صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

راند اول به سود آبی‌اناری‌ها

ال‌کلاسیکوی عجایب!

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

بارسلونا در بازی رفت مرحله نیمه نهایی کوپا دل‌ ری، یک برد کلیدی دیگر مقابل رقیب سرسختش رئال مادرید کسب کرد و شب پنجشنبه لوس بلانکوس را در سانتیاگو برنابئو 1-صفر شکست داد.
در شروع بازی سفیدپوشان کار را هجومی آغاز کردند و حتی بنزما موفق شد توپ را از خط دروازه حریف رد کند، اما این گل در شرایط آفساید به ثمر رسید، بعد از این گل مردود، بارسلونا بهتر و هجومی‌تر کار را دنبال کرد و موفق شد روی حرکت انفرادی کسیه و اشتباه میلیتائو به گل برسد. در حالی که رئالی‌ها انتظار داشتند این گل نیز آفساید اعلام شود، پس از بررسی VAR گل قبول شد و مادرید در خانه 1-صفر عقب افتاد. نیمه دوم رئال مادرید کاملاً تهاجمی و بارسلونا کاملاً تدافعی بازی را آغاز کردند، هیچ‌یک از سلاح‌های آنچلوتی تا پایان بازی جواب نداد و در نهایت بازی با همان یک گل به نفع شاگردان ژاوی به پایان رسید. دو تیم طی یک ماه آینده به ترتیب در 19 مارس در لالیگا و در 5 آوریل در بازی برگشت کوپا دل ری در برنابئو به مصاف هم خواهند رفت.

پس از شکست رئال مادرید مقابل بارسلونا، کارلو آنچلوتی سرمربی این تیم مقابل خبرنگاران نشست و به سؤالات پاسخ داد:
بیش از 60 درصد مالکیت توپ، اما صفر شوت در چهارچوب؟ «بازی خوبی بود، پرسینگ بالا بود و بارسا فقط حدود 40 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت. خوب کار کردیم، اما در محوطه حریف حرفی برای گفتن نداشتیم، دفاع آنها بسیار فشرده و با ثبات بود و ما را مجبور کرد که رو به سانتر کردن بیاوریم،‌ بازی همانطور که می‌خواستیم پیش رفت و این به ما برای بازی برگشت اعتماد به نفس می‌دهد. برای بازی برگشت باید کاری را که امروز انجام دادیم تکرار کنیم.»
بعد از برد 2-5 مقابل لیورپول چه اتفاقی برای تیم افتاده است؟ «بازی‌ها متفاوتند، عملکرد دفاعی لیورپولی اصلاً به عملکرد اتلتیکو و بارسلونا شباهت ندارد و شرایط هر بازی فرق می‌کند.»
بارسلونا لایق برد امشب بود؟ «نه، کاملاً واضحه. آنها به سختی روی دروازه ما موقعیت ایجاد می‌کردند و گلی که خوردیم کاملاً شانسی بود، امشب یکی از بهترین بازی‌های این فصل ما از نظر دفاع و پرس حریف بود.»
عملکرد داور؟ «در کل خوب بود اما در برخورد بین وینیسیوس و دی یونگ کمی عصبی عمل کرد اما در کل مشکلی نبود.»
ژاوی گفته که مادرید همچنان شانس اول رفتن به فینال است: «خب، در حال حاضر ما با یک گل عقب هستیم اما برای بازی برگشت اعتماد به نفس داریم و می‌خواهیم که بازی برگشت را ببریم.»
از نظر روحی تیم را چگونه می‌بینید؟ «باخت همیشه دردناک است، اما برای بازی برگشت اعتماد به نفس خوبی خواهیم داشت.» بازی بسیار تدافعی بارسلونا: «پیدا کردن فضا بین بازیکنان‌شان بسیار سخت بود، آنها بسیار فشرده بازی می‌کردند. من از چیزی پشیمان نیستم و خیلی خوشحالم، امیدوارم این بازی را در برگشت نیز تکرار کنیم.»

 

 

توهین گاوی به وینی
وینیسیوس پس از شروع نیمه دوم، در یک دوئل با گاوی درگیر شد. جوان بارسا لحظاتی پس از جریمه شدن به دلیل درگیری با وینگر مادریدی، حرف‌های تندی را به وینی زد که با توجه به لب‌خوانی‌های انجام شده مشخص شد هافبک بارسا وینی را «حرامزاده» خطاب کرده است.

 


وینیسیوس به داور مونوئرا مونترو چه گفت؟
این اولین و قطعاً آخرین باری نخواهد بود که وینی با داور جر و بحث می‌کند. بعد از سوت پایان نیمه اول وینیسیوس همراه با کریم بنزما و دنی کارواخال به داور مسابقه نزدیک شدند و طبق تصاویر ضبط شده رو به داور گفت: «او اول روی من خطا کرد. با شما همیشه همینطور است! همیشه همینطور!»

این بازی شاید از لحاظ فنی چیز خاصی نداشت اما از طرفی تنش و جنجال در آن کم نبود، ژاوی همراه با گاوی، دنی کارواخال و وینیسیوس جونیور نقش اصلی این درگیری‌ها بودند. وینگر برزیلی رئال مادرید بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت اما بیشتر به دلیل درگیری با حریفان و اعتراض به داور! درگیری وینیسیوس با دی یونگ در اواسط نیمه اول باعث شد که داور یک کارت زرد به وینگر برزیلی نشان دهد. او دی یونگ را از گردن گرفت و در حرکتی که بیشتر شبیه به فن جودو بود تا فوتبال، او را به زمین انداخت.

بارسلونا و رکورد ناخواسته
درست است که آبی‌اناری‌ها رئال مادرید را شکست دادند، اما فوتبالی که ارائه دادند سبک همیشگی بارسا که در آن ادعا دارد را زیر سؤال برد. بارسلونا که همیشه به مالکیت توپ مشهور است، در این بازی کمترین درصد مالکیت توپ را در تاریخ باشگاه یا حداقل از زمان شروع جمع‌آوری رکوردها به ثبت رساند. کاتالان‌ها فقط 35.3 درصد از توپ را در سانتیاگو برنابئو در اختیار داشتند که بسیار کمتر از میانگین آنها در کل فصل است (63.7) با این وجود اما آنها از نظر شوت در چهارچوب نسبت به رئال مادریدی که هیچ‌کدام از شوت‌هایش در چهارچوب ترشتگن نبود آمار بهتری داشتد (2 شوت در چهارچوب).


ژاوی و کارواخال
توهین‌ها به همین جا ختم نشد، در اواسط نیمه دوم، سرمربی بارسلونا پس از نبرد هوایی کارواخال با بالده، از مدافع کناری رئال مادرید عصبانی شد، ژاوی ابتدا به کارواخال گفت: «تو خیلی باهوشی» اما هنگامی که مدافع مادرید شروع به بازگشت به زمین تیمش کرد، هافبک سابق اسپانیایی نظرش را تغییر داد و گفت: «احمق، تو احمقی.»

رئال هنوز شانس
اول قهرمانی است

ژاوی هرناندز، سرمربی بارسلونا پس از پیروزی صفر-1 تیمش مقابل رئال مادرید در بازی رفت نیمه نهایی کوپا دل ری، به سؤالات خبرنگاران جواب داد:
از نتیجه راضی هستید؟ «از کار دفاعی تیمم بسیار راضی هستم. مادرید تا فرصتی که به رودریگو رسید موقعیت خاصی نداشت. باید تلاش بیشتری کنیم و برخی نقاط ضعف تیم را برطرف کنیم.»
در بازی تنش‌های زیادی وجود داشت: «بله، اما با احترام و بازی جوانمردانه از سوی هر دو تیم.»
مالکیت توپ زیادی نداشتید اما در دفاع خوب بودید، آیا برنامه این بود؟: «نه، برنامه این بود که مالکیت توپ را داشته باشیم و در نیمه حریف بازی کنیم و بر توپ مسلط شویم. اما وقتی مادرید روبه‌روی شماست همه چیز فرق می‌کند. در نهایت مشکلی نیست، مادرید به سختی می‌توانست روی دروازه ما موقعیت ایجاد کند و این نشان می‌دهد که حداقل در دفاع ما فوق‌العاده بودیم. دفاع بخشی از این ورزش است.»
گام بزرگی را مقابل رئال برداشتید؟ «مسأله این است که هنوز برای من، مادرید شانس اول رسیدن به فینال است. آنها تیم بسیار خوبی دارند اما امروز تهدیدهای آنها را به حداقل رساندیم. وینیسیوس که معمولاً در هر بازی 6 یا 7 شانس دارد، هیچ موقعیتی نداشت. آنها قهرمان لیگ و اروپا هستند، باید برای چنین شب‌هایی ارزش قایل شوید. »
چرا مادرید هنوز شانس اول است؟ «چون آنها امروز مقابل ما بر توپ و بازی مسلط بودند. ما نتوانستیم راه حلی برای پرس آنها پیدا کنیم. بردیم اما خوب دفاع کردیم.
 بارسا 35 درصد توپ و میدان را داشت: «از نحوه بازی با توپ راضی نیستم. آنها ما را به نیمه خودمان برگرداندند و بر ما مسلط شدند. اما تیم به خوبی مقاومت کرد. امروز رنج‌های زیادی را متحمل شدیم و بازیکنانی مانند کسیه و بوسکتس بازی را با خستگی به پایان رساندند.»
 آرائوخو وینی را مهار کرد؟ «برای من او یکی از بهترین مدافعان جهان است. مارکوس آلونسو و بالده هم بازی فوق‌العاده‌ای داشتند. من از کار دفاعی تیمم بسیار راضی هستم.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی