وقت مفید جایگزین وقت‌های تلف شده در فوتبال می‌شود

همیشه یکی از مباحث بحث‌برانگیز در دنیای فوتبال کم و زیاد گرفتن وقت‌های تلف شده برای جبران دقایقی از بازی است که در آنها به هر دلیلی توپ در جریان قرار ندارد. فیفا حالا به طور جدی قصد دارد فکری به حال این قضیه کند و به همین دلیل هم محاسبه وقت‌ مفید برای هر بازی - سیستمی که در فوتسال و برخی رشته‌های ورزشی مانند بسکتبال هم وجود دارد - را در دستور کار قرار داده است. با این حال این طرح هم مخالفان و موافقان خودش را دارد. به همین دلیل هم قرار بر این شده که این طرح در جلسه بعدی اتحادیه قانونگذاران فوتبال (IFAB) در لندن به رأی گذاشته شود.
بحث وقت‌های مفید به جای وقت‌های تلف شده، ایده جیانی اینفانتینو رئیس فیفا بوده و او در ادامه اقداماتش برای زیر و روکردن فوتبال مانند 48 تیمی کردن جام جهانی و تغییر فرمت جام جهانی باشگاه‌ها و... حالا قصد دارد یکی دیگر از طرح‌هایی که به زعم او لازمه فوتبال مدرن است را اجرایی کند.
طرح جدید فعلاً لازم‌الاجرا نخواهد بود اما فیفا به طور کل آنها را روی میز گذاشته است و تعجبی نخواهد بود اگر از سال 2024 به بعد فوتبال دیگر 90 دقیقه‌ای برگزار نشود یا اینکه آفسایدگیری دیگر به این شیوه‌ای که امروز شاهدش هستیم، نباشد.
در جلسه بعدی IFAB مسائل فراوانی مورد بحث قرار خواهد گرفت اما این دو موضوع مورد توجه ویژه‌ای قرار می‌گیرند.
 در کنار آنها اما ممکن است مصوبات جدید فیفا هم مورد بررسی قرار بگیرد. از جمله آنها می‌تواند به ممنوع شدن شادی‌های طولانی پس از گلزنی تیم‌ها در وقت‌‌های تلف شده اشاره کرد که قرار است از 30 ژوئن اجرایی شود. طبق این مصوبه، داوران از تاریخ یاد شده نباید اجازه دهند که شادی پس از گل تیم‌‌ها که معمولاً یک تا یک و نیم دقیقه طول می‌کشید، در وقت‌های تلف شده نیز رخ دهد. دنیای فوتبال موافق وقفه‌های کمتر در طول بازی‌هاست و فیفا هم نگران این موضوع است.
طرح دیگر هم بحث آسان‌گیری در آفساید‌ها به نفع مهاجمان است. آرسن ونگر سرمربی سابق آرسنال و رئیس بخش توسعه فوتبال فیفا، یکی از موافقان این طرح است که پیشنهاد داده ملاک آفساید‌گیری باید آخرین عضو از بدن مهاجم باشد و اگر آن عضو هم با بدن مدافع در یک راستا قرار داشت - حتی اگر بخش بیشتر بدن مهاجم جلوتر باشد - نباید آفساید گرفته شود.
جستجو
آرشیو تاریخی