صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

جوایز در تسخیر آرژانتینی‌ها

بهترین‌های پر حاشیه

 

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
شاید مسی با این سن و سال و افتخارات بی‌شمار بی‌خیال جوایز فردی شده باشد، ‌اما این عناوین هستند که هنوز هم دست از سر او برنمی‌دارند. اخبار لو رفته قبل از شروع مراسم همه حاکی از آن بود که آرژانتینی بالاتر از بنزما و امباپه د بست 2022 را از آن خود خواهد کرد. مسی در اولین فصل خود در پاریس تنها 6 گل در لیگ یک به ثمر رساند اما در اواخر سال 2022 موفق شد بار دیگر همان مسی سابق شود. در طول سال تقویمی، مهاجم سابق بارسلونا در 51 بازی برای باشگاه و کشورش، 35 گل به ثمر رساند و 30 پاس گل به ثبت رساند. 65 تأثیر مستقیم روی گل بدون شک مورد توجه افرادی که رأی می‌دهند بود اما نمی‌توان قهرمانی آرژانتین در جام جهانی را برای رسیدن مسی به این عنوان نادیده گرفت. مسی حالا در کسب این عنوان با رقیب دیرینه خود کریستیانو رونالدو، با دو جایزه د بست، برابر شد.

تحریم مراسم توسط مادرید
رئال مادرید قهرمان آخرین لیگ قهرمانان، لیگ اسپانیا و سوپرکاپ اروپا و اسپانیا بود و آنها این کار را در شرایطی انجام دادند که بهترین فوتبالیست، بهترین مربی یا بهترین دروازه‌بان سال 2022 فیفا را در تیم خود نداشتند! این چیزی است که مراسم فیفا در شب دوشنبه می‌گوید و بنزما، آنچلوتی و کورتوا در جوایز بزرگی که برای آن نامزد شده بودند، ناکام ماندند. بر اساس آرا این قهرمان جام جهانی بود که تمام جوایز این دوره را درو کرد. بدون تردید سال 2022 یکی از بهترین سال‌های تاریخ سفیدپوشان به حساب می‌آید، چیزی که در این مراسم اصلاً به چشم نیامد. بوتراگنیو و روبرتو کارلوس تنها نمایندگان مادرید در این مراسم بودند و به نوعی نامزدهای رئالی با تحریم حضور در این مراسم نارضایتی خود را نشان دادند. وقتی همین چهار ماه پیش کریم بنزما توپ طلای 2022 را برنده شده و تیبو کورتوا که یکی از عنصرهای اصلی تیم برای قهرمانی‌های فصل گذشته در تیم بودند، عنوانی را کسب نکردند و حتی وینیسیوس که بهترین سال فوتبالی‌اش را پشت سر گذاشته بود در جمع 26 بازیکن برتر سال فیفا جایی نداشت، آمدن رئالی‌ها معنایی نداشت.

چرا کریستیانو رونالدو به عنوان کاپیتان پرتغال رأی نداد؟
پس از برگزاری مراسم و اعلام آرای کاپیتان‌ها یکی از نکات قابل توجه رأی ندادن کریستیانو رونالدو به عنوان کاپیتان پرتغال بود و په‌په به جای او لیستش را به فیفا اعلام کرد.
اما دلیل این اتفاق چه بود؟ جای تعجب نیست. باید به یاد داشته باشیم که در جام جهانی 2022 قطر، بازیکن حال حاضر النصر توسط فرناندو سانتوس نیمکت‌نشین شد و بازوبند را به په‌په داد. مسی در لیست په‌په جایی نداشت و لوکا مودریچ و بنزما انتخاب‌های دوم و سوم او بودند.
مدافع میانی کهنه‌کار باشگاه پورتو گذشته خود را به عنوان یک مادریدیستا فراموش نکرد و به همین دلیل تیبو کورتوا را به جای امیلیانو مارتینز و یاسین بونو را به عنوان سومین دروازه‌بان سال انتخاب کرد. او برای بهترین مربی، کارلو آنچلوتی (رئال مادرید)، ولید رکراکی (مراکش) و دیدیه دشان (فرانسه) را در لیستش قرار داد.

آلابا: این رأی من نبود!
یکی از اتفاقاتی که حاشیه‌های زیادی بعد از مراسم د بست به وجود آورد، آرای کاپیتان اتریش بود. آلابا، مسی را به عنوان بهترین بازیکن سال پیش از بنزما انتخاب کرد. این اتریشی در طول شب انتقادات زیادی را از هواداران نسبت به انتخاب خود دریافت کرد و کار به جایی رسید که او مجبور شد توضیحاتی را برای هوادارانش منتشر کند. او با انتشار استوری در اینستاگرامش برای فالوورهایش نوشت که در اتریش همه بازیکنان تیم ملی تصمیم گرفتند، با هم مشورت کنند و رأی دهند. نظر کلی تیم مسی به عنوان رأی اول و بنزما و امباپه در رده‌های بعدی بودند. اما در اعلام رسمی، این انتخاب فقط به نام آلابا زده شده است. بنابراین، مدافع میانی برای فاصله گرفتن از این جنجال، اینطور نوشت: «در مورد آرای جوایز بهترین‌های فیفا، آرای انتخابی را کل تیم اتریش تعیین کرده است، نه فقط من. هرکسی حق رأی داشت و همه با هم تصمیم گرفتیم. همه و به خصوص کریم می‌دانند که چقدر او و بازی‌هایش را تحسین می‌کنم. من قبلاً چندین بار گفته‌ام که او برای من بهترین مهاجم جهان است و البته هنوز هم بدون شک هست.»

کی به کی رأی داد؟
طبق سنت هر سال بعد از اینکه جوایز د بست اهدا می‌شود، لیست رأی‌دهندگان و انتخاب آنها به صورت عمومی اعلام می‌شود. در این میان آرای برخی از انتخاب‌کنندگان و کاپیتان‌های تیم‌ها باعث شگفتی شد. لوئیس د لا فوئنته، سرمربی فعلی اسپانیا، خولیان آلوارز را به عنوان انتخاب اول و بلینگهام و مودریچ را دوم و سوم در لیستش جای داد. وینیسیوس که توسط فیفا نادیده گرفته شد و جایی در لیست 26 نفره فیفا نداشت، رأی اول کاپیتان‌های باربادوس، کنگو، مصر، کوزوو و رومانی را داشت. وینی در لیست اصحاب رسانه با استقبال بیشتری روبه‌رو شد و جزو گزینه‌های انتخابی خبرنگاران جمهوری دومینیکن، اتیوپی، نپال، اسلواکی، توگو، کامرون، انگلیس، اریتره، گامبیا، گرجستان، پاپوآ گینه نو، صربستان و جزایر سلیمان قرار گرفت. انتخاب‌های بوسکتس به عنوان کاپیتان اسپانیا چندان تعجب‌آور نبود. مسی گزینه اول، لواندوفسکی هم تیمی‌اش در رتبه دوم و رقیبی مثل بنزما را در رده سوم لیست خود قرار داد.
آلیو سیسه، سرمربی سنگال، امباپه و اشرف را پیش از مانه، کاپیتان آنها انتخاب کرد. دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه پس از امباپه به بنزما در رده دوم رأی داد و مسی را به عنوان بازیکن سوم انتخاب کرد. روبرت لواندوفسکی، کاپیتان لهستان ترجیح داد به بنزما امتیازی ندهد و مسی، امباپه و مودریچ، به ترتیب، انتخاب او بودند.
مودریچ قبل از مسی و امباپه، بنزما را انتخاب کرد و امباپه را سوم گذاشت.
مسی، نیمار را به امباپه ترجیح داد. بنزما را در رده سوم گذاشت. لیست انتخابی په‌په به عنوان کاپیتان پرتغال، امباپه، مودریچ و بنزما بود.
یکی از جنجالی‌ترین انتخاب‌ها برای داوید آلابا بازیکن رئال مادرید بود که مسی را به بنزما کاپیتان تیم خود ترجیح داده بود. آرای او به ترتیب مسی، بنرما و امباپه بودند.
یکی دیگر از بازیکنانی که اسمش در لیست زیاد به چشم می‌آمد خولیان آلوارز بود. کاپیتان گابن، مربیان بوتسوانا و اسپانیا و خبرنگار لیختن اشتاین خولیان آلوارز را در صدر لیست خود قرار دادند. مربی آرژانتینی، لیونل اسکالونی، مربی وانواتو و مطبوعات ماداگاسکار و ترکمنستان او را در جایگاه دوم قرار دادند. علاوه بر این، خبرنگارانی از آفریقای جنوبی، مالت، جامائیکا، گرانادا، بوروندی، جزایر ویرجین و بلیز، مربیان ژاپن و لیبریا و کاپیتان‌های وانواتو، مقدونیه شمالی، السالوادور، بورکینافاسو، بلاروس و باربادوس او را به عنوان نفر سوم انتخاب کردند.

7 توپ طلا، دستاورد شگفت‌انگیز آقای نابغه
حکومت مسی بر فوتبال جهان

لیونل مسی و نیمار از زمان آمدن ستاره برزیلی به بارسلونا رابطه خوبی با هم داشتند و حالا که دوباره در پاری‌سن‌ژرمن در کنار هم هستند، این رابطه ادامه پیدا کرده برای همین مسی به‌عنوان کاپیتان تیم ملی آرژانتین به نیمار برای بهترین بازیکن جهان رأی داده است نه کیلیان امباپه.
مسی دوشنبه شب به‌عنوان بهترین بازیکن جهان در سال 2022 از سوی فیفا معرفی شد و بالاتر از هم‌تیمی‌اش در پاری‌سن‌ژرمن، امباپه و همچنین برنده توپ طلای سال 2022 کریم بنزما قرار گرفت. برنده این جایزه با رأی کاپیتان ها و مربی‌های تیم ملی 211 کشور عضو فیفا به همراه برخی روزنامه‌نگاران انتخاب می‌شود.
مسی اگرچه در پاری‌سن‌ژرمن همکاری خوبی با امباپه دارد و در برد 3 بر صفر این هفته مقابل مارسی، تیم دوم جدول لیگ فرانسه، روی هر سه گل با یکدیگر مشارکت داشتند اما در رأی به بهترین بازیکن جهان در سال 2022 نیمار را بالاتر از امباپه قرار داده است. در نهایت مسی با 52 رأی اول شد، امباپه با 44 رأی دوم و بنزما با 34 رأی در رده سوم قرار گرفت. هر سه در تیم منتخب سال فیفا قرار گرفتند در حالی که جایی برای انتخاب اول مسی در این تیم نبود.
در حالی که مسی، امباپه را در رتبه اول نادیده گرفته اما په‌په بازیکن تیم ملی پرتغال، مسی را حتی در سه نفر اول خود هم قرار نداد. همین‌طور محمد صلاح که انتخاب‌هایش شگفت‌انگیز بود و به ترتیب وینیسیوس جونیور، کوین دبروین و اشرف حکیمی را انتخاب کرد.
جایزه بهترین‌های فیفا در سال 2016 بعد از چند سال ادغام با توپ طلای مجله فرانس فوتبال مستقل شد و در دو سال اول به کریستیانو رونالدو رسید. سال 2018 لوکا مودریچ و سال 2019 مسی برنده این عنوان شدند. در سال‌های 2020 و 2021 جایزه بهترین بازیکن جهان از نظر فیفا به روبرت لواندوفسکی رسید که در مراسم امسال غایب بود. جالب اینکه مسی با 3 دومی در مراسم بهترین‌های فیفا رکورددار است!
مسی که با هفت گل و سه پاس گل نقش پررنگی در نخستین قهرمانی کشورش در جهان بعد از 36 سال داشت، در تورنمنت قطر هم بالاتر از امباپه که 11 سال از او کوچکتر است، بهترین بازیکن شد. امباپه با هشت گل کفش طلای جام جهانی را به دست آورد که سه گلش را در فینال به آرژانتین زد.
مسی تنها بازیکنی است که در دهه‌های دوم، سوم و چهارم زندگی‌اش در جام جهانی گل زده و در این فصل در 28 بازی برای پاری‌سن‌ژرمن روی 33 گل نقش مستقیم داشته است. مسی در 51 بازی در سال 2022 برای تیم ملی و باشگاهی خود 35 گل زد و 30 پاس گل داد. اما مهم‌ترین دستاورد کل دوران حرفه‌ای مسی چند ماه قبل در قطر رقم خورد و او به تمام انتقاداتی که در مورد ناکامی‌اش در تیم ملی می‌شد، پاسخ داد.

لیست کامل بهترین برندگان جوایز فیفا 2022
بهترین بازیکن زن: الکسیا پوتیاس (اسپانیا/ بارسلونا)
بهترین بازیکن مرد: لیونل مسی (آرژانتین/ پاری‌سن‌ژرمن)
بهترین دروازه‌بان زن: مری ارپس (انگلیس/ منچستریونایتد)
بهترین دروازه‌بان مرد: امیلیانو مارتینز (آرژانتین/ استون ویلا)
بهترین مربی زنان: سارینا ویگمن (تیم ملی زنان انگلیس)
بهترین مربی مردان: لیونل اسکالونی (تیم ملی مردان آرژانتین)
جایزه پوشکاش: مارسین اولکسی (لهستان/ وارتا پوزنا)
جایزه بازی جوانمردانه: لوکا لوچوشویلی (گرجستان/ ولفسبرگر)
جایزه بهترین هواداران: هواداران آرژانتینی

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی