صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

بازی پیچیده و عجیب فدراسیون برای توافق با جانشین کی‌روش

گل یا پوچ برای انتخاب سرمربی تیم ملی

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

فدراسیون فوتبال بازی پیچیده‌ای را برای انتخاب سرمربی تیم ملی شروع کرده است. انتشار نام گزینه‌های پرشمار داخلی و خارجی که بعضی از آنها تناسبی با این پست حساس ندارند، آشفته‌بازاری ساخته که خلاص شدن از آن کار آسانی نخواهد بود.فدراسیون که بعد از عملکرد ضعیف تیم ملی در جام جهانی 2022 اعتبارش خدشه‌دار شده با این لیست طولانی از یک طرف تلاش کرده تا همه را راضی نگه دارد و از طرف دیگر می‌خواهد دستش رو نشود و دور از کنجکاوی رسانه‌ها یا مداخله ایجنت‌ها با گزینه‌های جدی‌تر مذاکره کند. با این حال مطرح شدن نام مربیان کم‌تجربه که حتی گزینه مربیگری استقلال و پرسپولیس هم نیستند، می‌تواند به اعتبار تیم ملی آسیب بزند.
 
توضیحات مبهم
بعد از سکوتی طولانی درباره سرنوشت جانشین کی‌روش، فوتبال ایران جمعه پرماجرایی داشت و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها 13 مربی داخلی و خارجی را به‌عنوان گزینه هدایت تیم ملی اعلام کردند. علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال جمعه شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی توضیحات مختصری داد که کمک زیادی به حل این معما نکرد. فرایندی که فدراسیون در پیش گرفته شبیه یک بازی گل یا پوچ است و علوی با اصرار مجری برنامه فقط حاضر شد تعدادی از گزینه‌ها را پوچ کند.
او تماس با پنج گزینه داخلی را تأیید کرد. این پنج نفر قلعه‌نویی، نکونام، فرکی، تارتار و مجیدی هستند. فدراسیون هفته گذشته از این پنج نفر برنامه‌ای یک ساله برای هدایت تیم ملی تا جام ملت‌های آسیا خواسته و قرار است در جلسه سه‌شنبه هیأت رئیسه وضعیت آنها بررسی شود. در همین حال او ساکت الهامی و حمید مطهری را از بین گزینه‌ها خارج کرد. نام این دو مربی ساعتی بعد از اعلام فهرست اولیه پنج نفره به‌عنوان گزینه‌های جدید مطرح شده بود.
 
انصراف قلعه‌نویی
صبح دیروز اما قلعه‌نویی با انتشار پستی از جمع گزینه‌ها کنار کشید. سرمربی گل‌گهر در جام ملت‌های آسیای 2007 سرمربی تیم ملی بود و بعد از برکناری ویلموتس هم نامش به‌عنوان گزینه هدایت تیم ملی مطرح شد.
قلعه‌نویی نوشته است: «از اظهار لطف و ابراز نظرهایتان ممنونم. خوشحالم که همیشه فرصتی بوده برای خدمت به شما. این بزرگترین نعمتی است که خدا در اختیار ما قرار داده و اگر لیاقتش را داشته باشیم در آینده هم چنین  خواهد بود. با این حال با توجه به شرایط موجود بحث سرمربیگری در تیم ملی را به دیگر دوستان واگذار می‌کنم و از این مسأله انصراف می‌دهم. البته همانند دوره پیشین که افتخار هدایت تیم ملی نصیبم شده بود، برنامه مدونی را با مشورت دوستان متخصص آماده کرده بودم که در آینده و در صورت لزوم در اختیار مردم قرار خواهم داد. با در نظر گرفتن این موضوع که نام برخی از همکاران خوبم از جمله یحیی گل‌محمدی، محمد ربیعی و مجتبی حسینی در فهرست فدراسیون خالی بود امیدوارم تیم ملی دوباره به شرایط خوب و امیدوار کننده بازگردد.»

انصراف تارتار
تارتارهم با انتشار پستی از حضور در جمع گزینه‌های هدایت تیم‌ملی انصراف داد و نوشت: «برای من حضور در بین گزینه‌های هدایت تیم ملی کشورم مایه مباهات است. اما برایم جای سؤال و تعجب دارد که چرا در بین گزینه‌ها نام دو چهره مهم مربیگری فوتبال ایران، علی دایی و یحیی گل‌محمدی قرار ندارد؟ همچنین از امیرخان قلعه‌نویی تقاضا دارم در صورت امکان از هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان کناره‌گیری نکنند. با این حال اما باتوجه به تعهد کاری که در تیم فوتبال ذوب‌آهن نسبت به مدیران این باشگاه، بازیکنان، هواداران و کارگران زحمتکش کارخانه دارم و همچنین سایر موارد، باید انصراف خود از حضور روی نیمکت تیم ملی فوتبال را اعلام کنم.»

توصیه الهامی
الهامی هم در حالی از این جمع انصراف داده که علوی حضورش در جمع گزینه‌ها را تکذیب کرده بود: «من الان برنامه‌ام چیزی جز حمایت از تیم ملی نیست. در حال حاضر سرمربی تیم هوادار هستم و باید به تعهداتم فکر کنم. شک ندارم با تلاش روزی به نیمکت تیم ملی می‌رسم، فعلاً تا آن روز بهترین آرزوها را برای تیم ملی و همکارانم دارم. در جلسه‌ای هم که با یکی از مدیران ارشد فدراسیون فوتبال داشتم تأکید کردم اگر می‌گویم از مربی ایرانی استفاده کنید، منظورم این نیست که تیم ملی را به من بدهید، حرفم این است که مربی درجه دو خارجی را به مربی ایرانی ترجیح ندهید.»
 
 
تکذیب خمس، مورایس و برانکو
خمس و مورایس، مربیان موفق تراکتور و سپاهان هم در میان گزینه‌های خارجی مطرح شده بودند، ولی علوی گفت که با این دو باشگاه مذاکره‌ای نشده و این مربیان شانسی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی ندارند. او توضیح داد که به‌دلیل زمان کم تا جام ملت‌های آسیا اولویت با مربیان خارجی است که سابقه همکاری با فوتبال ایران را دارند و فضای آن را می‌شناسند. با این حال تأکید کرد که برانکو به‌دلیل قراردادش با فدراسیون عمان در میان گزینه‌ها نیست. او درباره فلیکس سانچز، سرمربی سابق تیم ملی قطر گفت: «ممکن است فلیکس سانچزهم به فدراسیون فوتبال پیشنهاد شده باشد.»
تیم ملی قرار است در فروردین ماه بازی‌های دوستانه‌ای داشته باشد و فدراسیون وقت زیادی برای انتخاب سرمربی ندارد. با این حال مشخص نیست که در جلسه سه‌شنبه هم نام جانشین کی‌روش مشخص شود. نکته مهم‌تر اینکه اگر سرمربی جدید هیچکدام از گزینه‌های مطرح شده در روزهای گذشته نبود، خیلی تعجب نکنید.

ZOOM

چراغ سبز فرکی
فرکی برخلاف قلعه‌نویی برای هدایت تیم ملی اعلام آمادگی کرده است. او بین سال‌های 2003 تا 2006 دستیار برانکو در تیم ملی بود، ولی در سه سال گذشته فعالیتی در مربیگری نداشته است.
سرمربی سابق تیم‌های فولاد و سپاهان گفت: «تیم ملی جایی است که سال‌ها بازی کردم و تجربه مربیگری را داشتم. در یکی دو سال اخیر در زمینه باشگاهی هم پیشنهاداتی داشتم که هنوز برای آن تصمیمی نگرفته‌ام. دلیلش هم یکی بحث کرونا بود و بعد از آن هم تشخیص دادم جایی که می‌خواهم بروم شرایط کار کردن داشته باشد.»
فرکی درباره چراغ سبز به پیشنهاد تیم ملی گفت: «اکثر مردم به من محبت دارند و خیلی دوست داشتند که این اتفاق برای من رخ دهد و چیزی که حقم است را بگیرم. نظرات متفاوتی در این رابطه است. یکی موافق و یکی مخالف است اما نظرات همه قابل احترام است و تصمیم من هم به خاطر محبت دوستان است.
 کارنامه‌ام در بازیگری و مربیگری مشخص است. تا این لحظه هنوز برنامه‌ام را نفرستاده‌ام اما آن را تنظیم کردم تا به فدراسیون اعلام کنم. دیگر هرچه قسمت باشد، رخ می‌دهد.»
او درباره دوگانه مربی ایرانی – خارجی اضافه کرد: «مربیان خارجی هم جایگاه خودشان را دارند اما در این رابطه هم قبلاً هم گفتم بهتر است به ایرانی‌ها فرصت و شانس بدهیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی