صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

هر 32 دقیقه یک گل

فوران آتشفشان استقلال

یکی از ایرادات جدی که به استقلال تا قبل از هفته هفدهم رقابت‌های لیگ برتر گرفته می‌شد، آمار پایین تعداد گل‌های زده این تیم همراه با سرمربی پرتغالی بود. البته استقلال در دوران سرمربیگری فرهاد مجیدی هم به نسبت زیاد گل نمی‌زد اما آنقدر ساختار دفاعی این تیم خوب عمل می‌کرد که همه هواداران راضی بودند ولی چون چنین اتفاقی در نیم‌فصل اول برای ریکاردو ساپینتو و تیمش به وقوع پیوسته بود استقلالی‌ها نسبت به این مسأله نارضایتی نشان می‌دادند و تأکید داشتند حالا که قرار است در قیاس با فصل قبل گل‌های بیشتری بخورند، دیگر چه دلیلی دارد شاهد نمایش تدافعی باشند؟ اتفاقاً خواسته طرفداران استقلال از هفته هفدهم به بهترین شکل ممکن اجابت شد و استقلال نه تنها از نظر میانگین گل‌های خورده در شرایط به مراتب بهتری قرار گرفت بلکه براساس وضعیت گل‌های زده نیز حالا یکی از بهترین تیم‌های لیگ برتر محسوب می‌شود. آماری که آبی‌پوشان طی ۵ بازی اخیر خلق کرده‌اند، کاملاً نشان‌دهنده متحول شدن این تیم است.
 
آغاز آتش‌بازی
وقتی استقلال در اولین هفته از دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر مغلوب سپاهان شد و دست خالی به تهران برگشت، روزهای پرالتهابی انتظار این تیم را می‌کشید.
کادر فنی به شدت زیر تیغ انتقادات قرار داشت و بخش بسیار زیادی از این نقدها هم کاملاً وارد بود چون آبی‌پوشان اصلاً خوب بازی نمی‌کردند. در چنین شرایطی سرمربی تیم تصمیم به کنار گذاشتن سیاوش یزدانی هم گرفت تا بر میزان حواشی افزوده شود اما یک پیروزی پرگل مقابل ملوان شرایط را کاملاً عوض کرد. استقلال با چهار گل نماینده گیلان را در هم کوبید و روحیه از دست رفته به جمع بازیکنان بازگشت. اتفاقی که موجب شد انگیزه فراوانی میان نفرات شکل بگیرد و آنها به خودباوری برسند.
 گل‌های اندک خورده
یکی از عوامل ۵ پیروزی متوالی استقلال که اتفاقاً به افزایش تعداد گل‌های زده این تیم هم کمک شایان توجهی کرد، نظم گرفتن ساختار دفاعی آبی‌پوشان است. با اضافه شدن عارف غلامی و ایجاد دوباره زوج او با رافائل سیلوا، خط دفاع استقلال جانی تازه گرفته و به جان مهاجمان حریف افتاد. آنها طی این پنج دیدار اخیر که با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند، فقط سه گل دریافت کرده‌اند که آمار فوق‌العاده مطلوبی تلقی می‌شود و به پشتوانه همین خط دفاع خوب، عناصر تهاجمی تیم با دلگرمی بیشتری به سمت دروازه حریفان یورش می‌برند.
 
فوران آتشفشان
استقلال در ۵ بازی اخیر که همه حریفان خود را وادار به شکست کرده است، در مجموع ۱۴ گل به ثمر رسانده که آماری بسیار ارزشمند و مطلوب تلقی می‌شود. تیمی که تا پایان هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر و با احتساب جدال مقابل تراکتورسازی در جام حذفی روی هم ۱۸ گل زده بود، حالا ۳۲ گل زده در کارنامه این فصل خود در مجموعه لیگ برتر و جام حذفی به ثبت رسانده است. اگر صرفاً همین پنج بازی اخیر را مد نظر قرار بدهیم، آتشفشان استقلال هر ۳۲ دقیقه یک بار فوران کرده و بر سر رقبا باریده است. اتفاقی که تداوم آن در هفته‌های آینده قطعاً شرایط بهتری را برای مرد پرتغالی و شاگردان ماجراجویش به وجود خواهد آورد.

ZOOM
نقش جالب ملوان
در میان پیروزی‌های اخیر استقلال و گل‌هایی که به ثمر رسانده است، ملوان بندر انزلی ناخودآگاه نقش جالبی ایفا می‌کند. این تیم شایسته که انصافاً هرگز برابر آبی‌پوشان دل به فوتبال نبسته، در کمتر از چهل روز اخیر دو بار مغلوب استقلال شده است. شکست‌هایی که هر دو به میزبانی ورزشگاه آزادی بوده‌اند و ملوان روی هم ۶ بار دروازه‌اش را در این دو مسابقه برابر آبی‌پوشان تهرانی باز شده دیده است. البته فراموش نکنیم اگر در بازی دوشنبه، انزلی‌چی‌ها ۱۰ نفره نمی‌شدند، احتمال داشت شرایط به گونه دیگری رقم بخورد و وضعیت به شکل دیگری جلو برود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی