صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

روزهای تاریک سابر در جام جهانی شمشیربازی

آژیر خطر!

به صدا درآمدن زنگ خطر از این بلندتر نمی‌شود. بحث یک بار و دوبار هم نیست که این ناکامی‌ها را اتفاقی بدانیم و افت‌های طبیعی تعبیر کنیم.
آن هم درباره رشته‌ای مانند سابر که سال‌ها روند رو به رشدی را طی کرده بود اما حالا هر روز بدتر از دیروز نتیجه می‌گیرد. باخت‌های نواری را مقابل حریفان آسیایی متحمل می‌شود و ستاره‌هایش اتفاقاً بدترین نتایج را کسب می‌کنند. همه اینها یعنی یک جای کار می‌لنگد و باید خیلی زود فکر چاره بود تا کاشته‌های این رشته طی 8 – 9 سال اخیر، به این سادگی پنبه نشود.

یک باخت دیگر
به ژاپن در ایتالیا
دور جدید جام جهانی شمشیربازی اسلحه سابر در حالی در ایتالیا به پایان رسید که سابریست‌های ایران پس از حذف‌های زودهنگام در بخش انفرادی، در بخش تیمی هم با متحمل شدن یک شکست تکراری برابر ژاپن، از صعود به جمع هشت تیم برتر بازماندند تا چندمین ناکامی خود طی هفته‌های اخیر را تجربه کنند.
ملی پوشان سابر ایران که در جام جهانی لهستان نیز با قبول شکست برابر ژاپن از دور رقابت‌ها کنار رفته بودند، در جام جهانی ایتالیا هم پس از شکست دادن بلغارستان، در یک هشتم نهایی به مصاف ژاپن رفتند و در شرایطی که در یک قدمی برد قرار داشتند، بازی برده را باختند تا با تجربه یک باخت دیگر مقابل ژاپن، از صعود به جمع هشت تیم برتر باز بمانند.

روز بد کاپیتان!
علی پاکدامن پس از کنار رفتن مجتبی عابدینی، برجسته‌ترین بازیکن ایران به حساب می‌آید که در رده‌بندی جهانی نیز بهترین جایگاه را دارد. با این حال  روند عملکردی او هم درست مانند تیم ایران به‌شدت نزولی است و نتایج دور از انتظاری می‌گیرد.
پاکدامن که در بخش انفرادی (با داشتن رنکینگ 16 دنیا) مقابل نفر 143 بازنده شد، در بخش تیمی هم بدترین عملکرد را داشت و به نوعی باعث باخت تیم ایران شد.
در رقابت یک هشتم نهایی تیم ایران برابر ژاپن، محمد رهبری 12 امتیاز گرفت و 12 امتیاز هم از دست داد. فتوحی در روز خوب خود 18 امتیاز کسب کرد و تنها 13 امتیاز به حریفان خود داد اما علی پاکدامن در شرایطی 14 امتیاز گرفت که 20 امتیاز به دو حریف خود داد.
پاکدامن که آخرین شمشیرباز ایران در بازی برابر ژاپن بود، بازی را در نتیجه 40 بر 35 به سود ایران تحویل گرفت اما در اتفاقی عجیب، رقابت را با نتیجه 10 بر 5 به حریف واگذار کرد تا تیم ایران بازی برده را با شکست عوض کند و با نتیجه 44 بر 45 بازنده شود.

باخت به خاطر
وسایل قرضی
یکی از حواشی جام جهانی ایتالیا، نرسیدن وسایل سابریست‌های ایران به این کشور بود. اتفاق عجیبی که سوای چرایی، باعث شد تا سرمربی تیم ملی توجیهی برای نتایج ضعیف شاگردانش پیدا کند و بازی با وسایل قرضی را علت عدم تمرکز آنها عنوان کند.
با فرض درستی این ادعا باید از قربانی پرسید که تیم ایران در رقابت­‌های قبلی چه مشکلی داشت که چنین نتایج ضعیف و دور از انتظاری کسب کرد؟

زنگ خطر برای مدعی مدال
تیم سابر ایران به گفته مسئولان ورزش ایران، به نوعی قول مدال بازی‌های آسیایی هانگژو را داده و قرار است روی سکو برود. سکویی که برای ایستادن روی آن باید همین تیم‌های چین و ژاپن را از پیش رو بردارد. تیم‌هایی که فعلاً بردن آنها هم از دسترس ایران دور شده است و در کنار کره‌ای قرار گرفته که سال هاست برای ایران شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسد.
حالا سؤال اینجاست که پورسلمان که به تازگی رئیس فدراسیون شده، با اتکا به این روند قول مدال داده است؟ روند کنونی تیم ایران (که زمانی رده چهارم و پنجم دنیا را هم تصاحب کرده بود) به رده‌های هفتم و هشتم دنیا فرستاده و شانسش برای کسب مدال در قاره کهن را هم به کمترین میزبان خود در سال‌های اخیر رسانده است. پس هرچه سریع تر باید فکری به حال این تیم کرد تا سال آینده، هم در روند کسب سهمیه المپیک شرایط بهتری داشته باشد و هم بتواند قول‌های آقای رئیس در بازی‌های آسیایی را به واقعیت تبدیل کند.

جستجو
آرشیو تاریخی