی جمعه شب اعلام کرد به نظر کارشناسان احترام می‌گذارد و برنامه شنبه شب را بدون استودیو کارشناسی روی آنتن می‌فرستد. در طی ۵۹ سال گذشته که این برنامه روی آنتن می‌رود، برای اولین بار بود که چنین اتفاقی می‌افتاد.

جستجو
آرشیو تاریخی