صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

فینـــــــــــال 1401 دوئل شکارچیان باهوش

این آخرین مسابقه پرسپولیس در سال ‌جاری خواهد بود و البته در مورد سپاهان هم مصداق دارد. این آخرین و احتمالاً مهم‌ترین بازی پرسپولیس در این سال یا فصل فوتبالی است؛ بازی برگشت با مهم‌ترین رقیب در راه قهرمانی. سپاهانی که تا چند هفته قبل 5 امتیاز از پرسپولیس عقب بود حالا دو امتیاز بیشتر از سرخ‌ها دارد و جای آنها را در صدر گرفته و حالا در 8 هفته باقی‌مانده تا پایان فصل این بازی حکم فینال سال یا فینال فینال‌ها را پیدا کرده چرا که برنده این مسابقه تا حدود زیادی به قهرمانی امیدوار می‌شود و تیم دیگر را از رسیدن به جام ناامید خواهد کرد.
پرسپولیس همین 17 روز قبل در بازی بزرگ جام حذفی سپاهان را شکست داد و این تیم را از آن جام بیرون انداخت اما در جام مهم‌تر فعلاً رقیب اصفهانی دو قدم پیش است و تیم یحیی برای قهرمانی اول باید این تیم را بگیرد و جا بگذارد. پرسپولیس بعد از آن پیروزی بزرگ شرایط روانی فوق‌العاده‌ای پیدا کرد و با وجود اندک مشکلات جزئی فنی اما نفت مسجدسلیمان و تراکتور را شکست داد. نکته مهم پیروزی‌های اخیر عملکرد تیم یحیی در گلزنی است هر چند پرسپولیس در بین 5 تیم بالای جدول ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را دارد، با وجود این آنچه بیشتر اهمیت یافته حس برنده‌خواهی و بازپس گرفتن صدر است. حرکتی که درست بعد از بازی حذفی آغاز شد و همه اعضای تیم هم‌قسم شدند تا اجازه ندهند مثل فصل قبل جام از دست‌شان خارج شود.
پرسپولیس برای قهرمانی نیاز مبرم به پیروزی در این مسابقه دارد و پیش‌بینی می‌شود چنانچه در این بازی برنده از زمین بیرون بیاید دیگر به سختی امتیاز خواهد داد و اجازه نمی‌دهد جایگاهش در صدر براحتی از دست برود ضمن اینکه شاگردان گل‌محمدی می‌دانند تیم ساپینتو هم در دو قدمی آنهاست و با لغزش بعدی و رسیدن استقلال دوباره فشار روی آنها چند برابر خواهد شد.
پرسپولیس در چهار بازی اخیرش در لیگ برتر سپاهان را شکست نداده و آخرین بردش در لیگ به 13 بهمن 1397 یعنی حدود چهار سال قبل برمی‌گردد اما سپاهان هم آمار جالبی مقابل سرخ‌ها ندارد و در 14 تقابل قبلی این دو تیم فقط دو بار برنده بوده است.
سپاهان صاحب بهترین خط حمله لیگ است. آنها در 10 بازی گذشته خود تنها مقابل پیکان موفق به گلزنی نشدند ضمن اینکه در 8 بازی خود فقط به آلومینیوم اراک امتیاز داده‌اند و در هر 8 بازی گل زده‌اند. پرسپولیس هم تا مقطعی عنوان بهترین خط دفاع را به خود اختصاص داده بود اما حالا بعد از مس رفسنجان و ایرالکو تیم سوم این آیتم است. پرسپولیس فقط در یکی از چهار بازی آخرش کلین‌شیت کرده است اما سپاهان هم در این آیتم شرایط خوبی ندارد و آنها هم فقط یک بار در مسابقه اخیر کلین‌شیت کرده‌اند. سپاهان و پرسپولیس بیشتر از هر تیمی در لیگ برتر برنده شده‌اند اما سپاهان صاحب کمترین تعداد باخت است و پرسپولیس می‌تواند با شکست حریف قدرتمندش این رکورد را از بین ببرد.
پرسپولیس در لیگ برتر بیشتر از هر تیمی به سپاهان باخته (14 بار) اما آمار یحیی مقابل حریف اصفهانی قابل ملاحظه است چرا که فقط یک بار به این حریف باخته. تیم یحیی در 5 مسابقه اخیرش در لیگ برتر یک باخت به هوادار داشته و مقابل تیم رحمتی تن به تساوی داده اما سه برد هم داشته است. به نظر می‌رسد سعید صادقی تنها غایب پرسپولیس برای این بازی باشد و سایر نفرات مثل دیاباته، گولسیانی و سرلک برای این مسابقه آماده‌اند. برآیند این نکات آماری با توجه به موقعیت دو تیم در جدول، حساسیت و تعیین کنندگی نتیجه مسابقه در قهرمانی و شرایط روحی و فنی دو تیم این‌طور به ذهن متبادر می‌کند که بازی بسیار نزدیک و به احتمال زیاد مساوی خواهد شد.
با وجود این می‌توان از دو تیم توقع یک بازی زیبا و پویا را هم داشت. پرسپولیس تیم اول بازی مالکانه است و بیشتر از هر تیم دیگری پاس می‌دهد. پرسپولیس تیم شوتزنی نیست و بازیکنانش دقت شوت بالایی ندارند اما از کمترین شوت به دروازه حریفان‌شان بهترین نتیجه را می‌گیرند. تیم یحیی تیم اول نرخ تبدیل شوت به گل به حساب می‌آید و جالب اینکه سپاهان در این آیتم، تیم دوم لیگ است پس دوئل این دو شکارچی زیرک و باهوش جذاب خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی