صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

شروع مأموریت سخت جوانان ایران مقابل قطر

قهرمانی آسیا؛ ادعای بزرگ مرفاوی

 

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

تیم جوانان ایران امروز در اولین بازی‌اش در جام ملت‌های آسیا با جوانان قطر روبه‌رو می‌شود. این دو تیم همراه استرالیا و ویتنام در گروه B رقابت نزدیکی برای ایستادن روی سکوی اول یا دوم و صعود به مرحله حذفی دارند. مسابقات در چهار گروه چهار تیمی برگزار می‌شود و چهار تیم برتر به جام جهانی جوانان صعود می‌کنند.
دوره قبلی جام جهانی جوانان قرار بود در سال 2021 برگزار شود ولی به دلیل کرونا لغو شد. اندونزی حالا با دو سال تأخیر، اردیبهشت سال آینده (ماه مه و ژوئن 2023) میزبان این مسابقات خواهد بود؛ تورنمنتی که شاگردان صمد مرفاوی کار سختی برای رسیدن به آن دارند.
جوانان ایران در جام جهانی 2019 غایب بودند و آخرین بار در سال 2017 موفق شدند به این مسابقات برسند. در آن سال شاگردان امیرحسین پیروانی با برد مقابل کاستاریکا و شکست مقابل زامبیا و پرتغال در رده آخر گروه قرار گرفتند.
تیم جوانان ایران با تدارکات ضعیفی به ازبکستان رفته و مرفاوی در هفته‌های گذشته بابت غیبت تعدادی از بازیکنان که درگیر مسابقات بودند گلایه داشت. این تیم در ماه دی اردویی در اردن داشت و در دو بازی دوستانه مقابل تیم جوانان این کشور به یک برد و یک باخت رسید. آخرین بازی تدارکاتی آنها هفته گذشته مقابل تیم جوانان پاس بود که به برتری 6 بر یک رسیدند. مرفاوی پیش از سفر به ازبکستان مدعی شد که همراه کادر فنی‌اش تمام بازیکنان مستعد این رده سنی را زیر نظر گرفته و با بهترین‌ها به جام ملت‌های آسیا می‌رود. او همچنین تأکید کرد که هدف تیمش صعود به جام جهانی جوانان است.
تمرینات این تیم روزهای گذشته در شهر فرغانه دنبال شده است. زمین محل تمرین اما کیفیت پایینی دارد و افشین ناظمی، سرپرست تیم جوانان چند بار نسبت به آن اعتراض کرده است. آخرین بازیکنی که به اردوی تیم جوانان اضافه شد امین حزباوی، مدافع میانی مستعد فولاد است. او همراه فولاد به لیگ قهرمانان آسیا رفته بود و مقابل الهلال هم نمایش درخشانی داشت. حزباوی حتی فرصت داشت با ضربه سر دروازه تیم پرستاره عربستانی را باز کند ولی ضربه‌اش به تیر دروازه خورد. او می‌تواند یکی از مهره‌های کلیدی تیم مرفاوی در ازبکستان باشد. همچنین سایت AFC از امیر ابراهیم‌زاده به عنوان مهره خطرناک تیم جوانان ایران نام برده است. او در مرحله مقدماتی موفق شد 6 گل بزند. کاپیتان تیم جوانان میلاد کرد، مدافع تراکتور است.

اهداف سه‌گانه مرفاوی در جام ملت‌های آسیا
مرفاوی، در نشست خبری پیش از بازی با قطر درباره این مسابقات گفت: «همه تیم‌ها با آمادگی به این مسابقات می‌آیند چرا که مسابقات مهمی است. همه به دنبال نشان دادن قدرت خود هستند. ما هم با آمادگی خوب و با تمام قوا به بازی‌ها آمده‌ایم.»
او درباره حریف امروز تیمش گفت: «قطر تیم خوبی است. هر دو تیم از همدیگر شناخت دارند. قطر به عنوان صدرنشین از گروهش صعود کرده است. ما هم توانستیم در دور مقدماتی صدرنشین شویم. دو تیم قدرتمند هستند و امیدوارم بازی خوبی را انجام دهیم. ضمن اینکه قطر به لحاظ شرایط سخت‌افزاری وضعیت خوبی دارد. ما هم استعدادها و بازیکنانی داریم که برای فوتبال‌مان مثمرثمر خواهند بود و می‌توانند در تیم‌های بزرگ بازی کنند.»
سرمربی اسبق استقلال درباره اهداف تیمش گفت: «در این مسابقات ما سه هدف داریم. هدف اول‌مان صعود به جام جهانی است. بعد از صعود برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا مبارزه می‌کنیم و امیدوارم بعد از چندین سال این عنوان را به دست بیاوریم. وقتی تیم به لحاظ شخصیتی در شرایط خوبی باشد، بازیکنان برای فوتبال ایران مفید خواهند بود.»
مرفاوی که از مهاجمان موفق استقلال و تیم ملی بود، در پاسخ به این سؤال که آیا تیم جوانان و به طور کلی فوتبال ایران مشکل گلزنی دارد، گفت: «شک نکنید که فوتبال ما استعدادهای بزرگی دارد. از گذشته بازیکنان بزرگ و مهاجمان بزرگی داشتیم. این مسیر ادامه پیدا می‌کند. یک دوره من بودم و قبل از من بازیکنان بزرگی مانند پیوس و بعد از من آقای علی دایی بودند و در حال حاضر مهدی طارمی و سردار آزمون را داریم. شک نکنید در آینده مهاجمانی خواهیم داشت که جایگزین خوبی برای عزیزانی خواهند بود که نام بردم. من خوشبین هستم و از همین جام استارت می‌زنیم.»

ZOOM
فهرست تیم جوانان در جام ملت‌های آسیا
فهرست منتخب
23 نفره مرفاوی برای جام ملت‌های آسیا به شرح زیر است:
۱- محمد خلیفه
۲- علی‌اکبر رنجبر
۳- مرصاد سیفی
۴- محمدرضا ترابی
5- محمدامین حزباوی
۶- میلاد کر
۷- امیر ابراهیم‌زاده
۸- علیرضا عنایت
۹- سعید سحرخیزان
۱۰- فرهاد زاوشی
۱۱- امیر اسلام‌طلب
۱۲- ادیب زارعی
13 - مهران فیض‌آبادی
۱۴- عرفان قربانی
15- امین پیرعلی
۱۶- محمدجواد حسین‌نژاد 17- مجتبی فخریان
۱۸- دانیال ایری
۱۹- محمدرضا بردبار
۲۰- حسین حاجی‌زاده
۲۱- علیرضا صفری
22- صادق صالحی
۲۳- سلیم توماج

جستجو
آرشیو تاریخی