صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

حال و هوای تمرین استقلال در آستانه بازی با نساجی

پیش به سوی برد شماره 12

استقلالی‌ها حق دارند این اندازه پرروحیه و با انگیزه باشند. چهار برد پی در پی در لیگ برتر، کسب 12 امتیاز و هم‌امتیاز شدن با پرسپولیس که 8 امتیاز با استقلال اختلاف داشت، موج مثبتی را در لایه‌های درونی تیم به وجود آورده است. اگر تا قبل از کاهش امتیازات صحبت از کسب قهرمانی نبود یا با نگاهی تردید‌آمیز به هدف می‌نگریستند، اما حالا با اعتماد به نفس بیشتری درباره قهرمانی در لیگ بیست و دوم صحبت می‌شود. این نگاه روحیه ساپینتو و مردانش را به اوج رسانده است تا عملاً هیچ بازیکنی در تمرین استقلال بی‌روحیه و کم‌رمق نباشد. حتی بازیکنانی که کمتر از سوی سرمربی آبی‌ها به بازی گرفته می‌شوند.
 
روند رو به رشد خط دفاع
همه از خط حمله تعریف می‌کنند. حق هم دارند. استقلال گل‌های پرشماری را در چهار بازی اخیر لیگ و بازی با ملوان در جام حذفی به ثمر رسانده و دیگر آن تیم گل‌نزن روزهای آغازین لیگ برتر نیست. اما در میان تعریف و تمجید‌هایی که از خط آتش استقلال می‌شود، یک نکته مغفول مانده است. جایی که باید با نگاه دقیق‌تری عملکرد مردان دفاعی استقلال مورد ارزیابی قرار بگیرد. استقلال بواقع نسبت به قبل تیم هماهنگ‌تری در خط دفاع است. شاید هم این وضعیت بی‌ارتباط با اجرای درست تاکتیک دفاع تیمی نباشد. استقلال در خطوط سه‌گانه تیم هماهنگ‌تری است.
 
تاکتیک عوض نمی‌شود
ترکیب استقلال در هفته‌های اخیر به طرز مشهودی هماهنگ شده است. ساپینتو به این باور رسیده که تیمش را باید با چهار دفاع، سه هافبک و سه مهاجم چیدمان کند. او قصد ندارد به این آرایش دست بزند. گرچه در بازی با ملوان گزینه‌های تازه‌ای وارد ترکیب اصلی شدند تا نسبت به بازی با پیکان در لیگ برتر تغییراتی را در ترکیب آبی‌ها شاهد باشیم اما شیوه بازی استقلال قرار نیست تغییر کند و بازیکنانی که وارد ترکیب می‌شوند موظفند با همان تاکتیک مقابل رقبا قرار بگیرند. تاکتیک استقلال به گونه‌ای است که هم موقعیت‌سازی از عمق دفاع حریف را در دستور کار خود قرار می‌دهد و هم اینکه ارسال از کناره‌ها را جدی می‌گیرد. در واقع وقتی بازی گره می‌خورد سرمربی استقلال این حربه را به کار خواهد گرفت؛ درست مانند بازی با ملوان که روی ارسال‌ها گل به دست آمد و استقلال توانست از پس انزلی‌چی‌های جسور برآید.
 
مسئولیت ماتا سنگین‌تر از قبل
بازی با نساجی قابل قیاس با چهار بازی گذشته استقلال در لیگ برتر نیست. بواسطه میزبانی حریف دستیابی به برد برای استقلال دشوارتر هم خواهد شد. در این بازی ساپینتو غایب است و مأموریت ماتا به‌عنوان جانشین آقای سرمربی در کنار زمین بسیار دشوار خواهد بود. ماتا در بازی با ملوان تعویض‌های مناسبی داشت. هر چند که این تعویض‌ها به تأیید سرمربی هم می‌رسد اما به هر شکل ماتا در متن این تصمیم قرار داشت تا نشان دهد مایه‌های سرمربیگری در وجود او رخنه کرده است. تردیدی نیست اگر ماتا در بازی با نساجی نیز همان ابتکارات را به کار بگیرد، استقلال برای رسیدن به موفقیت دغدغه‌ای نخواهد داشت. البته تنش این بازی هم کم نخواهد بود و ماتا که در بازی‌های قبل نشان داده اهل اعتراض است باید با آرامش در طول 90 دقیقه این بازی حاضر شود تا احیاناً او نیز با کارت قرمز داور مواجه نشود.

آخرین توصیه‌های ساپینتو
ریکاردو ساپینتو از شاگردانش خواسته به مانند چهار بازی قبل که 12 امتیاز شیرین برای استقلال به همراه داشت در بازی با نساجی حاضر شوند. با کمترین ضریب اشتباه. سرمربی استقلال از شاگردانش ارائه فوتبالی رو به جلو همراه با هماهنگی در خطوط سه‌گانه را طلب کرده است. او چشم به دوازدهمین پیروزی فصل دوخته است؛ پنجمین برد متوالی که روحیه و انرژی تیم او در آستانه بازی با گل‌گهر را افزایش خواهد داد. اگر استقلال موفق شود با دستان پر از قائمشهر به تهران بازگردد، با روحیه مطلوب راهی دیدار سخت بعدی با گل‌گهر خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی