صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

موج انتقادات از انتشار شماره حساب باشگاه

دست در جیب هوادار!

مهدیه دریابیگی
خبرنگار

علی فتح‌الله‌زاده این روزها بیشتر از این‌که در باشگاه استقلال باشد در برنامه‌های تلویزیونی شرکت می‌کند و بیشترین موضوعی که توسط او مطرح می‌شود، این است که باشگاه استقلال پول ندارد و برای پرداخت بدهی استرا مستأصل هستند. مدیرعامل استقلال که چند مسیر را برای رسیدن به پول طی کرده این روزها چون به بن‌بست خورده است، بی‌پولی استقلال را فریاد می‌زند تا شاید این فریادها یاری‌رسان شود. البته بحث بی‌پولی باشگاه‌های سرخابی به امروز و دیروز برنمی‌گردد و موضوعی تکراری است که دائماً مطرح می‌شود، اما در نهایت هم هیچ راهکار درست و برنامه بلند‌مدتی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود به همین دلیل هم اشخاصی مثل فتح‌الله‌زاده با شرکت در برنامه‌های تلویزیونی امیدوارهستند شاید مسئولی صدای بی‌پولی آنها را شنیده و به فریاد باشگاه برسد، اما نکاتی که بعضاً در این برنامه‌ها مطرح می‌شود و راهکارهایی که می‌دهند جای بحث و تأمل دارد.
 
آزموده را آزمودن خطا است
یکی از اشکالاتی که در چرخه معیوب مدیریت باشگاه‌ها وجود دارد این است که آزموده را دوباره آزمایش می‌کنند و مثل گذشته به بن بست می‌خورند. یکی از راهکارهای شکسته خورده مدد گرفتن از هواداران است. هواداری که اکثراً از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند و توان مالی‌شان در حدی نیست که بتوانند از باشگاه مورد نظرشان حمایت کنند، اما با وجود این‌که مدیران باشگاه‌ها این نکات را بهتر از هرکسی می‌دانند هر بار بحث کمک مالی هوادار را مطرح می‌کنند و خیلی زود هم این پروژه شکست می‌خورد. در این میان بزرگترین اشتباه مدیران این است که کمک مالی هوادار را در ازای هیچ سودرسانی به شخص کمک کننده، طلب می‌کنند. قطعاً وقتی هواداری به کمک مالی باشگاه می‌آید  توقع دارد امتیازی هم نصیب او شود، اما مدیران این کمک را فقط صرف عشق و علاقه بیش از حد هوادار می‌خواهند و در قبال این لطف هیچ سودی به هوادار نمی‌رسانند. به همین دلیل هم پروژه زودتر از موعد مورد نظر شکست می‌خورد.
 
هوادارانی که طلبکار شدند
درسالهای اخیر بعضاً هواداران متمولی بودند که از سرعلاقه به باشگاه استقلال نزدیک شدند و برای این تیم پول خرج کردند، اما خیلی زود از کاری که انجام دادند پشیمان شدند. نمونه بارز آن افرادی مثل علی نامداری و سبک‌دست بودند که طی مرور زمان خودشان از شاکیان استقلال شدند و طلبشان را از باشگاه استقلال پس گرفتند. البته پای صحبت این هواداران هم وقتی می‌نشستی از این گلایه داشتند که وعده مسئولان باشگاه عملی نشده به همین دلیل آنها دیگر حاضر نبودند در کنار استقلال پول خرج کنند.
واکنش منفی در فضای مجازی
چند سالی است که به دلیل فعالیت مخاطبان فوتبال در فضای مجازی شرایط شبیه قبل نیست که مدیران باشگاه‌ها نکاتی را مطرح کنند  و مورد نقد قرار نگیرند. دسترسی هواداران به فضای مجازی و تعاملی که در این فضا با یکدیگر دارند باعث می‌شوند هر اظهار نظری از سوی مسئولی فوراً با واکنش مواجه شود. بعد از این‌که فتح‌الله‌زاده از هواداران استقلال خواست تا به این تیم کمک کنند، هواداران در فضای مجازی  بشدت نسبت به این خواسته واکنش منفی نشان دادند و از همان روز اول مشخص شد طرح تکراری مسئولان استقلال با شکست زودهنگام مواجه شده است.
 
نقش کمرنگ هیأت مدیره
درطول سال‌هایی که استقلال فعالیت می‌کند این سؤال پیش آمده نقش اتاق فکر این تیم یا همان اتاق هیأت مدیره استقلال در تمام مسائل و مشکلات این تیم چیست؟ پرویز مظلومی، محمد مؤمنی و حجت کریمی طی روزهایی که فتح‌الله‌زاده بشدت برای پرونده مالی استرا نگران است، چقدر به او کمک کردند و چرا تاکنون نتوانستند کوچکترین کمکی را به او برای رفع این مشکل بکنند. نقش کمرنگ هیأت مدیره استقلال نشان داده که اتاق فکر این تیم چقدر منفعل عمل کرده است.
 
در نهایت کمک مالی دولت
علی فتح‌الله‌زاده معتقد است که دولت باید کمک 100 میلیاردی به این تیم برای پرداخت بدهی استرا داشته باشد، کمکی که قطعاً بلا‌عوض است و باشگاه استقلال از پس بازپرداخت آن برنمی‌آید. به‌نظر می‌رسد در شرایطی که زمان به سرعت باد برای استقلال در حال گذر است و آنها کمتراز یک ماه فرصت برای پرداخت بدهی استرا دارند در نهایت برای این‌که فاجعه عظیمی در خصوص این پرونده اتفاق نیفتد، این دولت است که این مقدار پول را به استقلال  پرداخت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی