صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

جهانیار محبی در مهم‌ترین بـــــــــــــــــــــــــــاشگاه چین

اسکار به مربی ایرانی رسید

امیر اسدی
amirasadijournalist@gmail.com

جهانیار محبی از جمله مربیان جوان ایرانی است که فعالیت در خارج از کشور را دنبال می‌کند. این مربی جوان و 31 ساله در حال تجربه‌اندوزی است تا شاید در آینده بتواند وارد فوتبال ایران شود و در رده باشگاهی مشغول کار شود. محبی مربیگری را در اتریش آغاز کرد و بعد از حضور در چند تیم باشگاهی، همراه با افشین قطبی به لیگ ایران آمد و عضوی از کادرفنی فولاد خوزستان بود. بعد از فعالیت در فولاد، محبی همراه با قطبی به لیگ چین رفت و طعم صعود از لیگ یک به لیگ حرفه‌ای چین را چشید. او یک فصل هم با قطبی در سوپرلیگ همکاری کرد و سپس به کادرفنی خاویر پریرای اسپانیایی پیوست.
محبی که جزو مربیان جوان و آینده‌دار فوتبال ایران محسوب می‌شود، همراه با پریرا در باشگاه هنان فعالیت خود را آغاز کرد و البته بعد از مدتی راهی لالیگا شد. جایی که مسئولان لوانته هدایت تیم خود را به پریرا سپردند و او هم مربی جوان ایرانی را همراه خود به اسپانیا برد تا حضور در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی در این کشور را تجربه کند.
بعد از پایان همکاری با لوانته، مسئولان هنان دوباره مذاکره با پریرا و محبی را آغاز کردند و این زوج اسپانیایی - ایرانی دوباره به چین رفتند تا فصل 2022 سوپرلیگ را همراه این تیم آغاز کنند. هنان که مسئولانش تنها به بقا در جدول فکر می‌کردند، با هدایت پریرا به رتبه ششم رسیدند. آنها در اغلب مقاطع فصل در زمره تیم‌های اول تا چهارم حضور داشتند و می‌توانستند سهمیه آسیایی کسب کنند اما در نهایت نتوانستند این اتفاق بزرگ را رقم بزنند.
با این حال اما درخشش هنان با پریرای اسپانیایی از دید چینی‌ها دور نماند و مسئولان شانگهای پورت که جزو بهترین و پرافتخارترین تیم‌های سوپرلیگ است برای جذب پریرا و محبی اقدام کردند و بعد از چند روز مذاکره بالاخره با آنها به توافق رسیدند. توافق یکساله‌ای که احتمالاً با کسب عنوان قهرمانی توسط این تیم در لیگ چین یا جام حذفی همراه خواهد شد.
جهانیار محبی قرار است دستیار پریرا در این تیم چینی باشد. پریرا از دو مربی چینی، یک بدنساز که پیش‌تر سابقه همکاری با فابیو کاناوارو را داشته و یک دستیار اروپایی استفاده خواهد کرد. همچنین مربی دروازه‌بان‌ها و فیزیوتراپ باشگاه به همکاری خود با شانگهای ادامه خواهند داد. نکته جالب درباره شانگهای پورت اینکه باید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند و همین مسأله می‌تواند رزومه محبی را پر بارتر کند.
در لیست بازیکنان شانگهای چند چهره مشهور حضور دارند که مهم‌ترین آنها اسکار است. هافبک برزیلی و سابق چلسی که مدت‌هاست پیراهن شانگهای را پوشیده و در سوپرلیگ چین بازی می‌کند. او سال‌ها در ترکیب تیم ملی برزیل هم حضور داشته و در 31 سالگی باید زیر نظر یک مربی ایرانی بازی کند. به همین دلیل حضور در شانگهای می‌تواند تجربه گرانبهایی برای جهانیار محبی باشد.
پریرا و محبی یک پیشنهاد جدی از یک باشگاه ایرانی نیز در جیب داشتند که اگر با شانگهای توافق نمی‌کردند، شاید راهی لیگ برتر می‌شدند. با این حال حضور در شانگهای که در لیگ قهرمانان آسیا هم حضور دارد، بسیار مهم‌تر از مربیگری در لیگ ایران بود. به همین دلیل هم هست که آنها ترجیح دادند در سوپرلیگ چین بمانند و احتمالاً افتخاری جدید را همراه این تیم مشهور و قدرتمند رقم بزنند.  

 

جستجو
آرشیو تاریخی