صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

در روزهای امیدواری به دبل قهرمانی

استقلال در دفاع سختگیر نیست

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
استقلال در شش هفته اخیر لیگ برتر 15گل به ثمر رسانده و توانسته آمار گلزنی خود را به طرز مشهودی ارتقا دهد. آبی‌‎ها در مجموع 31 گل زده تا پایان هفته بیست و دوم لیگ برتر دارند که گلزنی در هفته‌های اخیر تأثیر بسیاری در افزایش میانگین گل‌های زده استقلال در فصل جاری داشته است.
 میانگین گل زده استقلال 4/1 را نشان می‌دهد که البته آمار قابل قبولی برای استقلال نیست که در فصل قهرمانی آمار گلزنی بسیار ایده‌آل‌تری از خود به‌جا گذاشته بود، با این حال استقلال با همین تعداد گل زده نیز تیم دوم لیگ برتر از منظر گلزنی محسوب می‌شود و شرایط مطلوبی در جدول گلزنان لیگ برتر دارد.
در بخش دفاعی که نقش بیشتری در موفقیت تیم‌ها ایفا می‌کند، اما استقلال اوضاع مطلوبی ندارد. فصل پیش آبی‌ها تا پایان لیگ فقط 10 بار دروازه خود را به روی حملات حریف باز شده دیدند. تیمی که فصل قبل روی پرده نمایش لیگ برتر آمد، از نظر دفاعی یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال ایران بود و توانست با اتکا به مدافعان بی‌نقص خود مقام قهرمانی را سه هفته مانده به پایان لیگ قطعی کند. در آن فصل سیدحسین حسینی 18 بار موفق به کلین‌شیت شد و از این منظر نیز استقلال تیمی دست نیافتنی بود.
(یادمان نرود که استقلال فصل پیش در شرایطی توانست به بهترین تیم دفاعی لیگ تبدیل شود که یزدانی و مرادمند را که دو مدافع کلیدی محسوب می‌شدند در میانه‌های راه از دست داد)
در فصل جاری اما اندیشه‌های تازه‌ای وارد استقلال شده و همان‌طور که ساپینتو هم می‌خواست استقلال روی مدار دیگری در حرکت است.
این تغییرات نشأت گرفته از برنامه‌های تاکتیکی است که از همان ابتدای فصل از سوی ساپینتو در استقلال بنا شد. به یاد می‌‎آوریم که ساپینتو در روزهای آغازین فعالیت خود در استقلال با انتقاد از تاکتیک‌هایی که مجیدی به کار می‌گرفت اعلام کرد که من هرگز دوست ندارم تیمم فقط دفاع کند. من فوتبال رو به جلو می‌خواهم و به‌دنبال بازی‌های پرگل هستم.
البته ساپینتو به طور میانگین به آن آماری که در ذهن خودش بود و ابتدای فصل ترسیم کرد، نرسیده است. تنها در شش هفته اخیر است که میانگین گلزنی استقلال ارتقا یافته وگرنه استقلال تا قبل از ورود به این هفته‌ها از نظر گلزنی نیز تیم آنچنان موفقی نبود و این طور که پیدا است سرمربی آبی‌ها در بخش هجومی نیز به آنچه در ذهن داشته نرسیده اما به هر حال در لیگی که گلزنی در آن سخت و دشوار انجام می‌شود، قرار گرفتن در جایگاه دومی بهترین گلزنان لیگ برتر نمی‌تواند عملکرد نامطلوبی باشد.
آنچه موفقیت استقلال در فصل جاری را تضمین می‌کند افزایش تعداد گل زده نیست. استقلال برای رسیدن به جام قهرمانی نیازمند برخورداری از یک خط دفاع کم‌نقص و سختگیر است. اگر استقلال بتواند در خط دفاع میانگین گل‌های خورده خود را کاهش دهد، از اقبال بیشتری برای قهرمانی برخوردار خواهد بود.
استقلال اکنون 17 گل خورده که 7 گل بیشتر از تمام بازی‌های فصل پیش است. با توجه به اینکه 8 بازی دیگر تا پایان لیگ باقی مانده و استقلال اکنون با تیم ذوب‌آهن مشترکاً در رتبه پنجم بهترین مدافعان لیگ قرار دارد، لازم است که از نظر دفاعی وضعیت استقلال تغییرات محسوسی داشته باشد تا در هفته‌های پایانی لیگ دچار بحران نشود و با اتکا به یک تیم دفاعی قابل قبول بتواند شانس خود را تا روز پایانی برای رسیدن به قهرمانی بالا نگه دارد.

ZOOM

بازی امروز پرسپولیس و سپاهان البته نقشی انکار‌ناپذیر در قهرمانی استقلال خواهد داشت. استقلال اکنون 3 امتیاز از صدر جدول فاصله دارد که بهترین نتیجه برای استقلال تساوی پرسپولیس و سپاهان است. حتی برد پرسپولیس نیز در قیاس با برد سپاهان برای آبی‌ها نتیجه مطلوب‌تری خواهد بود؛ هر چند که استقلال در بازی یکشنبه شب باید تیم فولاد را شکست دهد و امتیازی در آن میدان از کف ندهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی