صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

افتــــادن روی دور

آیسان سعیدی
روزنامه‌نگار

قابل پیش‌بینی بود که پرسپولیس بتواند برنده بازی مقابل نفت مسجد سلیمان باشد و با دست پر خود را محیای بازی با تراکتور نماید. هرچند شاگردان عنایتی یک پنالتی زودهنگام را از دست دادند اما بعید است که حتی گل شدن آن پنالتی هم کمکی به عنایتی می‌کرد. عنایتی آدم بستن بازی و عقب نشستن و دفاع اتوبوسی نیست و به همین خاطر هم باید مربیانی مثل او را تشویق کرد. مربی دفاعی اتوبوسی زیاد داریم. مربی شجاع و تهاجمی کم داریم. اما پرسپولیس از این بازی دستاوردهای خوبی را کسب کرد. گلزنی سینا اسدبیگی و مهدی عبدی را نباید اتفاق کوچکی شمرد. اسدبیگی بعد از دو اشتباه پی در پی که منجر به اهدای پنالتی به حریف شد، خیلی زود خودش را پیدا کرد و توانست با زدن گل اول بازی، اشتباه خود را جبران کند. عبدی هم مدتی بود به گل نیاز داشت. حضور او جای مهاجم برزیلی و بعد گلزنی برای سرخ‌ها، رقابت در خط حمله این تیم را افزایش می‌دهد که اتفاق خوبی است. پریرا هنوز برای این تیم گل نزده ولی آل کثیر و عبدی گلزن ظاهر شده‌اند و بار رقابتی خط حمله را افزایش داده‌اند. در غیاب شیخ عمدتاً مصدوم، پرسپولیس نیاز دارد تا مهاجمانش در گلزنی با هم رقابت فشرده‌تری داشته باشند. این بازی هم تمام شد و یحیی حالا چشم انتظار بازی بعدی با تراکتور است. رقابت در تبریز آسان نیست ولی سرخ‌ها روی دور افتاده‌اند؛ خبری خوب برای لیگ و برای هواداران این تیم.

18 پنالتی، فقط 9 گل خورده بگیره باختی!

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار

پرسپولیس در هفته بیست و یکم با روحیه بالا و حذف سپاهان در جام حذفی پا به بازی با نفت مسجد سلیمان گذاشت. وقتی داور نقطه پنالتی پرسپولیس را در بازی مقابل نفت مسجد سلیمان نشان داد، به نظر می‌رسید که باز هم باید شاهد دردسرهای یحیی در لیگ باشیم. اما مثل اینکه همه فراموش کرده بودند چه کسی درون دروازه قرار گرفته است. علیرضا بیرانوند که سابقه گرفتن پنالتی یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ فوتبال را دارد در دقیقه 11 مانع آن شد که تیمش خیلی زود از حریف عقب بیفتد. این سیو در نهایت زمینه‌ساز پیروزی پرسپولیس در بازی شد، این اولین باری نبود که بیرو با نگهداشتن تیمش در بازی باعث برد سرخپوشان می‌شود. بیرانوند این فصل در بازی با گل‌گهر هم پنالتی زودهنگام حریف را گرفته بود. دروازه‌بانی که پنالتی زدن به او، حالا به چالشی دشوار برای بازیکنان حریف تبدیل شده است. تخصص بیرانوند در بردهای تیمش با مهار پنالتی تنها به این فصل باز نمی‌گردد. بیرو در لیگ نوزدهم نیز با سیو پنالتی استقلالی‌ها باعث شد که در نهایت تیمش برنده از زمین خارج شود و او در مجموع سه بار موفق شده که دلیل اصلی سه امتیاز پرسپولیسی‌ها باشد. بیرانوند در بازی با نفت مسجدسلیمان، برای هجدهمین بار در لیگ برتر روبه‌روی یک ضربه پنالتی ایستاد. از این 18 پنالتی، فقط 9 ضربه تبدیل به گل شده‌اند. 9 ضربه دیگر را یا بیرانوند مهار کرده و یا بازیکنان حریف نتوانسته‌اند دروازه را درست هدف بگیرند. پرسپولیس و تیم ملی، پیش از این فصل هم بارها از توانایی ویژه بیرانوند در مهار پنالتی استفاده کرده‌اند. معروف‌ترین مهار پنالتی بیرانوند، به جام جهانی2018 و گرفتن ضربه کریستیانو رونالدو مربوط می‌شود. او چند ماه بعد در جام ملت‌های آسیا، پنالتی عمان را در مرحله یک هشتم نهایی مهار کرد. بیرانوند البته سابقه مهار پنالتی مقابل پرسپولیس را هم دارد. لیگ پانزدهم، او در دروازه نفت تهران مقابل پنالتی مهدی طارمی واکنش موفقی داشت و پرسپولیس در آن مسابقه، نتوانست به پیروزی برسد.

کامبک به لیگ

ناصر ابراهیمی
مربی اسبق پرسپولیس

پرسپولیس برابر نفت مسجدسلیمان یک کامبک عالی به لیگ داشت. یک برد عالی که پس از چند سکته ناقص ضروری بود. پرسپولیس به این برتری نیاز داشت تا کماکان در کورس قهرمانی باقی بماند. برتری مقابل تیمی که در انتهای جدول است حادثه مهمی نیست ولی تیم به تمام امتیازات باقیمانده برای قهرمانی نیاز دارد.
برد ۳ بر صفر پرسپولیس خوب است و می‌تواند با سپاهان که مدعی جدی قهرمانی است فاصله را کمتر کرده و به رقابت بپردازد. پرسپولیس چند هفته بد در لیگ داشت و آسان صدر جدول را از دست داد و حالا باید به انتظار لغزش سپاهان باشد تا صدر را دوباره پس بگیرد. نباید امتیازاتی از دست می‌رفت که نیاز به لغزش سپاهان بود. از پشت سر استقلال در حال نزدیک شدن است، گل‌گهر و تراکتور هم می‌توانند مدعی قهرمانی باشند. هر فصل تیم‌های مدعی از همان ابتدا مشخص هستند و این فصل هم مطابق انتظار تیم‌های مدعی خود را برای قهرمانی بالا کشیدند. شاید در هفته‌های پایانی سه تیم پرسپولیس، سپاهان و استقلال مدعی باقی بمانند ولی پرسپولیس برای آنکه برنده جام شود باید تجربه بیشتری به خرج دهد.
باید بپذیریم سطح بازی‌ها در چند سال اخیر افت کرده و بازی‌های زیبایی را نمی‌بینیم. بازیکنانی که در زمین بازی می‌کنند، به شکلی بازی نمی‌کنند که بتوانیم آنها را ستاره‌هایی برای آینده تیم ملی بدانیم. این چیزی است که به چشم می‌بینیم و شاید عدم حضور یا حضور اندک آنها در دو، سه فصل اخیر باعث شده تا بازیکنان با انگیزه بالایی به زمین نروند و تلاش بیشتری برای بهتر شدن نکنند در حالی که سراسر دنیا بخصوص کشورهای صاحب فوتبال به خاطر حضور تماشاگران بازی‌های درخور توجهی انجام می‌دهند. پرسپولیس و هر تیم دیگری در فوتبال برای موفقیت نیاز به هوادارانش دارد و آنها هستند که یک تیم را به جلو هل می‌دهند. هواداران انرژی مضاعف هر تیمی هستند و پرسپولیس برای قهرمانی در لیگ به این انرژی نیاز مبرم دارد.

نفت مسجد سلیمان مرخص است!

سینا فتوت
روزنامه‌نگار

اوضاع برای نفت مسجد سلیمان اصلاً خوب نیست. آنها در طول فصلی که وارد یک‌سوم پایانی خودش شده، 21 بازی انجام داده‌اند اما فقط 2 برد به دست آورده‌اند. بدترین آمار ممکن برای ماندن در لیگ. آنها و نفت آبادان تا زمانی که نتوانند به تعداد بردهای خود بیفزایند نمی‌توانند فاصله امتیازی‌شان با تیم‌های بالای سر را کاهش دهند یا جبران کنند و برای این کار نیاز به گلزنی بیشتر دارند.
نفت مسجد سلیمان تنها 13 گل زده را ثبت کرده که آمار افتضاحی است و نشان می‌ دهد چرا این تیم در قعر جدول جا خوش کرده. آنها حتی از روی نقطه پنالتی هم نمی‌توانند گل بزنند.
برای رضا عنایتی روزهای سختی را باید پیش‌بینی کرد. سبک بازی تهاجمی و باز او با این بضاعت انسانی سخت به جایی برسد. شاید اگر از ابتدای فصل سرمربی تیم بود وضع مسجد سلیمانی‌ها بهتر از این روزها می‌شد ولی فوتبال را با اگر و اما و شاید نمی‌توان پیش برد. عنایتی نیاز به کار اختصاصی با مهاجمانش دارد؛ فنی و روحی.

آینده به این سؤال پاسخ می‌دهد
پریرا برزیلی واقعی است؟

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار

پرسپولیس در این فصل، روزهای عجیبی را به لحاظ شرایط مهاجمانش سپری کرده است. از یورگن لوکادیا که با درخشش خود به صدر جدول گلزنان رسید و بعد هم به یکباره از ایران رفت تا شیخ دیاباته که تقریباً همیشه مصدوم بوده است. البته در این میان، مهدی عبدی که از جمع مردان قابل اعتماد یحیی گل‌محمدی خارج شده بود و عیسی آل کثیر هم که مدت‌ها دور از میادین بود، با گلزنی در دو بازی اخیر قرمزها، بارقه‌های امیدی را نزد هواداران پرسپولیس روشن کردند. اما مهاجمی که حالا نگاه بسیاری را به سوی خود جلب کرده تا عملکردش را بسنجند، لئاندرو پریرا است. مهاجمی برزیلی که آمده تا جای خالی مهاجم هلندی سابق سرخ‌ها را برای‌شان پر کند. اما آیا پریرا چنین قابلیتی دارد تا جانشین لوکادیا شود؟ او در حالی به پرسپولیس آمده تا بار گلزنی این تیم در خط حمله را به دوش بکشد که مهاجمان برزیلی، آمار خوبی در طول دوران حضورشان در این تیم نداشته‌اند. جونیور براندائو با 6 بازی و بدون گل زده، هموطن پریرا بود که در سال 1398 خیلی زود همه را نا‌امید کرد و رفت. پیش از او ژوزه تادئو هم در لیگ چهاردهم با پنج بازی و یک گل زده، آمار بسیار ضعیفی را از خود به نمایش گذاشت و قبل از آنها هم و در لیگ هشتم، پائولو دی کارمو بود که در 8 بازی یک گل زد و حاشیه‌ها در مورد او آنقدر زیاد بود که گفته شد در برزیل پرنده فروش بوده است! حالا اما پریرا از ژاپن آمده و بسیاری امیدوارند تا روی همه انتقادهایی که به مهاجمان برزیلی پرسپولیس وجود داشته، خط بطلان بکشد. او وقتی در بازی با سپاهان به میدان آمد، یک فرصت تک به تک طلایی را از دست داد اما نقطه طلایی دیگر بازی او در این مسابقه فرصت دیگری بود که برای گلزنی پیدا کرد اما سیاوش یزدانی در محوطه جریمه او را متوقف کرد و اخراج شد تا زمینه زدن گل چهارم پرسپولیس از روی نقطه پنالتی توسط گئورگی گولسیانی به وجود بیاید. پریرا در بازی با نفت مسجدسلیمان نیز برای اولین بار در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار گرفت اما پایش به گلزنی باز نشد. اما به نظر می‌رسد که قضاوت درباره او هنوز زود است و باید دید در بازی‌های آینده می‌تواند به ستاره سرخ‌ها تبدیل شود و نشان دهد یک برزیلی واقعی است یا خیر.

بازگشت به آسانسور سقوط

امیررضا همایون
روزنامه‌نگار

مصاف شاگردان یحیی گل‌محمدی با نفت مسجد سلیمان در ورزشگاه آزادی تهران مهم‌ترین مسابقه روز اول هفته بیست و یکم لیگ برتر بود. مسابقه‌ای که سرخپوشان تهرانی مطابق انتظار در پایان با کسب یک پیروزی آسان و قاطع زمین مسابقه را ترک کردند و روند خوبشان پس از بازی مقابل سپاهان در جام حذفی را همچنان ادامه دادند. در سوی دیگر نفت مسجدسلیمان با متحمل شدن این شکست یک گام دیگر به سقوط از لیگ برتر به دسته پایین‌تر و پایان دادن به حضور شهر مسجدسلیمان در جغرافیای فوتبال کشورمان حداقل برای یک فصل نزدیک‌تر شد. نفت مسجدسلیمان در این بازی همان تیم هفته‌های اخیر بود. تیمی که با رضا عنایتی مدل دیگری فوتبال بازی می‌کند. آنها با و‌جود شکست 3 بر صفر مقابل پرسپولیس اما نمایش بدی نداشتند و این نتیجه تأثیر حضور عنایتی روی نیمکت این تیم است. با وجود بازی‌های قابل قبول اما تیم عنایتی در نتیجه‌گیری موفق نیست و کماکان بر مدار ناکامی حرکت می‌کند. آنها مانند سایر بازی‌هایشان در چند هفته اخیر موفق نشدند نتیجه بگیرند؛ آنچه ثابت می‌کند این تیم قربانی سیاست‌های غلط مدیرانش و نداشتن برنامه‌ریزی شده. شاید اگر مدیران این تیم به همکاری‌شان با محمدرضا مهاجری ادامه می‌دادند و یا با عنایتی از ابتدای فصل قرارداد می‌بستند و از یک برنامه مدون و قوی پیروی می‌کردند، الان درباره احتمال سقوط این تیم به لیگ دسته اول نمی‌نوشتیم. این موضوع البته ثابت می‌کند تیم‌ها با بها دادن به چند لیدر و تهدید کردن بازیکنان با سلاح سرد رستگار نمی‌شوند، بلکه علاوه برنامه‌ریزی و داشتن پلن و کار فنی و بازیکنان باکیفیت، باید دستمزد بازیکنان و کادرفنی هم بموقع پرداخت شود تا اعضای تیم تمام توان‌شان را برای موفقیت یک مجموعه و تیم بگذارند. جالب اینکه نفت مسجدسلیمان تحت مالکیت وزارت نفت که یکی از ثروتمندترین وزارتخانه‌های ایران محسوب می‌شود، قرار دارد اما این تیم از ابتدای راه خود در فوتبال ایران بی‌پولی و شرایط نابسامان مدیریتی را تجربه کرده؛ نکته مهمی که نقش بسزایی در شرایط حال حاضر نفت مسجدسلیمان و بسیاری از تیم‌های تحت مالکیت وزارت نفت در لیگ‌های مختلف ورزشی کشورمان از جمله فوتبال دارد.

فوتبال بازی کن؛ حتی به قیمت باخت

سمیرا شیرمردی
روزنامه‌نگار

نفت مسجدسلیمان شاید یکی از بدشانس‌ترین تیم‌های این فصل لیگ برتر باشد. تیمی که واقعاً خوب و زیبا بازی می‌کند اما نتیجه لازم را نمی‌گیرد. نفتی‌ها البته در ابتدای فصل نتایج خوبی به دست آوردند اما یک اتفاق همه چیز را دگرگون کرد و دیگر خبری از آن نتایج درخشان نبود. شرایط روز به روز بدتر شد تا به قعر جدول چسبید.
با اینکه نفت مسجدسلیمان این روزها خطر سقوط را بیش از هر تیمی احساس می‌کند اما باز هم فوتبال زیبایی به نمایش می‌گذارد و خبری از بازی تدافعی و بزدلانه نیست. نفتی‌ها حتی مقابل پرسپولیس یک بازی زیبا و شجاعانه انجام دادند که نزدیک بود از حریف هم پیش بیفتند اما پنالتی میری را بیرانوند گرفت تا این شانس هم از دست برود.
زردپوشان زاگرس می‌توانستند مثل یک سری تیم‌ها مقابل تیم مدعی پرسپولیس، اتوبوس جلوی دروازه‌ پارک کنند و فقط به دفاع بپردازند تا حداقل یک امتیاز به دست بیاورند اما این کار را نکردند و فوتبال خوبی ارائه دادند. یک بازی زیبا و جذاب، حتی به قیمت گل خوردن و باخت. شاگردان رضا عنایتی اگرچه در این بازی شکست خوردند و به سقوط نزدیک‌تر شدند اما مقابل پرسپولیس نمایشی داشتند که همه از آن لذت بردند تا بسیاری از کارشناسان هم به تعریف و تمجید از بازی آنها بپردازند.
تیمی که ۳ بار سرمربی عوض کرد اما هیچ‌وقت بد بازی نکرد و اگر بدشانس نبود شاید با این بازی‌های زیبا، شرایط بهتری داشت.

 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی