صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

بازی رسانه‌ای فدراسیون؛ توهین به تیم ملی و مربیان ایرانی

وقتی همه سر کارند

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

نشستن روی نیمکت تیم ملی آرزوی هر مربی ایرانی است، ولی اکثر نامزدهایی که نام‌شان مطرح شده بود، یکی یکی کنار کشیدند. این بی‌‌تفاوتی نتیجه رویه عجیبی است که فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی در پیش گرفته است. این مربیان می‌دانند که مطرح شدن نام‌شان فقط برای فضاسازی رسانه‌ای است و انتخاب سرمربی تیم ملی از مسیر دیگری پیگیری می‌شود.
ترفند رسانه‌ای فدراسیون از طرفی بی‌احترامی به جایگاه تیم ملی است و از طرف دیگر رفتار توهین‌آمیزی نسبت به مربیان لیگ محسوب می‌شود که می‌دانند بازیچه قرار گرفته‌اند. هر کدام از این مربیان سابقه و کارنامه قابل‌ احترامی دارند، ولی نشستن روی نیمکت تیم ملی نیاز به ویژگی‌هایی دارد که دایره گزینه‌ها را به شدت محدود می‌کند و نمی‌توان نیمی از مربیان لیگ برتر را به عنوان گزینه اعلام کرد و از آنها برنامه خواست.

انصراف مربیان از فراخوان صوری
اولین انصراف متعلق به امیر قلعه‌نویی بود. گفته می‌شود که فدراسیون فوتبال به سرمربی گل‌گهر قول نشستن روی نیمکت تیم ملی را داده بود و اعلام نامش به عنوان یکی از پنج گزینه ایرانی دلیل ناراحتی و کناره‌گیری او بوده. قلعه‌نویی در متنی که منتشر کرد، نوشته است که برنامه‌اش را با مشورت متخصصان آماده کرده بود و در صورت نیاز در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد. مهدی تارتار، ساکت الهامی و حمید مطهری هم مربیان بعدی بودند که خودشان را از این بازی رسانه‌ای کنار کشیدند و اعلام کردند که روی کارشان در باشگاه تمرکز می‌کنند.
رضا عنایتی، سرمربی نفت مسجدسلیمان هم در نشست خبری پیش از بازی با پرسپولیس به این رویه اعتراض کرد و گفت: «شکل مذاکرات خوب نیست چون شأن تیم ملی خیلی بالاتر از اینهاست. ابتدا باید با گزینه‌های‌تان صحبت کنید چون برخی از مربیان با باشگاه‌شان قرارداد دارند. اینکه گزینه‌ها را روی میز بیاوریم که انصراف دهند خوب نیست. ابتدا باید هماهنگ می‌شد و بعد از آن رسانه‌ای می‌شد. این اتفاق در شأن تیم ملی نیست. ابتدا باید بدانیم چه برنامه‌ای داریم و بعد آن را رسانه‌ای کنیم.»
حسین فرکی تنها گزینه‌ای بود که گفته برای نشستن روی نیمکت تیم ملی آماده است و برنامه‌اش را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار خواهد داد. او تنها گزینه فدراسیون است که در حال حاضر تیمی ندارد و در سه سال گذشته از دنیای مربیگری فاصله داشته است.
فرهاد مجیدی و جواد نکونام هم هنوز واکنشی به این پیشنهاد فدراسیون نداشته‌اند. مجیدی در حال حاضر سرمربی الاتحاد کلبا در لیگ امارات است، ولی نکونام هفته گذشته از هدایت فولاد استعفا داد و فعلاً تیمی ندارد.

گزینه اصلی یک خارجی است؟
فدراسیون فوتبال در هفته‌های گذشته نظرات متناقضی درباره فرآیند انتخاب سرمربی تیم ملی داده و همین اظهارات ضد و نقیض اعتماد آنها را نزد افکار عمومی و جامعه فوتبال از بین برده و کنار کشیدن مربیان هم نتیجه همین بی‌اعتمادی است.
تاج ماه گذشته گفت که به دلیل دردسرهای انتقال پول به بانک‌های خارجی و مشکلاتی که در قرارداد ویلموتس و استراماچونی بوجود آمده، فدراسیون به دنبال انتخاب سرمربی ایرانی است. البته این ادعا مدتی بعد تکذیب و گفته شد که فدراسیون گزینه‌های خارجی را هم در کنار گزینه‌های ایرانی بررسی می‌کند.
جمعه همزمان با انتشار فهرستی طولانی از مربیان ایرانی، شایعه اینکه فدراسیون فوتبال به دنبال یک گزینه خارجی است، بیشتر قوت گرفت. حاشیه‌های این فهرست طولانی به فدراسیون فوتبال فرصت می‌دهد که دور از توجه رسانه‌ها مذاکرات با گزینه خارجی مورد نظرش را پیش ببرد و پیش از شروع اردوی 28 اسفند نامش را اعلام کند.
در این فضای غبارآلود که فدراسیون فوتبال اعتبار رسانه‌ای‌اش را از دست داده، شایعات هم جدی گرفته می‌‌شود، مثل خبری که سایت «اسپرت» عربستان منتشر کرد و از پاکو خمس، سرمربی تراکتور به عنوان سرمربی بعدی تیم ملی نام برد. وقتی مرجع رسمی اخبار فوتبال ایران با پالس‌های اشتباه مربیان و رسانه‌ها را به بازی می‌گیرد، هر خبر بی‌پشتوانه‌ای از یک رسانه خارجی هم ممکن است جدی گرفته شود.

جستجو
آرشیو تاریخی