صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۶

درخشــــش میزبان حسن ختــام جدال دختران وزنه‌برداری در اهواز

امیدوار به آینده

رضا عباسپور
روزنامه نگار

قطعاً برگزاری رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی کشور بزرگسالان در دو بخش مردان و زنان اتفاقی خوب و امیدوارکننده برای وزنه‌برداری ایران بود. زیرا تقریباً نزدیک به 3 سال بود بواسطه شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت برگزاری مسابقات ورزشی مختلف، این مسابقه مهم و ارزشمند(قهرمانی کشور) تعطیل شده بود و برگزاری آن به هیچ وجه امکانپذیر نبود. اما حالا و قبل از پایان سال 1401 برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشور(انتخابی تیم ملی) که در بخش مردان به میزبانی ایلام و در بخش زنان به میزبانی استان خوزستان و شهر اهواز تدارک دیده شد، مطمئناً باعث ایجاد انگیزه‌ای مضاعف و پویایی بیشتر در وزنه‌برداری ایران می‌شود. پویایی که قطعاً سود و منفعت آن سال آینده یعنی 1402 که سالی شلوغ و پرترافیک برای وزنه‌برداری ایران در عرصه بین‌المللی به شمار می‌رود، در تیم‌های ملی(هر سه رده سنی) نمود پیدا می‌کند.
 
میزبانی آبرومندانه خوزستان از دختران وزنه‌بردار
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی کشور زنان سرانجام بعد از سه سال وقفه (بخاطر شیوع کرونا و ممنوعیت برگزاری مسابقات) سرانجام با تدبیر کمیته برگزاری مسابقات فدراسیون وزنه‌برداری در استان خوزستان و شهر اهواز برگزار شد. این دوره از رقابت‌های قهرمانی کشور که به نوعی انتخابی تیم ملی وزنه‌برداری نیز به شمار می‌رفت، با حضور 143 وزنه‌بردار از 27 استان، به‌مدت سه روز تدارک دیده شد. رقابتی که اگرچه بواسطه پایین بودن رکوردهای ورودی برای دختران وزنه‌برداری شلوغ به نظر می‌رسید و با استقبال نسبتاً خوبی از سوی دختران وزنه‌برداری همراه بود اما در کل میزبانی خوب و قابل قبول هیأت وزنه‌برداری استان خوزستان از این دوره مسابقات باعث رونق گرفتن و ارتقای سطح کیفی و کمی بیشتر این رویداد شده بود. استان‌های البرز، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، کردستان و فارس هر یک با 10 وزنه‌بردار در این مسابقات شرکت کردند و بواسطه تکمیل بودن نفراتشان از همان ابتدا شانس بیشتری برای قرارگرفتن روی سکوی قهرمانی این دوره از رقابت‌ها داشتند.
 
غیبت دختر طلایی وزنه‌برداری ایران در اهواز
اگرچه در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی کشور زنان اغلب چهره‌های سرشناس و ملی‌پوش این رشته در اوزان مختلف حضور داشتند، اما غیبت سیده‌الهام حسینی تنها دختر طلایی و تاریخ‌ساز وزنه‌برداری ایران در دسته وزنی 81 کیلوگرم در اهواز کاملاً ملموس بود. به احتمال فراوان حسینی بواسطه آسیب‌دیدگی‌هایی که داشت، مشغول درمان و مهیا کردن خود برای شروع اردوهای آماده‌سازی تیم ملی بانوان و حضوری قدرتمند در رقابت‌های قهرمانی 2023 آسیا در کره جنوبی است. رقابتی که گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس است و از اهمیت بسیاری برای ارتقای امتیاز مدعیان المپیکی برای حضور در پاریس برخوردار است.
 
درخشش پشتوانه‌ها امیدوارکننده بود
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی کشور زنان(انتخابی تیم ملی) در اهواز امسال سوای سطح کمی و کیفی خوب و قابل قبولی که داشت، یکسری اتفاق‌های امیدوارکننده‌ای داشت که اهالی این رشته را به آینده وزنه‌برداری بانوان امیدوارتر از قبل کرد. درخشش پدیده‌ها و چهره‌های خوش‌آتیه‌ای که می‌توانند پشتوانه‌هایی مطمئن برای آینده وزنه‌برداری بانوان ایران باشند در رقابت‌های قهرمانی کشوری اهواز یکی از اتفاق‌های خوب و امیدوارکننده این دوره از پیکارها بود. وزنه‌بردارانی همچون ریحانه کریمی، غزل و غزاله حسینی، فاطمه کشاورز، الهه رزاقی، زینب شیخ‌ارباب و فاطمه یوسفی که جزو ستاره‌های این دوره از پیکارها بودند.
 
قهرمانی میزبان به‌خاطر مرغوبیت مدال
حسن ختام رقابت‌های قهرمانی کشور زنان وزنه‌برداری، قهرمانی تیم دختران استان خوزستان البته با توجه به مرغوبیت و تفاضل مدال‌های وزنه‌برداران میزبان بود. قهرمانی خوزستانی‌ها در رقابت‌های قهرمانی کشور بانوان در حالی شکل گرفت که تیم‌های استان‌های البرز و کردستان نیز در شرایطی پایاپای با میزبان مسابقات رقابتی جذاب و دیدنی را در اهواز داشتند اما نهایتاً این میزبان یعنی خوزستان بود که گوی‌ و میدان را از رقبا ربود و قهرمانی را به خود اختصاص داد. نهایتاً تیم خوزستان در این دوره از پیکارها با کسب امتیاز 696 امتیاز قهرمان شد. تیم‌های البرز و کردستان نیز به ترتیب بعد از میزبان با کسب امتیازهای 626 و مرغوبیت مدالی نسبت به هم در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند.

ZOOM

برگزاری رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی کشور بانوان (انتخابی تیم ملی) در استان خوزستان و شهر اهواز، باردیگر نشان داد که در شرایط فعلی انگیزه و امیدواری دختران وزنه‌برداری به نسبت پولادمردان برای درخشش در عرصه‌های بین‌المللی بیشتر و بالاتر است. زیرا این نکته را می‌شد به وضوح در عملکرد فنی دختران وزنه‌برداری روی تخته مسابقه در اهواز رؤیت و احساس کرد. با این شرایط قطعاً دست کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری بانوان برای انتخاب نفرات شایسته و پرامید بازتر از قبل است. به همین نسبت امیدواری ما در بخش بانوان برای کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس و رسیدن به مدال‌های خوش‌رنگ در رقابت‌های آسیایی کره، بازی‌های آسیایی هانگژو و رقابت‌های جهانی 2023 عربستان بیشتر است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی