بازگشت ستاره کشتی فرنگی با قهرمانی در مصر

میثم دلخانی: این طلا را باید در قهرمانی جهان می‌گرفتم

یک سال است که در شهرداری کار می‌کنم

محسن وظیفه
روزنامه نگار

تیم منتخب کشتی فرنگی ایران در مسابقات دارای رنکینگ اتحادیه جهانی شرکت کرد. 3 کشتی‌گیری که سابقه قهرمانی جهان را داشتند به این مسابقات رفتند؛ میثم دلخانی، محمدرضا ‌گرایی و محمدهادی ساروی سه کشتی‌گیری بودند که در این مسابقات به روی تشک رفتند که حاصل کار دو مدال طلا و یک پنجمی بود. یکی از این طلاها را میثم دلخانی به دست آورد. کشتی‌گیری که 9 ماه از میادین دور بود اما با غلبه بر دو قهرمان جهان توانست طلای مسابقات دارای رنکینگ مصر را به دست بیاورد. این طلای دلخانی نشان داد که غیبت او در جهانی صربستان چه ضربه بزرگی به تیم محمد بنا زد اما حالا باید منتظر درخشش او در جهانی 2023 صربستان بود. هر چند که خودش نظر دیگری دارد: «اول باید به ترکیب تیم ملی برسم و بعد به فکر طلای قهرمانی جهان باشم.»
***
بعد از 9 ماه به مسابقات کشتی برگشتی.
خدا را شکر می‌کنم که با طلا برگشتم. خیلی در این مدت اذیت شدم اما هیچ وقت ناامید نشدم.
سطح مسابقات مصر را چطور دیدی؟
واقعیت‌اش وقتی که به مسابقات رفتیم، فقط دنبال کشتی گرفتن بودم. این‌که بعد از مدت‌ها بدانم در چه وضعیتی هستم و بازگشت خوبی بعد از این مصدومیت سخت داشته باشم، ولی وقتی روی تشک رفتم دیدم که کار خیلی سخت‌تر از چیزی است که تصور می‌کردم. رقبا آماده و من دور از آمادگی کامل که همین خیلی به من فشار آورد.
از مسابقات مصر چه تصوری داشتی؟
مسابقات دارای رنکینگ بین‌‌المللی بود و جایزه 1500 هزار دلاری داشت به همین خاطر هم خیلی از بهترین‌های دنیا به مصر آمده بودند و سطح مسابقات خیلی بالا بود.
با قرعه دو قهرمان جهان هم برخورد کردی.
بله دو قهرمان جهان اما واقعاً کشتی اول هم خیلی برایم سخت شد. دور اول کشتی‌گیر قرقیزستانی را بردم که خیلی کشتی‌بلد بود و مطمئنم در ادامه حضورش در مسابقات قهرمانی جهان حریف سختی می‌شود. بعد از این‌که به من باخت و من به فینال رسیدم این کشتی‌گیر قرقیز در ادامه کشتی‌گیر قزاقستان و سیباینو را شکست داد.
شکست دادن سیباینو خیلی کار بزرگی بود.
واقعاً کشتی سختی بود. در سال‌های اخیر جزو مدال‌آوران جهان بوده و هر وقت هم که مدال نگرفته حریف سختی بوده. بعد از سیباینو حریف قزاق به سراغم آمد که این کشتی هم خیلی سخت بود.
کلاً مسابقه آسانی نداشتی.
نه واقعاً نداشتم و همین دور از تصورم بود. در فینال هم به لری آبولادزه برخورد کردم که در دو دوره قبلی مسابقات قهرمانی جهان دو بار به فینال رسیده بود و اینجا هم قصد داشت که طلا را بگیرد اما به او اجازه ندادم.
ولی خیلی کشتی پرافت و خیزی شد و تا لحظات آخر هم بازنده بودی.
هنوز خیلی جا دارم. از نظر بدنی کمی افت کردم اما با این‌حال راضی بودم. نزدیک به 9 ماه دور بودم و این اولین حضورم بود که خیلی سخت بود. در یکی از این کشتی‌ها هم آرنجم به‌شدت درد گرفت.
ولی با همین طلا هم دوباره اعتماد به نفس گرفتی.
قبل از این‌که در مسابقات تورلی‌خانف قزاقستان مصدوم شوم، گفته بودم که در جهانی صربستان می‌خواهم دومین طلای جهانی را بگیرم اما مصدومیت اجازه نداد که به مسابقات برسم. باید این طلا را در جهانی صربستان می‌گرفتم.
ولی حالا این فرصت را ‌داری در قهرمانی جهان 2023 بتوانی این مدال طلا را بگیری.
برای حرف زدن درباره قهرمانی جهان خیلی زود است. کار بسیار دشواری را در انتخابی تیم ملی در پیش دارم. اول باید به دوبنده تیم ملی برسم و بعد درباره قهرمانی جهان حرف بزنم.
در ایران فکر می‌کنی نزدیک‌ترین رقیبت چه کسی باشد؟
به لحاظ فنی این‌قدر در کشتی فرنگی رشد کردیم که همه کشتی‌گیران ایرانی توان قهرمان جهان شدن را دارند. رسیدن به دوبنده تیم ملی در قهرمانی جهان اصلاً کار ساده‌ای نیست.
بعد از طلای جهان که در سال 2021 کسب کردی قرار بود حمایت‌هایی به خاطر این مدال انجام شود اما ظاهراً نشد.
ببینید الان یک سالی می‌شود که به استخدام شهرداری شیراز در آمدم که باید از این کار مهم تشکر کنم اما واقعاً به جز همین استخدام کار دیگری انجام نشد و ارگان‌های دیگر همکاری چندانی با ما نداشتند.

ZOOM
بعد از قهرمانی جهان محمد بنا از تیم جدا شد و الان با کادرفنی جدید کار می‌کنید. اوضاع در این چند ماه چطور بود؟
محمد بنا زحماتی برای کشتی فرنگی کشیده که اصلاً قابل انکار نیست. خوشبختانه در مدت زمانی‌ که حضور داشت ارتباط بسیار نزدیکی با او داشتم و الان هم ارتباط بسیار خوبی با حسن رنگرز دارم. بعد از انتخابش به‌عنوان سرمربی تیم ملی هم به طور تلفنی با هم صحبت کردیم و قبل از جام جهانی هم تصمیم بر این شد که به مصر بروم.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی