صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۶

تورنمنت بین‌المللی کشتی در بلغارستان و شکست یزدانی

باخت‌های پر هزینه

محسن وظیفه
روزنامه نگار

 تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی برای حضور در مسابقات نیکولاپتروف و دانکلوف در بلغارستان با ۱۴ کشتی‌گیر راهی صوفیه شدند. ۸ کشتی‌گیر در آزاد و ۶ کشتی‌گیر در فرنگی برای این مسابقات انتخاب شدند که در روز نخست ۳ کشتی‌گیر در آزاد و یک کشتی‌گیر در فرنگی به روی تشک رفتند که از این جمع سه نفر به فینال رسیدند. در روز دوم هم شش کشتی‌گیر؛ سه نفر در آزاد و سه نفر در کشتی فرنگی به روی تشک رفتند اما نتایج روز دوم با روز نخست برای شاگردان پژمان درستکار تفاوت زیادی داشت. مصطفی قیاسی و ارشک محبی در کشتی‌ آزاد و شاهین بداغی در کشتی فرنگی فینالیست‌های ایران در روز نخست بودند و امیر محمد یزدانی که مهم‌ترین عضو کاروان ۱۴ نفره ایران بود در نیمه نهایی شکست خورد تا به فینال هم نرسد. در روز دوم مسابقات هم در سه وزن آزاد و سه وزن کشتی فرنگی برگزار شد که سعید کریمی‌زاده در ۸۷، وحید دادخواه در ۹۷ و مرتضی الغوثی در ۱۳۰ کیلوگرم برای کشتی فرنگی و مهدی رحیمی در ۵۷، امیر علی فریدی در ۶۵ و عرفان الهی در ۷۴ کیلوگرم برای کشتی آزاد به روی تشک رفتند که آزادکاران در روز دوم هیچ نماینده‌ای در فینال نداشتند و هر سه کشتی‌گیر در همان دور نخست شکست خوردند.
 
سال گران
امسال برخلاف دو سال گذشته فدراسیون کشتی هزینه زیادی برای اعزام تیم‌های آزاد و فرنگی انجام داده و حالا بعد از تجربه شرکت در تورنمنت‌های کرواسی و مصر حضور در بلغارستان هم در برنامه کشتی قرار گرفته است. این تورنمنت‌ها با توجه به گرانی ارز هزینه زیادی را روی دست فدراسیون کشتی می‌گذارد اما با وجود این فدراسیون خواهان اجرای برنامه کادرفنی است. کاری که حداقل سال گذشته دیده نشد؛ به طور مثال سال گذشته که فدراسیون به دنبال کوتاه کردن زمان برگزاری اردوها بود، تیم ملی کشتی فرنگی از اواسط اسفند تازه اردوی خود را شروع کرد. شاید نتایج تیم ملی کشتی فرنگی در جهانی سال گذشته باعث شده تا فدراسیون از برنامه‌ریزی قبلی خود کمی عقب‌نشینی کند و تن به برگزاری اردوهای بلند مدت و حضور در تورنمنت‌ها داده است. آن ‌هم در شرایطی که با گرانی ۱۰۰درصدی قیمت دلار نسبت به سال گذشته هزینه زیادی روی دست فدراسیون گذاشته است.
 
رحمان بی‌رحم کجاست؟
این تیم‌ها در حالی راهی صوفیه شدند که رحمان عموزاد هم بعد از مدت‌ها دوری از مسابقات بین‌المللی قرار بود در بلغارستان به میدان برود‌. نام رحمان در ترکیب اولیه بود اما مشخص نیست که چه اتفاقی رخ داده رحمان از ترکیب خارج شده است.
رحمان عموزاد در جام جهانی کشتی آزاد که به میزبانی امریکا برگزار شد حضور داشت و قرار بود که در بلغارستان هم به میدان برود اما مشخص نیست صلاحدید کادر فنی این بوده که رحمان به بلغارستان نرود یا مشکل دیگری بوده؟ طبق اعلام کادرفنی حضور در تورنمنت‌ها هم بخشی از چرخه انتخابی تیم ملی است و وقتی کشتی‌گیری شانس حضور در تورنمنتی را از دست می‌دهد یعنی باید در یک تورنمنت دیگر محک بخورد اما اینکه برنامه کادرفنی برای رحمان به چه شکل پیش می‌رود، نامشخص است.
 
باخت خوب
در نبود رحمان عموزاد، امیر محمد یزدانی به چهره اصلی تیم تبدیل شد؛ چهره‌ای که حتی به فینال هم نرسید. امیر محمد با دو برد نسبتاً ساده مقابل کشتی‌گیر میزبان و مولداوی به نیمه‌نهایی رسید اما در این مرحله مقابل دیگر کشتی‌گیر بلغارستان شکست خورد و از راهیابی به فینال بازماند.
حریف امیرمحمد یزدانی در نیمه‌نهایی رمضان رمضان‌اف بود که کشتی‌گیر چندان مطرحی نبود اما با این‌حال نباید نگران بود چرا که باید در چنین تورنمنت‌هایی فقط به فکر ارزیابی کشتی‌گیران بود که حالا در بلغارستان مشخص شد او تا چه اندازه از فرم ایده‌آل دور است. شبیه این باخت‌ها در روز دوم هم برای آزادکاران رقم خورد که مهم‌ترین باخت متعلق به عرفان الهی در وزن ۷۴ کیلوگرم بود. عرفان الهی در دور نخست مسابقات روز دوم مقابل کشتی‌گیر گرجستانی شکست خورد. این باخت‌ها اگر چه با هزینه زیادی به دست آمده اما با این ‌حال در آینده تأثیر مثبت خودش را نشان می‌دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی