صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

نمایش دونفره در ولودروم

وقتی مسی و امباپه هستند...

پاری‌سن‌ژرمن در برد 3 بر صفر مقابل مارسی ثابت کرد داشتن دو تا از بهترین بازیکنان جهان چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد. پاریسی‌ها در همه بازی خوب نبودند اما با اتکا به ستاره‌هایشان، لیونل مسی و کیلیان امباپه که هر سه گل را ساختند و زدند، به این برد باارزش مقابل نزدیک‌ترین رقیبشان در کورس قهرمانی لیگ یک رسیدند و در صدر جدول هشت امتیاز فاصله گرفتند. فوق‌ستاره 35 ساله آرژانتینی با زدن گل دوم تیمش تعداد گل‌های باشگاهی خود را به 700 رساند و حالا تنها یک گل با رکورد گل‌های کریستیانو رونالدو در اروپا فاصله دارد. امباپه هم با زدن گل‌های اول و سوم با رکورد 200 گل ادینسون کاوانی، بهترین گلزن تاریخ پاری‌سن‌ژرمن برابر شد. مارسی هم فرصت‌هایی داشت اما با واکنش‌های خوب جان‌لوییجی دوناروما و خط دفاع میهمان به جایی نرسید. با وجود انتقادات اخیر از کریستوف گالتیه، مربی پاریس همچنان مسی و امباپه را دارد و این بهترین اتفاق است.
 
کلاسیک مدرن
در این بازی یک کلاسیک مدرن از مسی دیدیم. او دیگر زیاد نمی‌دود و مثل روزهای اوجش در بارسلونا در روند بازی تأثیرگذار نیست اما همچنان می‌تواند لحظاتی را خلق کند که تعیین‌کننده است. مقابل مارسی در مواقع لزوم کشنده بود و پاس گل اول را بسیار سنجیده به امباپه داد. گل دوم را چهار دقیقه بعد زد اما اوایل نیمه دوم یکی از آن کارهای مخصوص خودش را انجام داد و با یک پاس خط دفاع میزبان را محو کرد تا امباپه و دروازه‌بان مارسی تنها شوند. مسی در این بازی کاری کرد که همه چیز آسان به نظر بیاید، به ندرت دوید و خیلی خودش را به زحمت نینداخت اما تیمش را به پیروزی رساند.
 
بودن و نبودن نیمار
آیا این بازی ثابت کرد پاریس دیگر نیمار را لازم ندارد؟ تیم پایتخت در نبود مهاجم برزیلی که به خاطر مصدومیت قوزک پا حاشیه‌نشین شده، خیلی خطرناک‌تر بود و در مجموع تیم بهتری شده. نیمار با وجود استعداد فوق‌العاده‌اش بازی را کند و فضاها را محدود می‌کند و به حریف اجازه می‌دهد برگردد. او دیگر برای تیمش مناسب نیست. این بازی بخوبی این را ثابت کرد. امباپه و مسی در ضدحمله ویرانگر بودند بخصوص با حمایتی که از سوی مثلث پیشرو در خط میانی می‌شدند. نیمار مقابل تیم‌هایی که عقب می‌نشینند، به کار می‌آید اما در چنین بازی‌هایی وجودش ضرورتی ندارد.
 انرژی و تلاش
امباپه با مسی خیلی تفاوت داشت. پر از انرژی و دوندگی و همین برای مارسی کافی بود. او عقب شروع کرد اما با گذشت زمان جلوتر رفت و مأموریت داشت به پشت خط دفاع نگران مارسی برود. علاوه بر زدن گل اول و سوم، گل دوم را به زیبایی برای مسی ساخت. می‌توانست گل‌های بیشتری بزند اگر واکنش‌های پائو لوپس نبود. امباپه حالا رکورددار مشترک عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاهش است و اگر همین‌طور ادامه بدهد، اتفاقات بزرگتری در راه است.
 
کورس قهرمانی
کورس قهرمانی لیگ یک جذابیت داشت و هر هفته نوبت یکی بود، ابتدا لوریان، بعد لانس و در آخر مارسی اگر این بازی را می‌برد اختلاف در صدر جدول به دو امتیاز می‌رسید. تیم ایگور تودور پرتلاش و فرصت‌طلب است، روی ضدحمله سرعت دارد و در دفاع مستحکم است. اما در پایان این بازی امیدهایشان از بین رفت. مارسی روز خوبی نداشت و چند اشتباه داشت که به دو گل پاریس منجر شد. مارسی با تمام نقاط قوتش، توان برابری با پاریس را ندارد و بعید است تیم دیگری بتواند بر سر راه قهرمانی این تیم مانع ایجاد کند.
 
کار خوب گالتیه
این بازی یک شاهکار مربیگری از گالتیه نبود اما او به سادگی کارش را انجام داد. او به سیستم 2-5-3 اعتماد کرد و به دو مهاجم خود آزادی داد ضمن اینکه از مثلث میانی خواست خلاقیت مارسی را خنثی کنند. الکسیس سانچس که در اوج برای مارسی ویران‌کننده است، ساکت نگه داشته شد. متئو گوندوزی فضایی برای دویدن پیدا نکرد و چنگیز اوندر که سریع و تکنیکی است، موقعیت زیادی نداشت به خاطر اینکه مسی و امباپه مسئولیت حمله را برعهده داشتند و بقیه تیم تلاش زیادی کردند تا تیم به سه امتیاز مهم این بازی برسد.
 
فصل بد کیمپمبه
شانس بد پرسنل کیمپمبه ادامه دارد. مدافع تیم ملی فرانسه اوایل بازی مصدوم شد و به ناچار بازی را ترک کرد تا فصل همراه با ناکامی او ادامه داشته باشد. او جام جهانی را به خاطر مصدومیت از دست داد و حالا یک دوره طولانی دیگر. گالتیه بعد از مسابقه تأیید کرد آشیل او آسیب جدی دیده و تا آخر فصل نمی‌تواند بازی کند. پاریس احتمالاً نبود او را احساس نمی‌کند بخصوص با همکاری که بین سرخیو راموس و مارکینیوش در قلب دفاع شکل گرفته اما کیمپمبه بسیار بااستعداد است و تجربه بالایی دارد، اگر روی فرم باشد خیلی به کار تیم می‌آید.

جستجو
آرشیو تاریخی