صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

وقتی یحیی مجبور به تغییر در ترکیب شد

آ ‌ل‌کثیر فرشته نجات پرسپولیس

سعید زاهدیان
روزنامه‌نگار

نمایش پرسپولیس مقابل سپاهان در جام‌حذفی حیرت‌انگیز بود؛ تیمی که از ابتدای فصل حتی یک مسابقه باشکوه و مقتدر نداشت، در اصفهان به روزهای اوج که مطلوب هوادارانش بود بازگشت. حتی در روزهایی که تیم‌ یحیی صدرنشین لیگ‌ برتر بود یا در مسابقه‌ای که با 5 گل نساجی را گلباران کرد، پرسپولیس را با شکوه ندیدیم. پرسپولیس مقابل سپاهان انگار تیم دیگری شده بود؛ در بازی این تیم رگه‌هایی از بازی‌های 5 فصل قهرمانی دیده می‌شد. سوای نتیجه -برد 4-2 در نقش‌ جهان در حضور هواداران سپاهان- کیفیت بازی پرسپولیس جلب توجه کرد. اما دلایل اوج گرفتن پرسپولیس چه بود؟ به بازی پرسپولیس مقابل هوادار نگاه ‌کنیم؛ محمد عمری بال راست بود و شیخ دیاباته یکی از دو مهاجم اصلی کنار عیسی آل‌کثیر که تازه به جمع پرسپولیسی‌ها اضافه شده بود. هر دو مهاجم روی فرم نبودند. عیسی زمان می‌خواست تا بعد از مصدومیت سنگینی که پشت سر گذاشته بود، به فرم مسابقه بازگردد اما شیخ دیاباته را مدت‌هاست که روی فرم ندیده‌ایم و همین مسأله باعث شد تا فرهاد مجیدی او را از استقلال کنار بگذارد و این خرید از ابتدا هم برای پرسپولیس خوب نبود. تنها مهاجم آماده پرسپولیس محمد عمری است که در پست وینگر راست کارآیی لازم را در بازی هوادار نداشت و گنگ بود. پرسپولیس مقابل آلومینیوم هم که نمایش مطلوبی نداشت و نتوانست 3 امتیاز را بگیرد، در خط حمله ترکیب ایده‌آلی نداشت. در آن مسابقه دیاباته و عمری در ترکیب بودند و عمری کنار دیاباته که روی فرم نیست، عملکرد همیشگی خود را نداشت. اما با مصدومیت دیاباته و خروج او از پلن یحیی، سرمربی پرسپولیس چاره‌ای جز بازی دادن به عیسی آل‌کثیر و محمد عمری در خط حمله نداشت و این دو مهاجم که یکی تکنیکی و سرعتی است (محمد عمری) و آل‌کثیر که با قدرت و فیزیک بدنی خوب مدافعان حریف را تحت فشار می‌گذارد، خط حمله پرسپولیس را به روزهای خوب نزدیک کرد. از دیگر تغییرات در بازی برابر سپاهان، حضور دانیال اسماعیلی‌فر به عنوان وینگر راست بود. اگرچه او در دفاع گل به خودی داشت اما در حمله اثرگذار بود. در مجموع پرسپولیس با تغییراتی که یحیی در بازی با سپاهان ایجاد کرد و از خط دفاع گرفته تا نوک حمله، تحولات چشمگیری در ترکیب تیمس داشت، مهم‌ترین بازی فصل را برد تا هواداران این تیم به بازگشت پرسپولیس به صدر جدول امیدوار باشند تا در پایان فصل با همین نمایش‌ها جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

تیمی که رستگار نشد

سمیرا شیرمردی
روزنامه‌نگار

نفت مسجدسلیمان اولین تیمی بود که در فصل بیست و دوم لیگ برتر دست به تغییر سرمربی زد. جالب اینکه نفتی‌ها در ابتدای فصل نتایج خوبی گرفتند و حتی صدرنشین هم شدند اما یکسری اتفاقات دست به دست هم داد تا این تیم کاملاً متحول و بحران‌زده شود. با این شرایط، هواداران دیگر طاقت نیاوردند و خواستار تغییر سرمربی شدند که باشگاه در اقدامی عجیب، با رضا مهاجری قطع همکاری کرد و ابراهیم اشکش را برگزید. مربی جوانی که هیچ سابقه‌ای در لیگ برتر نداشت. اشکش هم نتوانست کاری از پیش ببرد که در نهایت یکسری اتفاقات و قول‌هایی که به آن عمل نکرد، باعث برکناری زودهنگامش شد. البته اشکش خیلی امید داشت بتواند نفت مسجدسلیمان را در لیگ برتر نگه دارد اما حل نشدن مشکلات مالی، پایان همکاری را رقم زد. بعد از آن نوبت به رضا عنایتی رسید. عنایتی از هفته‌ها قبل و زمانی که هنوز بحث رفتن مهاجری هم جدی نشده بود، گزینه نفت مسجدسلیمان شد اما به دلایلی با این پیشنهاد مخالفت کرد. بعد از آن بالاخره با شرط اینکه باشگاه باید خیلی زود مشکلات مالی را حل کند، سرمربیگری نفت مسجدسلیمان را پذیرفت. نفت مسجدسلیمان با عنایتی از آن حالت همیشه بازنده به تیمی که مساوی می‌کند، تبدیل شد اما زردپوشان همچنان در قعر جدول حضور دارند. البته عنایتی هم یک بار استعفا داد اما زود برگشت تا شانس خود را برای نگه داشتن نفت مسجدسلیمان امتحان کند. هر چند که امید چندانی نیست. به هر حال در این مدت، نفت مسجدسلیمان با ۳ سرمربی، نشان داد تغییرات خیلی وقت‌ها نمی‌تواند مثبت باشد و این تیم نتوانست رستگار شود.


معادله 2 مجهولی برای رسیدن یحیی به صدر

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار

شاگردان یحیی پس از عملکردی نا امید کننده در چند هفته اخیر لیگ موفق شدند سپاهان را 4-2 در جام حذفی شکست دهند و اعتماد به نفس از دست رفته خود را دوباره به دست آورند، حال سرخ پوشان در پی آن هستند تا صدر جدول را هم از شاگردان مورایس پس بگیرند. پرسپولیس در حال حاضر 3 امتیاز با صدر فاصله دارد و فقط در صورتی که بتواند نفت را با اختلاف بیش از 5 گل شکست دهد و سپاهان نیز از آلومینیوم شکست بخورد به صدر جدول خواهد رفت. شاگردان گل‌محمدی در آخرین بازی خانگی خود با یک گل مغلوب هوادار شدند و به هیچ عنوان دوست ندارند این اتفاق در آزادی دوباره تکرار شود. سعید صادقی و شیخ دیاباته تنها مصدومان پرسپولیس هستند و به دیدار این هفته مقابل نفت نخواهند رسید. از زمانی که رضا عنایتی هدایت تیم نفت مسجد سلیمان را بر عهده گرفته این تیم فقط یک بار در لیگ برتر شکست خورده که آن هم مقابل استقلال در هفته نوزدهم و با نتیجه ۳-۱ بود. زردپوشان در سایر دیدارها به نتیجه مشابه بدون گل مقابل تیم‌های هوادار، پیکان و نفت آبادان دست یافتند. این نشان می‌دهد تیم نفت برخلاف جایگاهش در هفته‌های اخیر روند مثبتی داشته و شکست دادنش کار چندان آسانی نیست. تیم‌های رضا عنایتی معمولاً دفاعی بازی می‌کنند و مثل اکثر تیم‌های لیگ با وقت‌کشی دنبال کسب نتیجه هستند که تساوی‌های پرتعداد نفت در هفته‌های اخیر خود به خوبی گویای این اتفاق است. دو تیم، در تاریخ لیگ برتر تاکنون ۱۱ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن ۵ برد برای پرسپولیس، یک برد برای نفت مسجد سلیمان و ۵ تساوی بوده است. اولین دیدار رسمی پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان از سری مسابقات لیگ برتر چهاردهم در روز ۲۱ شهریور ۹۳ در آزادی برگزار شد که با تساوی یک بر یک همراه بود. کیومرث چراغی در دقیقه ۳ گل مسجدسلیمان و مرحوم هادی نوروزی در دقیقه ۵۶، گلزنان این دیدار بودند. آخرین جدال دو تیم نیز به بازی رفت لیگ امسال برمی‌گردد که پرسپولیس با دبل یورگن لوکادیا در مقابل تک گل سامان‌ نریمان در مسجد سلیمان مقابل نفت به برتری ۲-۱ دست یافت.
 

پرسپولیس، مدعی اصلی دو جام

سهراب انتظاری
مهاجم اسبق پرسپولیس

پرسپولیس در برابر سپاهان بازگشتی پرفروغ داشت. بعد از چند هفته بد، پرسپولیس در برابر مدعی لیگ در اصفهان نمایشی جذاب و برتر را ارائه داد. فوتبال ایران باید در برابر این بازی سر تعظیم فرود بیاورد. بعد از مدت‌ها یک بازی زیبا از هر دو تیم دیدیم. هم سپاهان و هم پرسپولیس به دور از حاشیه یک بازی جاندار انجام دادند و به نظرم از این دو تیم انتظاری جز این هم نمی‌رفت. به بازیکنان و کادر فنی هر دو تیم خسته نباشید می‌گویم چرا که یک فوتبال عالی انجام دادند. پرسپولیس هم بعد از چند هفته که نوسان داشت باب دل هواداران بازی کرد و فکر می‌کنم خود سپاهانی‌ها هم قبول دارند که پرسپولیس کاملاً نسبت به این تیم سرتر بود. واقعاً پیش‌بینی چنین نتیجه‌ای کار سختی بود چرا که سپاهان در هفته‌های گذشته عملکرد خیلی خوبی داشت و کمتر کسی می‌توانست چنین پیش‌بینی انجام دهد اما بازیکنان پرسپولیس در اصفهان سنگ تمام گذاشتند و همه معادلات را بر هم زدند. بازی پرسپولیس مقابل سپاهان فراتر از لیگ ایران بود و از پرسپولیس انتظار می‌رود همین‌طور بازی کند. شیرینی این برد خیلی بیشتر است چرا که سپاهان را که در لیگ برتر صدرنشین است در خانه‌اش قاطعانه بردیم. این برد انرژی خوبی به تیم تزریق کرده و می‌تواند از همه جهت برای ادامه لیگ هم به سود پرسپولیس باشد. این برد قطعاً می‌تواند زمینه‌ای برای گرفتن صدر جدول در لیگ برتر باشد. پرسپولیس در لیگ می‌تواند سپاهان را بگیرد. من قبل از بازی در مصاحبه‌ای گفتم که این برد می‌تواند ارزش چند برابر داشته باشد. این برد با این وضعیت شخصیت زیادی به تیم می‌دهد و باعث می‌شود که روحیه بازیکنان بالا برود. پرسپولیس 10 بازی حساس در لیگ برتر دارد و 30 امتیاز مانده که این مسأله می‌تواند اتفاقات زیادی را رقم بزند. پرسپولیس شخصیت‌ بالایی دارد و قطعاً در ادامه لیگ هم کار را محکم‌تر پیش می‌برد. پرسپولیس مدعی اول قهرمانی در هر دو جام است و می‌تواند امتیازاتی که در لیگ از دست داده را جبران کند.

تفاوت بزرگ با عنایتی

امیررضا همایون
روزنامه‌نگار

نفت مسجد سلیمان عجیب‌ترین فصل خودش در لیگ برتر را تجربه می‌کند. آنها که فصل را با هدایت محمدرضا مهاجری آغاز کردند و با این مربی نتایج مطلوبی هم کسب کردند و حتی در چند هفته اول فصل بیست و دوم در رتبه‌های بالای جدول رتبه‌بندی حضور داشتند اما ناگهان به دلایل نامعلومی با این مربی قطع همکاری کردند. سقوط نفت درست از همین لحظه آغاز شد. تیمی که پس از مهاجری به مربی گمنامی به نام اشکش رسید و پس از ناکامی مطلق با او حالا به رضا عنایتی رسیده. مربی‌ای که پس از محمدرضا مهاجری و ابراهیم اشکش سومین سکاندار تیم بزرگسالان نفت MIS از ابتدای فصل جاری فوتبال ایران محسوب می‌شود. بدون تردید یکی از مشکلات نفت مسجد سلیمان تعویض بی‌شمار سرمربیان این تیم است. سرمربیانی که با یک نتیجه نامطلوب قربانی برخی سیاست‌های غلط مدیران این تیم خوزستانی و با ریشه فوتبال ایران می‌شوند. واقعاً این همه تعویض مربی برای چیست؟ رضا عنایتی که پیش از این هم خبرهایی مبنی بر استعفای او به گوش می‌رسید، همچنان در رأس نیمکت نفتی‌های مسجدسلیمان قرار دارد. سرمربی‌ای که اگرچه مانند مربیان قبلی در کسب نتیجه مطلوب ناکام بوده اما با نفرات قبلی که در این فصل به عنوان نفر اول کادر فنی روی نیمکت این تیم نشسته‌اند دو تفاوت اساسی دارد. نخست اینکه عنایتی پس از شکست‌های تیمش تقصیر را گردن داور مسابقه و عوامل پیرامونی نمی‌اندازد و دوم اینکه نفت با وجود اینکه در کسب نتیجه مطلوب ناکام است اما فوتبال زیبایی را به نمایش می‌گذارد. آنچه سبب شده هوادار نفت حتی با وجود شکست احتمالی تیمش مغبون ورزشگاه را ترک نکند. نفت مسجد سلیمان امروز در ورزشگاه آزادی تهران میهمان شاگردان یحیی گل‌محمدی است. مسابقه‌ای که هیچ کسی از نفت انتظار معجزه و پیروزی مقابل سرخپوشان پایتخت را ندارد اما با توجه به آنچه در چند هفته اخیر از شاگردان عنایتی مشاهده کردیم، هواداران انتظار یک نمایش آبرومندانه از سوی نفت مسجد سلیمان را خواهند داشت.


بازی سخت داش رضا

آیسان سعیدی
روزنامه‌نگار

بحث استعفای رضا عنایتی هم پذیرفته نشد و با قول‌های حمایت مالی مجدد از باشگاه، سرمربی مستعفی به تمرینات برگشت تا نفت امروز با حضور او به مصاف حریف قدر خود برود. عنایتی فصل قبل با هوادار بدجوری مقابل پرسپولیس قدعلم کرد اما نفت مسجد سلیمان حکایتش فرق دارد. نفت تیمی است سراپاحاشیه و مشکل مالی که هر سال برای سقوط نکردن می‌جنگد. چنین تیمی نمی‌تواند براحتی برای پرسپولیس مشکل درست کند. شاید هم دلیل استعفای عنایتی و بازگشتش همین بوده. ایجاد یک روحیه خاص در تیم و نشان دادن به بازیکنان که پشت آنهاست و حالا مقابل پرسپولیس انتظار دارد که آنها هم پشتش باشند. ببینیم این تمهید می‌تواند ضعف‌های فنی انکارناپذیر تیم دوازده امتیازی قعر جدول را برطرف کند یا نه! هرچه نباشد عنایتی می‌داند کجا رفته و چه کار دشواری برای بقای تیمش دارد و باید با هرچه دارد و ندارد، برای ارتقای جایگاه تیمش بجنگد. نفتی‌ها از چهار بازی اخیر خود سه مساوی مقابل هوادار، پیکان و نفت آبادان کسب کرده‌اند و تنها یک باخت به استقلال داده‌اند. یعنی 3 امتیاز در چهار بازی آورده‌اند و اگر بتوانند تعداد شکست‌ها را کم نگه دارند، شاید بتوانند با یکی دو برد مهم، کمی بالا بکشند. آنها ده بازی دارند و دست‌کم باید سه یا چهار برد دشت کنند. این نباختن‌ها خوب است اما کافی نیست. بار روانی سنگینی روی دوش آنهاست و اتفاق بد برای آنها اینکه با دو حریف مستقیم بازی کردند اما به برد نرسیدند. کارت سخت است داش رضا!


هایپرها در مسیر صدر

هومن جعفری
روزنامه‌نگار

پرسپولیس. 20 بازی و 39 امتیاز. حضور در رتبه دوم جدول و اختلاف امتیاز با صدر فقط سه امتیاز که آن را هم در بازی مستقیم می‌شود جبران کرد. برای رسیدن به صدر فقط کافی است همه بازی‌ها را ببری و منتظر باشی سپاهان خودش بیفتد یا اینکه تو بیندازی‌اش! بخت هنوز با آنها است و اگر بخواهند می‌توانند دوباره به صدر برسند. کمی شانس می‌خواهد و یک عالمه پشتکار و یحیی باید دست‌هایش را از جیبش در بیاورد تا دریابد که از هر دو به میزان کافی دارد یا نه! پرسپولیس دو بازی پیش روی خودش دارد؛ نفت مسجد سلیمان و تراکتور که این دومی در تبریز برگزار می‌شود و از همین حالا همه لیگ دل‌شان می‌خواهد تماشایش کنند. نه اینکه نفت مسجد سلیمان حریف از پیش بازنده‌ای باشد اما تراکتور حریف ترسناک‌تری است؛ خاصه با خمس. در نتیجه نیاز یحیی و شرکا به کسب این سه امتیاز، از بازی‌های معمولی بیشتر است. آنها باید فکر توقف احتمالی در تبریز را هم داشته باشند و طبیعتاً با داشتن سه امتیاز این بازی در جیب، دلگرم‌تر راهی دیار پرشورها خواهند شد. مهم‌ترین اتفاق در هفته‌های اخیر برای سرخ‌پوشان، پیروزی ارزشمند آنها در اصفهان مقابل سپاهان بود که سبب شد تا نماینده اول نصف جهان را از جام حذفی کنار بزنند و از حالا برای لیگ هم برای آنها خط و نشان بکشند. برد اصفهان برای سرخ‌ها خیلی حیاتی بود و موتور آنها را تا آخر اسفند شارژ نگه می‌دارد. ببینیم نفت مسجد سلیمان مقابل تیم هایپر شده سرخ‌ها چقدر تاب مقاومت خواهد داشت!

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی