صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

ترک عادت موجب مرض است!

آیسان سعیدی
روزنامه‌نگار

عادت مهم‌ترین مؤلفه زندگی بشریت است. آنچه به عنوان یک رفتار در وجود انسان نهادینه می‌شود و تکرار آن شرایطی را می‌سازد که به آن عادت می‌گویند. آنچه دست کشیدن از آن برای هر فردی بسیار دشوار و گاه ناممکن است. این پدیده بشری اما به تمامی حوزه‌های انسانی نیز تعمیم یافته و به نوعی در آنها جاری و ساری است. فوتبال به عنوان یک پدیده اجتماعی از این قاعده مستثنی نیست و عادت به عنوان یک رفتار انسانی در آن جایگاه مستتر اما ویژه‌ای دارد. عادت‌ها در فوتبال همانند رفتارهای شخصی هر فردی گستره زیادی را در برمی‌گیرند؛ از شکل و جنس بازی گرفته تا رفتارهای سرمربی و بازیکنان درون قاب مستطیل سبز. هر تیمی بسته به شرایط عادات خاص خود را دارد. این عادات زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بتواند یک تیم را در مسیر موفقیت قرار دهد.
استقلال این فصل اما عادات عجیبی دارد. رفتارهای رنگارنگ و شلوغ‌کاری‌های ساپینتو در کنار زمین یک عادت قدیمی است که از دوران بازیگری همراه اوست و در لیگ پرحاشیه و کم مایه ایران سیر صعودی داشته و همین سبب شده تا استقلال لطمه بخورد. ساپینتو تا به اینجا 6 بازی از همراهی تیمش محروم بوده، یعنی یک سوم فصل را از دست داده و حالا دوباره با یک محرومیت 5 هفته‌ای روبه‌رو شده؛ محرومیتی که در صورت پابرجا بودن تعداد غیبت‌های سرمربی روی نیمکت را دورقمی می‌کند!
عادت‌ها در استقلال زیادند. تغییرات مکرر و متناوب در ترکیب تیم از دیگر عادت‌های ساپینتو است. مردی که بعد از گذشت 20 هفته کماکان هر هفته تیمش را زیر و رو می‌کند. ساپینتو به یک ترکیب ثابت اعتقاد ندارد و این عادت عجیبی است که سبب شده تا استقلال اصلاً قابل پیش‌بینی نباشد. عادت‌های ساپینتو و مدل رفتاری و مربیگری‌اش همان اندازه که به استقلال لطمه زده، سود هم داشته. حرکت خزنده آبی‌ها به سمت صدر و 5 برد متوالی منبعث از همین مدل مربیگری هستند. عادات ساپینتو به وادی اگزجره شدن می‌غلتد. این شاید تنها نقطه تاریک عادات او باشد.

دستیار ساپینتو، هم دست است هم یار
ماتا؛ شکر در چای حل شده!

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار

یکی از معضلات استقلال در این فصل، محرومیت‌های پیاپی ریکاردو ساپینتو بوده است. سرمربی پرتغالی این تیم که تاکنون هفت جلسه محرومیت را پشت سر گذاشته و امروز هم به همین علت، روی نیمکت آبی پوشان در دیدار برابر نساجی نخواهد بود. این اتفاق در حالی رخ داده که استقلال به لحاظ نتیجه‌گیری موفق بوده و چهار بازی پیاپی در لیگ و یک بازی در جام حذفی را با پیروزی پشت سر گذاشته و بهترین مقطع از این فصلش را سپری می‌کند. در ظاهر، باید یک جای کار اشکال داشته باشد. سرمربی روی نیمکت نیست اما استقلال بازی‌هایش را می‌برد. در اینجاست که باید نگاه‌ها به سمت دستیار ساپینتو معطوف شود. روی ماتا، مردی با ظاهری متفاوت که البته مانند هموطنش پر از شور و هیجان است و این انرژی زیاد را در کنفرانس‌های خبری پیش و بعد از بازی‌ها که در غیاب ساپینتو آمده، مقابل خبرنگاران نمایان کرده است. اما خصوصیت مشترک دیگری که ماتا با ساپینتو دارد، نزدیک بودن افکار فنی او با این مربی است. مانند یک قند و شکر که در چای حل شده و آن را به یک نوشیدنی شیرین تبدیل کرده است. ماتا به خوبی می‌داند که ساپینتوی محروم، از روی سکوها چه چیزی از شاگردانش می‌خواهد و چه تعویض‌هایی را در چه زمان‌هایی انجام دهد. ماتا مربی است که معنای دستیار را به صورت کامل تعریف کرده و فقط وظیفه‌اش چیدن موانع در تمرین نیست. در غیاب سرمربی تیم، وظایف محوله‌اش را به خوبی انجام می‌دهد. آنچه مشخص است، تقسیم وظایف در استقلال، علاوه بر بازیکنان در زمین، در کادر فنی هم به خوبی انجام شده و این همان چیزی است که باعث شده آبی‌ها در روزهایی هم که ساپینتو را روی نیمکت ندارند، با آرامش کارشان را دنبال کنند و معمولاً هم به هدفی که دارند، می‌رسند.

 

برد ششم را می‌خواهند

هومن جعفری
روزنامه‌نگار

5 برد پی در پی و حالا بازی با نساجی! ببینیم استقلال در شرایطی که مدیرانش برای جور کردن پول استراماچونی مدام جلسات بی‌فایده و تکراری می‌گذارند، داخل زمین چه خواهد کرد و به چه خواهد رسید. بیرون از زمین که آنها تلاش انگار بی‌فایده‌ای برای جور کردن پولی دارند که عین بهمن سقوط کرده لحظه به لحظه بزرگتر می‌شود. داخل زمین شانس‌شان برای کسب امتیاز بسیار بیشتر از بیرون زمین به نظر می‌رسد. استقلال حالا در مسیر تکرار قهرمانی است. نه اینکه حتماً دستش به جام برسد چرا که نمی‌دانیم چند هفته بعد شش امتیاز از این تیم کسر خواهد شد یا خیر اما اصل قصه اینجاست که آنها حالا در مسیری بهتر از قبل قرار دارند. استقلال بعد از جام جهانی راهش را گم کرده بود. استقلال هفته‌های اخیر، مسیرش را پیدا کرده که اتفاق خوشایندی است. دست‌کم برای لیگی که همین حالا هم از استانداردهای همیشگی خودش فرسنگ‌ها دور افتاده. بازی در زمین نساجی کار آسانی نیست. نساجی حال و روز خوبی ندارد و همین هفته قبل بود که حمید مطهری استعفا کرد. تیم تحت فشار است و تیم‌های تحت فشار در بازی‌های بزرگ، نتایج عجیبی می‌گیرند. یا بد می‌بازند یا شگفتی خلق می‌کنند. نساجی پتانسیل هر دو را دارد. آخرین شکست سنگین آنها باخت پنج بر یک مقابل پرسپولیس بود اما تضمینی نیست که مقابل استقلال هم حتماً چنین نتیجه‌ای تکرار شود. استقلال باید حواسش به زمین و زمان باشد. پنج برد می‌تواند خیلی زود از خاطره‌ها محو شود اگر یک باخت بدهنگام اضافه شود. فضای باشگاه بشدت زیر فشار مالی است و یک نتیجه بد می‌تواند یک انفجار را به دنبال داشته باشد. در تیم و باشگاه همه این را می‌دانند.
 

 
گزینه‌های متوسط برای صندلی بزرگ

امیررضا همایون
روزنامه‌نگار

فوتبال ملی ایران در چند روز گذشته به واسطه لیست عجیبی که فدراسیون برای هدایت تیم ملی منتشر کرده بود، روزهای عجیبی را سپری می‌کرد. روزهایی که همچنان هم ادامه دارد و به نظر می‌رسد پس از این هم تا مشخص شدن سرمربی منتخب فدراسیون برای هدایت تیم در جام ملت‌های آسیا 2024  کماکان ادامه داشته باشد. این لیست اما پس از استعفای برخی گزینه‌های عجیب هدایت تیم ملی کوچکتر شده. یکی از مربیانی که درج نامش در این لیست باعث تعجب شده بود و خیلی زود هم از حضور در آن انصراف داد، حمید مطهری است. سرمربی جوانی که در این فصل با نساجی اولین تجربه رسمی سرمربیگری خودش در لیگ برتر را پشت سر می‌گذارد. تجربه‌ای که به مانند بسیاری از سرمربیان سال اولی موفقیت‌آمیز نبوده از همین رو حضور نام او در این لیست تعجب‌برانگیز است. درج نام مربیان ناکامی مانند مطهری در لیست کاندیداهای هدایت تیمی که عادت به مربیان خارجی داشته، این سؤال را در ذهن مخاطبان فوتبال ایران تداعی می‌کند که چرا مربی‌ای مانند مطهری و امثالهم که افتخار چندانی در فوتبال ایران به عنوان سرمربی نداشته‌اند، باید گزینه هدایت تیم ملی باشند؟ تیم تحت هدایت یکی از گزینه‌های هدایت یوزها این هفته به مصاف استقلال می‌رود، رویارویی با شاگردان ساپینتو بدون هیچ تردیدی می‌تواند عیار مربیگری حمید مطهری را نشان دهد. شاید عملکرد مطهری با نساجی در لیگ برتر برای مدیران این باشگاه رضایت بخش باشد اما آنچنان مطلوب نیست که او تبدیل به یکی از گزینه‌های حضور روی نیمکت تیم ملی فوتبال شود. انتشار این لیست از سوی فدراسیون ثابت کرد که نام‌های کوچک برای تکیه زدن به یک صندلی بزرگ به صف شده‌اند.


ضدِ ضد فوتبال

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار

در پنج هفته اخیر هیچ تیمی در لیگ برتر به اندازه سپاهان و استقلال ثبات نداشته‌ است، این دو تیم به ترتیب 5 و 4 بازی آخر خود در لیگ را با برد پشت سر گذاشته‌اند. سپاهان در آخرین بازی خود در جام حذفی مقابل پرسپولیس شکست خورده‌ اما از سوی دیگر استقلالی‌ها با برد قاطع مقابل ملوان بار دیگر به بازی‌های لیگ باز خواهند گشت و می‌خواهند که روند پیروزی‌های خود را ادامه دهند. شاید به باور خیلی‌ها شاگردان ساپینتو در تقابل با تیم‌های نه چندان قدرتمندی موفق به کسب چنین نتایجی شده باشند اما با مقایسه نتایج دیدارها نسبت به نیم‌فصل اول متوجه خواهیم شد که آبی‌ها در شرایط بسیار بهتری نسبت به نیم‌فصل اول قرار دارند، شاید دلیل این است که ساپینتو بعد از تست ده‌ها سیستم و بازیکنان مختلف در تیمش بالاخره به ترکیب دلخواهش رسیده و استقلال به ثبات خوبی از این نظر دست پیدا کرده است. نکته دیگر در مورد استقلال این است که با مرور بازی‌های این تیم متوجه می‌شویم که هر زمان استقلال ساپینتو مقابل تیمی قرار می‌گیرد که فوتبال بازی می‌کند به راحتی می‌تواند تاکتیک خود را در زمین پیاده کند و در نهایت پیروز و با گل‌های زیادی از زمین خارج شود، حمید مطهری و نساجی نیز همیشه نشان داده‌اند که تیم ضد فوتبال لیگ نیستند و همیشه فوتبال زیبا را به گرفتن یک امتیاز به بازی ضد فوتبال ترجیح می‌دهند. این دو تیم در این فصل دو بار به مصاف هم رفتند که هر دو بازی با برد آبی‌ها همراه بود. استقلال در بازی رفت موفق شد نساجی را 3-1 و در سوپرجام 1-0  شکست دهد.

 

ثبات، رمز موفقیت استقلال

آندرانیک تیموریان
 هافبک سابق استقلال

استقلال در هفته‌های اخیر نتایج خوبی کسب کرده. اینکه آبی‌پوشان توانسته‌اند 5 پیروزی پیاپی به دست آورند، اتفاق بسیار خوبی است. استقلال در جام حذفی با بُرد ملوان یک گام دیگر به قهرمانی در جام حذفی نزدیک شد، حالا این تیم به جمع ۸ تیم پایانی رقابت‌ها صعود کرده و به نظر من شایسته‌ترین و مدعی‌ترین تیم برای قهرمانی است. استقلال در لیگ برتر نیز راه زیادی برای رسیدن به صدر جدول ندارد و به نظرم می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن به رتبه اول صعود کند. استقلال به اندازه دو تیم دیگر شانس قهرمانی دارد و باید پله پله پیش برود. مطمئن باشید تیم‌های مدعی امتیاز از دست می‌دهند، منتهی استقلال باید حواسش به خودش باشد، به خصوص در دیدارهایی که این هفته‌ها در پیش دارد. برای قهرمانی این روند ادامه داشته باشد و از عنوان قهرمانی فصل گذشته‌اش دفاع کند. استقلال چند بازی است که نتیجه می‌گیرد و مهم‌ترین فاکتور این موفقیت رسیدن به یک ثبات و انتخاب ارنج ثابت است. شکل هافبک‌های استقلال با حضور سعید مهری، روزبه چشمی و آرش رضاوند بهتر شده. این 3 نفر مکمل یکدیگر هستند و خیلی زیاد به استقلال کمک کرده‌اند. در یکسری از بازی‌ها نوع بازی هافبک‌ها شبیه به هم بود و باعث شد کار در نیاید ولی الان شکل بازی هافبک‌های استقلال باعث آزاد شدن مهدی قایدی شده. قایدی بازیکن استثنایی است و این هفته‌ها خوب کار کرد. نباید از خط جلوی استقلال گذشت که واقعاً عالی هستند. محمد محبی، مهدی قایدی، پیمان بابایی، ارسلان مطهری و حتی سجاد شهباززاده و آرمان رمضانی در کنار کوین یامگا خوب هستند. خط جلوی استقلال جزو تاپ‌های فوتبال ایران هستند. تنها نکته‌ای که این روزها استقلال را در تنگنا قرار داده، محرومیت‌های ساپینتو است. ساپینتو باید خودش را کنترل کند تا حاشیه‌ای برای او ایجاد نشود. حضور ساپینتو کنار زمین خیلی به استقلال کمک می‌کند. یکسری‌ علیه او شیطنت می‌کنند ولی خودش بهتر است رفتارش را کنترل کند. باشگاه استقلال می‌تواند بر اساس قرارداد، محدودیت‌هایی برای ساپینتو لحاظ کند تا تیم لطمه نخورد. نباید اینطور باشد که سر یک اوت دستی اعتراض کند و محروم شود، آن هم در این شرایط که همه روی او زوم هستند. فراموش نکنیم هر کسی برندی دارد. شاید رفتارهای ساپینتو با فرهنگ و عرف ما مغایرت داشته باشد ولی می‌تواند کاری کند تا این حواشی ایجاد نشود.

 

تلاش برای فرار

سینا فتوت
روزنامه‌نگار

این روزها نساجی وضع و حال خوبی ندارد. آخرین برد آنها در جام حذفی مقابل فجرسپاسی و آلومینیوم رقم خورده و در لیگ مدت‌هاست بردی نداشته‌اند! بعد از شکست سنگین مقابل پرسپولیس، آنها با مس و پیکان مساوی کرده‌اند و به سپاهان، ملوان و مس کرمان باخته‌اند. اوضاع طوری شده که حمید مطهری استعفا داده و استعفای پذیرفته نشده‌اش، حکم یک بمب زمانی را دارد. اگر به استقلال ببازند چه می‌شود؟ اگر بازی بعد را هم ببازند چه؟ 22 امتیاز و حضور در رتبه دهم جدول برای نساجی خیلی بد یا خیلی خوب نیست. مشکل از نتیجه نگرفتن زنجیره‌ای این تیم در هفته‌های اخیر است که باعث شده تا فشارها روی مطهری افزایش یابد. ببینیم آنها مقابل استقلال چه خواهند کرد و چگونه پیش می‌روند. آیا فشارها روی مطهری افزایش خواهد یافت یا او توان کاهش آنها و گرفتن یک نتیجه قابل قبول مقابل ساپینتو را دارد؟ نساجی تیم پرطرفداری است و سرزندگی چنین تیمی برای لیگ مهم‌تر از هر چیزی است. از سوی دیگر آنها جزو معدود نمایندگان فوتبال خصوصی در ایران هستند و باید از آنها حمایتی درست صورت بگیرد. امید که نساجی بتواند مشکلاتش را حل کند و حقش را هم از فدراسیون بگیرد. آنها حق دارند از درآمد لیگ بیشتر از قبل برخوردار باشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی